Ga naar inhoud

Wat is er met mijn geheugen????????


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje, Ik heb een nieuwe computer in elkaar gezet, en alles is goed gegaan hij doet het perfect. Maar ik had er een kingston 4 GB DDR2-800 Kit ingebouwd. Zou je zeggen dat hij 4 gb aan ram geheugen heeft. Maar wanneer ik bij eigenschappen van deze computer ga kijken geeft hij maar 2,78 aan. Hoe kan dit? hoort dit zo, heb ik dan gewoon 4gb of is er dan iets niet goed? Ik hoor echt graag reacties.. Met vriendelijke groet, Thijs Fransen
Link naar reactie
Theoretisch zou een 32 bit besturingssysteem maximaal 4GB geheugen moeten kunnen gebruiken. Dat dit in de praktijk niet zo werkt, komt omdat er naast het systeemgeheugen nog meer geheugen in je pc zit. Op de grafische kaart zit namelijk ook geheugen. Als je 3GB RAM in je computer hebt zitten, dan is dat geen probleem. Er is dan nog genoeg adresruimte voor het systeem om het geheugen van je grafische kaart aan te spreken. Bij 4GB RAM ontstaat er een probleem. Er zijn geen geheugenadressen beschikbaar voor het geheugen van de grafische kaart. Er is immers totaal meer dan 4GB geheugen in de pc aanwezig. Omdat het niet handig is dat je grafische kaart niet meer werkt als je 4GB RAM in je pc hebt zitten, worden de adressen voor geheugen beneden de 4GB die normaal gesproken voor het RAM gebruikt worden, dan ingezet om het geheugen van de grafische kaart te benaderen. Maar dit betekent wel dat een gedeelte van je computergeheugen niet meer gebruikt kan worden. Er zijn eenvoudigweg geen geheugenadressen meer over. Naast de videokaart zijn er nog meer computeronderdelen die geheugen gebruiken. Dat is vaak niet eens zo veel, maar er moeten wel adressen voor gereserveerd worden. Harde schijfcontrollers, netwerkkaarten etc. hebben ook allemaal eigen geheugenchips. In de praktijk kan een 32 bits Windows XP of Vista daarom maar 3,12GB RAM geheugen benaderen. Afhankelijk van de aanwezige hardware kan het zelfs zo zijn dat er minder dan 3GB voor het systeem beschikbaar is, ook al zit er 4GB geheugen in je pc.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...