Ga naar inhoud

Invloed videokaart op fotobewerking


Aanbevolen berichten

Hallo met z'n allen! De grote hobby van mijn vrouw is het bewerken van foto's, m.b.v. Photoshop CS3. Ze heeft een K8N-E Deluxe MB met AMD 3000XP, 2 gb geheugen en een AGP 6600 GT videokaart. Omdat ze vaak met foto's van enige MB's werkt klaagt ze dat het te langzaam gaat. Nu vraag ik mij af of er met een nieuwere AGP kaart (b.v. 3650) nog iets te verbeteren valt of dat we nu toch aan een geheel nieuwe computer moeten... Gaarne advies. Henk
Link naar reactie
Hallo Lange Pier, Je bevestigt mijn vermoeden dat de videokaart weinig invloed heeft. Boven een bepaald niveau, natuurlijk. En nee, we doen niet aan multitasking. Ik ben zelf eerder voorstander van een drastische upgrade. Dat is nou mijn hobby :-) Maar ik moet er niet aan denken alles opnieuw te moeten installeren. En als het dan niet precies zo werkt als voorheen krijg ik klachten :-( Daarom hoopte ik dat met alleen een betere videokaart nog iets te regelen viel. Naar 3 GB geheugen helpt waarschijnlijk ook niet veel? Bedankt voor de reactie, Henk
Link naar reactie
De PC doet wel aan multitasking hoor, antivirus progjes, autoupdate etc. draaien op de achtergrond gewoon mee. Je praat hier over een PC'tje van 5 a 6 jaar oud? Dus deze verwerkingssnelheid heeft hij denkelijk altijd al gehad en met 2 gig. zit je op het maximale wat XP 32 bits gebruikt, weet niet wat er nu inzit maar veel sneller zal het niet worden, alleen als de swap nu wordt aangesproken, en dat doet CS3 sowieso, die heeft zijn eigen swap files. Overigens levert Dell kant en klare PC's b.v. :wink: Een quad core processor, 4 of meer gig. en een 64 bits OS zal CS3 een stuk sneller laten werken maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.
Link naar reactie
[quote:565dcdc8c1="Belsat"]Ze heeft een K8N-E Deluxe MB met AMD 3000XP, 2 gb geheugen[/quote:565dcdc8c1]Dit is een socket 754 moederbord, dus er zit een Athlon64 3000+ op? Of heb ik het verkeerd? Zo traag mag het dus eigenlijk niet zijn, hoe komt het dat het systeem nu dan traag aanvoelt? Is dat altijd zo geweest of sinds kort? Als de foto's zelf niet opeens veel groter geworden zijn qua omvang (bijv. door aanschaf camera met meer megapixels), dan denk ik haast dat Windows vervuild is geraakt. Dan kun je het beste even Windows weer clean installeren op de C: partitie. Let ook op voldoende vrije schijfruimte voor het wisselbestand.
Link naar reactie
Thanx, heren (neem ik tenminste aan), LP en OW: Klopt allemaal wat jullie zeggen. Inderdaad werd het trager met een nieuwe camera (Canon D20); vooral omdat ze alles in de hoogste resolutie opneemt en bewerkt. (Wat ikzelf onzin vind) Maar echte problemen zijn er niet, met wat geduld gaat het prima. Met opnieuw installeren bedoelde ik eigenlijk de software. Hardware is mijn hobby. Dus beslist geen Dell :-) Afgelopen WE heb ik de PC grondig opgeschoond; er bleek o.a. een defecte tweede (backup) schijf te zijn die de processor regelmatig bezig hield. Die HD is op weg naar WD voor garantie. Even aanzien of bovenstaande geholpen heeft, zoniet toch maar een "echte" upgrade. Eventueel zelfs Intel :-) Kunnen jullie mij overtuigen dat voor CS3 een Quad op 2.4 Mhz echt sneller is dan bv de E8500 op 3+ Mhz? Thanx en Ciao, Henk
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...