Ga naar inhoud

Upgraden tbv 3d-CAD en gamen


Aanbevolen berichten

Het is even geleden dat ik hier was omdat ik er in verband met school weinig tijd voor heb gehad en bovendien ook weer actiever ben geworden met een andere hobby. Op dit moment heb ik het volgende systeem: - C2D E6600 - Asus p5b deluxe - 2gb mem (had 3gb maar 1gb gesloopt) - Tagan 580 watt - 22 inch scherm Ik wil af en toe een spelletje draaien, ook gtaIV als deze voor pc komt, en een keer FIFA of een race-game ofzo. Als dat op leuke settings kan vind ik dat leuk, maar dat hoeft niet perse. Verder gebruik ik de pc ook voor 3D-CAD, vandaar dat ik veel geheugen wil maar misschien ook een snellere cpu kan gebruiken. Nu ben ik aan een nieuwe schijf toe, maar die zoek ik zelf wel een uit. Verder wil ik graag 2*2gb erbij proppen samen met de 2*512 die ik al heb, dat moet dan in DC draaien (1*1gb gaat er dan uit) en dan kom ik dus op 5gb uit en dat moet voorlopig nog wel even zat zijn. Verder wilde ik voor het gamen graag een betere videokaart als de x600 waar ik nu op zit (x800gto2 kapot) en ik zit dus te twijfelen tussen de 4870 en de 4850 omdat mijn cpu dan misschien een bottleneck word. Inclusief harde schijf en mem wil ik maximaal 700 euro uitgeven. Een 320GB schijf kost iets van 50 a 55 euro, dat mem ook nog eens richting de 70, dus zeg dat er 550 overblijft voor een videokaart en eventueel een cpu (en mobo). (Maar dat hoeft niet perse op! kan het ook voor andere dingen gebruiken) Een CPU upgrade (en mobo mocht dat nodig zijn) wil ik alleen doen als ik met zo'n triple/quad of snellere dual ook echt een verbetering in prestaties ga merken, anders ga ik alleen voor de videokaart.
Link naar reactie
Ut is moar wat ge wilt. Als je niet het onderste uit de kan wilt (nieuw mobo, Q9XXX quadcore, 4870 videokaart) maar met 'gewoon goed en snel' genoegen neemt is mijn indruk dat je aan een fatsoenlijke videokaart voldoende hebt. Een 4870 is wat overkill voor een niet overklokte 6600. Een 4850 lijkt beter te passen. 5 GB geheugen is ook voor 3D werk aan de ruime kant. Een 32 bits besturingssysteem maakt maximaal gebruik van een 3.2 -3.5 GB. Dus 4 GB is voldoende, tenzij je in de nabije toekomst een 64 bits OS gaat draaien. Het verschil bij intensief CAD werk tussen je huidige 6600 en een nieuwe Q9XXX zal echt merkbaar zijn, maar omdat alle komponenten in je systeem meedoen in de totale, maximale snelheid zal een op een Q9XXX gebaseerd systeem echt niet tweemaal zo snel zijn. Ga je heel vaak heel zwaar werk doen dan is de upgrade van mobo en CPU te overwegen. Anders zou ik het gewoon maar met wat meer geheugen een een high end videokaart proberen. Kontroleer even of je voeding de juiste stekker heeft voor de high end videokaart.
Link naar reactie
Ik ben nog aan het overwegen of ik voor de volledige upgrade wil gaan of dat ik voor de 4850 kaart ga. Ik wil in de nabije toekomst toch over naar een 64 bits OS, denk dat ik dat in de herfstvakantie wil doen over een week of 3. Dan zou je toch wel profijt moeten hebben van bijvoorbeeld een Q9550, een 4870 en een leuke hoeveelheid geheugen.
Link naar reactie
Dat verandert niks aan het geheugen en aan de videokaart... En dat is wat ik sowieso wil upgraden. In dit topic wilde ik met name de vraag stellen of een 4870 kaart zin had met mijn huidige processor. Misschien is dat wel het geval als ik hem op 3 of 3,5 laat draaien? (is overigens geen probleem, deed 4,2 nogwat pifast stable onder de prom, wss niet de max maar een instelfoutje in de bios wat ik me pas realiseerde toen de prom weer in de kast stond).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...