Ga naar inhoud

Welke Videokaart?


Aanbevolen berichten

Hee jonges ik had een vraagje! Ik wil graag een betere videokaart kopen maar ik weet echt niet wat ik hebben moet! Ik wil er niet meer dan 200/250 euri aan uitgeven. Ik heb nu een ATI Radeon 9200 AGP. Mijn specificaties: Systeem - Acer Aspire SA85 ( ik heb geen idee welke er van belang zijn ) Processor - Intel Celeron D CPU 3.20GHz Geheugen - 786 RAM Ik zoek er eentje met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik ben mijn verrotte gfx en bizar lage fps in mijn games -meer dan- beu! Hartstikke bedankt :D
Link naar reactie
  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat je heel weinig keus hebt. Je moederbord heeft een agp slot. De snelste videokaarten daarvoor zijn de x1950pro en -xt. De xt is relatief duur, maar valt nog wel binnen je budget. Hou er verder rekening mee, dat je systeem ook al enigszins verouderd is. Vraag je dus af, of een dergelijke uitgaaf nog de moeite waard is. http://www.azerty.nl/producten/product_detail/162/14145/x1950pro.html http://www.4launch.nl/4launch.php?links=shop/shoplinks.php&center=shop/producteninfo.php?productid=029157
Link naar reactie
De 7950GT is er ook nog inderdaad. Lange tijd is de 7800GS de snelste nvidia agp kaart geweest. Het is een beetje afhankelijk van welke spellen je speelt.Soms is deze beter, soms de 1950pro, soms nagenoeg gelijk. http://www.azerty.nl/producten/product_detail/123/27409/geforce-7950gt.html Vergelijk anders zelf eens hier. Hou er wel rekening mee, dat in die lijst een 512MB 7950gt staat, die waarschijnlijk iets beter presteert. En dus het beeld wat vertekent. http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=724&model2=710&chart=282
Link naar reactie
Wat is AGP? Een type videokaart? De game die speel is CoD2. Maar met een betere videokaart hoop ik ook CounterStrike: Source weer soepel te kunnen spelen. Kan ik toch het beste voor de Club x1950PRO gaan? U zegt het, u bent de pro. -Edit Bij CoD2 hoop ik dan op een minstens 1024x768 resolutie te spelen, en met alle toeters en bellen 90 fps te lopen. PS: Alvast bedankt voor alles!! :D:D
Link naar reactie
Geen pro, slechts een redelijk geïnformeerde leek/hobbyïst. ;-) Kijk voor CSS naar dark messiah, dat draait op de source engine. CoD2 zou niet zo'n probleem moeten zijn. Ik draai dat met gemak op een 7800GT/3500+ systeem. AGP is de "stekker" waarmee de videokaart in het moederbord geprikt wordt. Deze is tegenwoordig PCI-express, en die is niet uitwisselbaar. Ik neig nog steeds naar de x1950pro.
Link naar reactie
-EDIT! Gerben, kan ik dus met die x1950 verwachten: -CoD2 hoge resolutie + alle toeters en bellen -CSS soepel spelen -Bij beide games een fps van minstens 90/100? Of is dit moeilijk in te schatten? BTW: Hoe zet je die kaart erin? Tis toch gewoon zo'n gleuf waar die streep van die kaart precies inpast, en die klem je dan vast? Of heb ik het helemaal verkeerd? Hoe zit het met de voeding?
Link naar reactie
Aantal fps vind ik moeilijk inschatten. Als onder toeters en bellen ook aa/af vat, dan lukt dat denk ik niet. CSS moet goed gaan, CoD2 moet ook goed speelbaar zijn. Je zult iig wel een flinke verbetering zien tov je huidige kaart. Plaatsen van de kaart stelt niet zoveel voor. Stroom eraf, kast open, oude kaart losschroeven (één schroefje), het eventuele klemmetje achter agp slot loshalen, er voorzichtig uit trekken. Nieuwe kaart omgekeerde procedure. Ontlaad jezelf ook even door het metaal van de behuizing aan te raken. Verder even opletten met de drivers. Eerst oude driver uninstallen, rebooten naar safe mode, met drivercleaner pro napoetsen, uitdoen. Oude kaart eruit, nieuwe erin, rebooten, nieuwe driver installeren. Ik zou die vantevoren even downloaden. Voeding wordt alleen een probleem als ie te licht is. Is ie van goede kwaliteit en 350 à 400W, dan zou ik niet zo snel problemen verwachten.
Link naar reactie
We hebben het hier over een Acer Aspire, om er zomaar een Radeon X1950 of vergelijkbare GeForce kaart in te stoppen is vragen om problemen wat betreft voeding en koeling. De behuizing is krap en de voeding niet berekend op gamekaarten. Check eerst goed welke voeding erin zit, specificaties kun je veelal vinden op een sticker die erop geplakt zit. Hiervoor moet je de behuizing dus openen. Verder zou ik in een dergelijke krappe behuizing geen videokaart plaatsen met een hoge warmteontwikkeling. Ik denk dus max. aan een GeForce 7600GT AGP. Is trouwens ook al een flinke verbetering t.o.v. een Radeon 9200: [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/49/all?keyword=7600+GT+AGP&catID=49&scoreMin=&scoreMax=5&priceMin=110&priceMax=&land=&orderField=prijs&orderSort=asc]Pricewatch[/url] En een 7600GT is ook geen overkill voor je redelijk zwakke processor. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een upgrade van de processor naar een Pentium 4, als je weet welke P4's je moederbord aankan. Ik denk dat een P4 524 zonder probleem moet kunnen passen, vanwege de 533MHz FSB. Niet duur overigens: http://tweakers.net/pricewatch/140091
Link naar reactie
Ik denk dat je beter de x1950 pro kunt nemen, en 512mb geheugen erbij. 768mb is tegenwoordig krap. http://tweakers.net/pricewatch/148175/.html x1950 pro + 512mb en evt voeding =154€ vga+30€ geheugen + 35€ voor voeding=220€ +- --------------------------------------------- Welke vga je ook neemt, je hebt weinig geheugen en dat bottled. Voeding is een kwestie van proberen. 7600gt vs x1950pro= 37€ en die pro is veel krachtigger. Ook al heb je maar een celerom. Doet het volgende: schroef je linker paneel van je pc kast open, lees op de voeding af(sticker) hoeveel A hij levert op de 12v + lijn. En kijk of er nog geheugen sloten over zijn. In je pc zie je dit soort repen: http://azerty.nl/producten/product_detail/130/31177/ddr-sdram.html Waat ze in gaan zijn geheugen sloten, om er een reep bij te zetten moet je er dus nog een leeg hebben.
Link naar reactie
[quote:86e4de6f05="r.marijnissen"]Welke vga je ook neemt, je hebt weinig geheugen en dat bottled. Ook al heb je maar een celerom.[/quote:86e4de6f05]Daar ben ik het niet mee eens, een Celeron D is ook een flinke bottleneck in games. Was het een 64-bit Sempronnetje geweest, dan had je dat probleem veel minder.
Link naar reactie
[quote:cb67a27cac="Obi-wan-kenobi"][quote:cb67a27cac="r.marijnissen"]Welke vga je ook neemt, je hebt weinig geheugen en dat bottled. Ook al heb je maar een celerom.[/quote:cb67a27cac]Daar ben ik het niet mee eens, een Celeron D is ook een flinke bottleneck in games. Was het een 64-bit Sempronnetje geweest, dan had je dat probleem veel minder.[/quote:cb67a27cac] Ja tuurlijk is de celerom ook een bottleneck, ik beweer ook niet dat het niet is toch? Maar in dit geval staat het geheugen op een hogere plek. Met de huidigge games kun je er een dikke vga en cpu in zetten maar je 768mb is te weinig dus bottled het nog. Mijn punt is gewoon dat als je licht wilt upgraden dat vga en geheugen op de eerste plaats komen en evt psu. Ik zou x1950 pro nemen, geheugen en die celerom flink overklokken. Heb er laatst nog een van 3ghz naar 5ghz geklokt. celeroms worden niet zo warm en klokken erg goed.
Link naar reactie
[quote:195cad0f5b="wook1ee"]Haha okee.. Het merendeel van jullie praat over codes en andere afkortingen begrijp ik geen bal van. Maar komt het erop neer: het is veiliger -en dus beter- om een 7600 te kopen? Even ter toevoeging: ik weet zo goed als niets over computers. :)[/quote:195cad0f5b] Sorry, maar hiervoor moet ik mezelf even quoten. Nu alles stapje voor stapje? :o :roll: Trouwens, ik ben jullie echt super dankbaar voor alle hulp!! -EDIT Het liefst haal ik zo min mogelijk moeilijke kapriolen uit. Met natuurlijk optimaal resultaat. :roll: :wink:
Link naar reactie
[quote:f3870b8cba="r.marijnissen"]die celerom flink overklokken.[/quote:f3870b8cba]Overklokken met een OEM-moederbordje in een Acer Aspire? Zo'n Prescott Celeron D wordt nog snel heet ook. [quote:f3870b8cba="wook1ee"]Nu alles stapje voor stapje?[/quote:f3870b8cba]Goed dan. Stap 1: Welke voeding heb je en wat zijn de specificaties van die voeding?
Link naar reactie
Acer heeft die mogelijkheid soms integenstelling tot merken als hp en dell. Als het er niet opzit dan houdt het op. Maar geld voor nieuwe pc is er niet. Geld voor Vga + geheugen wel. Ook met die 3.2ghz celerom geef ik liever 37€ meer uit voor de x1950 pro dan een 7600gt Lees dit maar: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1216469 Zelfs met trage cpus kun je toch nog goed mee in de game wereld. ----- Snel heet? Vaak zit er een stock koeler op die ook op pentium 4 3.0 en hoger zitten. Die worden veel heter, dus rek zat. Inderdaad eerst voeding checken. Quote van mezelf: Doet het volgende: schroef je linker paneel van je pc kast open, lees op de voeding af(sticker) hoeveel A hij levert op de 12v + lijn. En kijk of er nog geheugen sloten over zijn. In je pc zie je dit soort repen: http://azerty.nl/producten/product_detail/130/31177/ddr-sdram.html Waat ze in gaan zijn geheugen sloten, om er een reep bij te zetten moet je er dus nog een leeg hebben.
Link naar reactie
[quote:440e7868e2="r.marijnissen"]Zelfs met trage cpus kun je toch nog goed mee in de game wereld.[/quote:440e7868e2]Ik ben het wel met je eens dat een X1950Pro een stuk sneller is dan een 7600GT, maar een dergelijke zware videokaart in een krap Acer kastje bouwen is vragen om problemen. Wellicht past die PCB van de X1950Pro er niet eens in. En eerder heb ik het al gehad over de extra warmteontwikkeling. Met een 7600GT is dat een heel stuk minder.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...