Ga naar inhoud

Overklokken E8400


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een vraagje misschien dat iemand mij kan helpen. Ik probeer mijn processor (E8400) te overklokken maar bij het verhogen van de FSB gaat komt hij niet verder dan 359 MHz. Als ik hem hoger zet, ik wil hem graag naar 400 Mhz zetten zodat de procesor op 3,6 Ghz draait, start de computer niet meer op. Ik kan in mijn BIOS (AMI) het CPU en PCIE asynchroon instellen. Nu heb ik gelezen dat je de PCIE bus op bijvoorbeeld 100Mhz moet vastzetten maar dan komt de FSB helemaal niet verder dan 333Mhz (standaard). Misschien is het geheugen het probleem (4 keer 1gb, 667Mhz DDR2) deze draait nu ook op 359 MHz mee, dus een verhouding van 1:1 met de FSB. Maar ik heb ook gelezen dat deze ook in een verhouding van 4:3 kan draaien. Echter dit kan ik niet apart instellen in mijn BIOS. Weet iemand misschien hoe ik naar de 400Mhz kan? De tempratuur is geen probleem de processor is 30 graden en bij 100% belasting (Orthos) maximaal 37 graden. Processor E8400 Moederbord Asrock 1333-eSATA2 Chipset Intel i945G Vista 64bit sp1 Geforce8600GTS Alvast bedankt! Groeten, Jorrit
Link naar reactie
PCI vastzetten op 100 en verhoging van de FSB horen niets met elkaar van doen te hebben. Wellicht (net zoals bij een Gigabytebordje) moet je bij het BIOS hoofdscherm een F-toets indrukken (F1) om toegang tot de geheugeninstellingen te krijgen. Wellicht kan dat niet. Asrock is - zacht gezegd- geen overklokmerk met ook in het BIOS beperkte mogelijkheden daartoe.
Link naar reactie
Er is een optie in de BIOS Untied Overclocking Techology waarbij gezegd wordt dat de FSB een beter marge kan hebben door de PCI/PCIE buses vast te zetten. Je kan dan kiezen voor sync of async. Als ik kies voor sync en het FSB naar 359MHz zet dan gaat de PCI/PCIE bus mee naar 123 MHz. Hij doet het dan wel maar ik heb gelezen dat je videokaart zo'n hoge frequentie niet echt prettig vindt. Kan ik ook een ander BIOS installeren? Of heeft elk moederbord een eigen bios programma? Een nieuw moederbord is dus een optie, welke adviseer jij? Groeten, Jorrit
Link naar reactie
Lijkt me dat 'async', dus niet synchroon de beste optie is. Dan liijkt het me dat de PCI bus niet meegaat met de FSB verhoging. Een ander BIOS (d.w.z. een ander merk) is niet mogelijk. Je BIOS software is gekoppeld aan een -niet verwisselbare- BIOS chip op je mobo. Je kunt wel naar een laatste versie zoeken. Op de site van de BIOS fabrikant of bij Asrock, maar bij de laatste geef ik je niet veel kans. Tja, als je EN zeker weet dat het bordje voor jouw doen te weinig instelmogelijkheden heeft EN je wilt flink overklokken dan zijn bijv. Gigabytebordjes enorm goed geschikt voor overklokkers. Maar ook met de betere merken zoals MSI of Asus moet je een heel eind kunnen komen. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van hoe de onderdelen willen: de ene CPU is qua overklokbaarheid veel beter dan de ander. Ik weet ook niet hoe jouw geheugen op te rekken is met voltageverhogingen. Op 667 Mhz loopt het op z'n standaardsnelheid en met een 1333 Mhz FSB mobo synchroon. In het ene standaard geheugenreepje zit 8% overklokpotentieel, in het ander 25%. Ik bedoel maar te zeggen dat een goed overklokbordje je geen enkele garantie geeft op een superoverklok.
Link naar reactie
Kan je je PCI-E frequentie op 101mhz zetten? Bij sommige planken lockt hij hem dan pas goed. Heb je ook met je voltages gespeeld? Misschien dat je op het xtreme systems forum iets kunt vinden om verder te komen in je bios (verborgen opties zichtbaar maken ofzo) of daar een modded bios kan downloaden. Ik ben echter bang dat dat allemaal niet gaat werken en dat je met dit asrock bord gewoon niet verder komt.
Link naar reactie
het verhogen van je pci-e frequentie is meestal niet een goed idee, videokaarten zijn hier extreem gevoelig voor ik denk dat de reden is dat je niet boven een FSB kan komen van 359 de chipset is op het moederbord. AsRock heeft de gave dingen die niet werken compatible te maken. in dit geval een I945 moederbord met een Wolfdale 45nm core. ik geloof niet dat er veel andere moederborden zijn die met die chipset dit kunnen de I945 chipset was een van de eerste chipsets die conroes konden gebruiken (core2Duo's). deze hadden een FSB van 266. een overclock naar 359FSb was dus zeker niet slecht voor een budgetbord (AsRock is een budget merk, niks ten nadele van je bord). ook al kan het bord nu een FSB van 333 draaien voor je wolfdale, dit verwijderd niet de beperkingen van de chipset. je kan inderdaad een andere bios nemen. door een bios te flashen kan je dit doen. ik denk overigens niet dat dit veel zin heeft. om je vraag te beantwoorden, ja, elk moederbord heeft zijn eigen vrijwel unieke bios, gemaakt door een handje vol bedrijven. in het geval van een Asrock mobo is dit AMI (american megatrends). ik denk niet dat er een verborige optie is zoals op gigabyte borden, want dat is Phoenix bios. een nieuw moederbord is zeker een goede optie, en er is keuze zat. Voor een redelijke overclock naar 3.6ghz (FSB 400) zal elke P35 of P45 het goed doen. Denk bijv aan Gigabyte P35 DS3-R of een Asus P5Q. ik denk wel dat je geheugen een bottleneck gaat vormen. in theorie kan je geheugen makkelijk overclocken boven de stock-snelheden maar dit maakt het wel een stuk lastiger. bij instabiliteit kan je dan tenslotte 2 oorzaken hebben, de cpu of het ram. als je toch gaat upgraden zou ik kiezen voor een mooi nieuw 4GB setje van minimaal 800mhz. 1000mhz (pc8000) of 1066 (pc8500) is helemaal mooi maar duurder. wat ik je trouwens wel wil aanraden is met meerdere programma's je temps te controleren. Mijn E8400 is idle ook rond de 30 graden, maar op full load rond de 50 met een Zalman 9700 cooler. de wolfdales hebben veel problemen met temperatuur read-outs
Link naar reactie
Je pci-e frequentie moet je inderdaad niet klakkeloos omhoog gooien. Maar van 100 naar 101mhz moet geen probleem zijn als hij hem dan wel locked. In ieder geval een stuk beter als ongemerkt de frequentie een eind omhoog meeslepen. Over de temperaturen: Vergeet dat hele gedoe op de graad nauwkeurig. De sensoren die standaard op de moederborden zitten zijn niet bepaald nauwkeurig. 1 programma gebruiken kan best, dan heb je een indicatie. Overigens niet bang zijn dat je hem sloopt door te hoge temperaturen, voordat het zo ver is heb je al lang last van vastlopers en instabiliteit tot het probleem is opgelost.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie goede en uitgebreide comments! Ik ga nu maar snel even de PCIE terugschroven van 120 (daarmee start hij alleen op als de FSB op 359Mhz staat) naar 101MHZ. Dankzij jullie advies ben ik er wel uit dat met dit moederbord overklokken een beetje zinloze actie is. Ik ben een amateur op het gebied van computers en heb zelf een systeem samengesteld en in elkaar gezet en het Asrock bord was inderdaad de goedkoopste met de opties die ik wilde. Ik gebruik Speedfan voor het uitlezen van de temperatuur. Die geeft ook de kern 1 en kern 2 waarden aan van de processor en die lopen wel op tot 52 graden. Ik heb een Arctic cooling freezer pro. Heel erg bedankt allemaal! Groeten, Jorrit
Link naar reactie
Nog even een vraagje, ik heb inmiddels een nieuw moederbord uitgezocht: gigabyte GA-EP45-DS3 (99 euro) echter daarvan heb je ook een GA-EP45C-DS3 versie met de mogelijkheid om of 4 x DDR2 te plaatsen of 2 x DDR3. Is het verstandig om gelijk over te gaan op DDR3 geheugen of maakt dat niets uit qua snelheid. Wordt dan een ander onderdeel de bottleneck? De kosten verschillen niet zo heel erg veel: Een setje DDR2 OCZ 4GB 2x2GB 1066 pc8500 kost 85 euro en een setje DDR3 4GB 2x2GB PC3-10600 kost 112,10 euro. Groeten, Jorrit
Link naar reactie
de huidige chipsets hebben niet echt veel aan DDR3. zoals al gezegt hebben DDR3 veel hogere latencies. je kan wel veel sneller DDR3 krijgen, tot 2166mhz maar dat is gigantisch duur. ik zou gewoon een leuk DDR2 moederbord nemen en met DDR3 wachten tot de volgende generatie chipsets (nouja......cpu, aangezien die een memory controller heeft)
Link naar reactie
Grappig allemaal, een nieuw moederbord kopen om een 8400 te overclocken waar je helemaal niets van merkt, hooguit in het sneller renderen en recoderen. Het geheugen sneller laten lopen, indien mogelijk merk je wel iets van, maar veel is het ook niet, je zit of aan de max. bandbreedte van het geheugen of aan max. de bandbreedte van de CPU. Hier zelf uitgeprobeerd met de E8400 op 4000 en het geheugen op 1066, maakt weinig uit, draait nu gewoon weer standaard.
Link naar reactie
Oh, het verschil tussen 3000mhz en 4000mhz merk je wel degelijk in allerlei applicaties/spellen. Natuurlijk niet testen met internetten of Word.;) Spybot virusscannen gaat veel rapper bijvoorbeeld. En veel moderne zware spellen zijn er erg gebaat bij. Ga maar eens meten hoeveel Mb/s er meer door geheugen gaat dat op 500mhz loopt, met geheugen dat maar op 333mhz loopt.:D Om het hele overklok probleem op te lossen, volg deze guide precies en dan kan er niets mis gaan: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnY2pvZGaa/Core_2_Duo_overklok_tutorial/6 Bij een E8400 is de max temp 72 graden en de max Vcore 1.36v http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLAPL Succes
Link naar reactie
Vcore heeft geen vaste max... Dat hangt nogal af van je koeling en je guts. Onder phch kan je er veel meer doorheen gooien dan met je boxed luchtkoelertje... En bovendien kan je voor een korte bench sessie ook wat meer doen dan wanneer je 24/7 wil draain. Verder moet je niet zo strak uitgaan van de sensoren op je moederbord, die geven wel iets aan maar neem dat met een hele flinke korrel zout! Overigens gaat hij niet zo snel kapot hoor, hij loopt doorgaans al lang vast voordat hij ermee stopt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...