Ga naar inhoud

pc scherm blijft zwart bij opstarten


Aanbevolen berichten

vanmorgen probeerde mijn vader de computer op te starten en toen kwam er alleen een zwart scherm. gisteravond is de computer gewoon nog normaal gebruikt. ik heb 1.5 week geleden een nieuwe videokaart in de computer gebouwd dus eerst dacht ik dat het daaraan lag. maar nadat ik de oude weer had ingebouwd kreeg ik nog steeds geen beeld. ik krijg helemaal niets ook geen biosscherm. ook een ander scherm aansluiten hielp niet. Alles draait wel gewoon dus ik zou denken dat het niet de voeding kan zijn. zelf dacht ik daarom dat het in het moederbord zit. is dit te controleren en zo ja, hoe? alvast bedankt mvg jaco
Link naar reactie
Trek het geheugen er eens uit, krijg je bios beeps bij het opstarten? Zo ja, zit daar het probleem, zo niet de videolaart eruit en hetzelfde doen. Of deze riedel volgen. Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken. Je dient wel zeker te weten dat de voeding goed is. Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu erin, hang er nu de interne luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios, of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf. Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen. Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen met een schroevendraaier o.i.d., nu moet je biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen. Probeer het ook zonder CPU, dan krijg je een lange beep bij de meeste borden, maar helaas niet altijd en dus kun je zo niet controleren of de CPU goed is, maar die gaan zelden stuk, hooguit door oververhitting. Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps wel beeld,videokaart goed, wel beeps en geen beeld, videokaart niet goed. Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...