Ga naar inhoud

Wat is de ideale schermgrootte van een tablet?


Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...

10 inch ideaal?

Voor je verder leest, is het handig om te weten hoe het formaat van een beeldscherm precies wordt opgemeten. Dit gaat vanaf de linker onderhoek naar de rechter bovenhoek. Net als bij computer monitors, laptops en televisies. De Engelse variant inch wordt gebruikt als afstandsmaat. 1 inch is 2,54 centimeter.

Het meest voorkomende tablet formaat ligt rond de 10 inch. Ideaal om op je schoot te zetten en een serie te kijken of op het internet te surfen. Let bij het aankopen van een tablet ook op de resolutie. Als deze heel laag is, wordt het een stuk minder prettig om te kijken.

Andere formaten

Er zijn ook kleinere formaten beschikbaar. Deze zijn lekker makkelijk om mee te nemen. Vaak ligt het formaat dan rond 9 inch. Het verschil tussen 10 en 9 inch lijkt klein, maar omdat je diagonaal meet, is het verschil groter dan je verwacht. Vergeet niet goed te kijken naar hoeveel inch het kijkscherm daadwerkelijk is. Er zit altijd een rand rondom het kijkscherm, waardoor het daadwerkelijke kijkscherm iets kleiner uitvalt.

De grotere varianten starten vaak bij 12 inch en bijvoorbeeld handig om op te werken. Intensieve grafische toepassingen zoals video- en fotobewerking zijn ideaal om te doen op dit formaat tablet.

Gebruik je een tablet vooral voor basistaken (films/series kijken, webbrowsen en e-mail, dan heb je aan 8 of 9 inch al genoeg. Wil je ook werken op je tablet of toch graag een film kijken op een groter scherm, kies dan voor minimaal 10 inch.

Alle informatie over tablets is te vinden op onze tablet artikelen pagina.

Heb je vragen over tablets? Laat het weten via de community.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Mijn vorige was 11,6 en de huidige is 13,3 inch.

Die eerste was toch te groot om mee te nemen in een klein tasje vanwege de dikke randen om het scherm, zodat het bruto formaat te groot werd. Tja, als je dan toch iets moet, ga dan voor een iets grotere.

In de praktijk blijkt dat ik mijn tablet (chromebook) toch bijna nooit meer mee sleur en weer meer gebruik maak van mijn smartphone. 

Ik wil maar zeggen: bedenk goed of je het ding dagelijks/vaak mee wilt/moet nemen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...