Ga naar inhoud

DVD op tv werkt niet goed, wie helpt me


Aanbevolen berichten

Ik heb een creative 12x dvd speler met een msi k7t turbo moederbord, een 1,1 Ghz athlon en 512 Mb geheugen. Ik gebruik windows ME. Ik heb een geforce 2 MX 400 videokaart van leadtek, en de tv-out heb ik met een scart-kabel op mijn tv aangesloten. Het werkt prima, maar ik heb zwarte randen om mijn tv. (ook zijkant). Dit heb ik proberen op te lossen door de overlay instellingen te veranderen. Nu heb ik goed beeld, alleen hapert het geluid (!) en loopt de computer na een tijd vast. Met windows DVD speler, winfast DVD en winDVD doen allemaal hetzelfde. Wie kan mij helpen?
Link naar reactie
Jouw oplossing is eenvoudig. Koop (of zo) het programma TVTool en start dat. Je kunt dan met ctrl/F1 naar tv mode schakelen en met ctrl/F2 weer terug naar monitor. Je stelt het in op full screen en je zijbalken zijn weg. Eén nadeeltje, het programma maakt gebruik van overscan hoewel de mate van overscan afhankelijk is van de chip op je videokaart. Overscan houdt in dat je de buitenkant van het beeld, zo'n 10 tot 15 %, moet missen. Meestal echter, merk je hier weinig van. Voordeel is dat de onder- en bovenbalken bij breedbeeld DVD's en DivX ook smaller worden. Een trial versie kun je downloaden van http://www.tvtool.de Groeten
Link naar reactie
[quote:23cca25352] Op 01-02-2002 10:06, schreef marenova2: Ja, DMA staat aan. Zonder overlay doen dvd's het namelijk wel goed. (maar dan zit ik met zwarte balken) Met overlay haal ik die balken weg, en lijkt het op 'gewone' tv-uitzending (schermvullend) [/quote:23cca25352] Zwarte balken boven en onder horen nu eenmaal bij DVD. De meeste DVD's staan met de beeldverhouding 1,85 of 2,35:1 op de DVD geperst. Terwijl je monitor een beeldverhouding heeft van 1,33:1 Dit is een bewuste keuze geweest. DVD is uitgebracht met het idee om te laten zien wat de regisseur wil dat je ziet. Hier komt het dus op neer dat de beeldberhouding in de bioscoop normaal gesporken ook op DVD is terug te vinden. Dit heeft als gevolg dat je op een normale TV of monitor soms meer zwarte balken ziet dan beeld. Probleem is vrij simpel op te lossen. Neem software zoals hier boven of koop een breedbeeld TV waardoor de zwarte balken minder worden. Om een tekst van iemand van een ander forum aan te halen. Wie er alles aan doet om het beeld schermvullende te krijgen is niet geschikt voor DVD en moet maar bij VHS blijven
Link naar reactie
Deze zijbalken zijn volgens mij een gevolg van de TV-OUT van de grafische kaart. Ik nu zelf 2 manieren gezien om DVD van de PC op je TV te krijgen. De eerste was met een aparte decoderkaart en de andere manier was via de standaard TV-OUT van een grafische kaart (in mijn geval een Viper II met 32 MB). Aangezien jij ook spreekt over balken aan de zijkant van je scherm ga ik er van uit dat het iets typerend is voor een TV-OUT. Mijn advies zou zijn neem een aparte decoder kaart. Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit dan ook beter. Ik heb ook nog een tijdje een Matrox G400 Dualhead gehad ik heb hier alleen nooit de DVD meekunnen kijken (ik heb er ook weinig aandacht aan besteed aangezien ik een standalone speler heb). Als de dualhead doet wat ik verwacht zou dit voor mij de beste optie zijn, aangezien een decoderkaart een beeldverslechtering op het VGA-signaal met zich mee brengt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...