Ga naar inhoud

in- outtake?


Aanbevolen berichten

ik heb net me nieuwe kast binnen. een dragon big tower. de meeste kennen die wel, maar ik heb dus 4 papst fannetjes erbij gekocht. ik heb twee plekken aan de achterkant voor fannetjes en 3 aan de voorkant. 1 daarvan helemaal onderin en die andere 2 erboven. (bij de hd's) die twee aan de achterkant zitten ook boven elkaar. de onderste ongeveer op hoogte van de cpu. nu heb ik dus 4 fans, waar kan ik die het best plaatsen en welke moet ik op intake en op outtake zetten. ik heb trouwens 2 hd's en dus 4 plekken (2x2) moet ik die juist bij elkaar zetten zodat de fan genoeg ruimte heeft of bij allebei de plekken 1 hd. zodat de hd's goed gekoeld worden. alvast bedankt met vriendelijke groet, Jarl Kamphuis
Link naar reactie
oke het is me al gelukt, dankzij iemand op msn. heb namelijk 2 intake's aan de voorkant en 2 outtake's aan de achterkant. ik zit nu ff op mijn vaders pc, en die wil geen msn erop hebben dus ik kan niet meer met hem praten, daarom vraag ik het hier. ik heb de koeler van de processor eraf gehaald en ik hoorde echt zo'n kleef geluid. ik dus op mijn processor kijken, zit er nog allemaal plak spul op van de koeler. ik wist dat dit de vorige keer niet zo was, maar hij is ook wel extreem heet geworden met dit weer, daarom heb ik ook een nieuwe gekocht. namelijk de artic copper silent. nu wou ik weten wat ik precies moet doen, er zit ook van dat spul bij om op de processor te doen. daar moest ik toch iets van 2 rijstekorreljes op de cpu doen. hoe moet ik dat uitsmeren en moet ik eerst nog wat doen. ps: zo zie je maar weer wat voor amateur ik in de praktijk eigelijk ben :oops:
Link naar reactie
Goed schoon maken met bv wasbenzine en heel erg weinig Arctic paste gebruiken! (Ik heb ook een copper silent en ik waarschuw je: het ding koelt niet super!) Met je twee intakes en je twee outtakes zit je goed, je moet de intakes zo laag mogelijk aan de voorkant zetten en je outtakes zo hoog mogelijk aan de achterkant, dan doe je het by the book. [edit]Ik gebruik een lucifer (natuurlijk niet de zwavelkop hé) om het druppeltje Acrtic Silver (hoe heet dat spul ook weer?) papierdun over de core te smeren. Er is echt weinig nodig, aangezien ik weet dat de koperen onderkant van het coolblok super gaaf en glad is. Vergeet natuurlijk niet het plasticje eraf te trekken! Er moet gewoon precies genoeg op de core zitten om alle groefjes in het koperen blok te vullen, meer niet![/edit]
Link naar reactie
idd, eerst even de resten van de oude pasta of thermalpad van de core afhalen. Dit gaat vaak prima met gewoon een stuk keukenrol, anders kun je aceton (nagellakremover), alcohol, wasbenzine of gum gebruiken. Vervolgens een drupje ter grote van een rijstkorrel op de core en dit uitsmeren met een pasje oid. Je moet een dekkende laag met de dikte van ongeveer een A4'tje hebben. De koeler kun je het beste eerst even vetvrij maken met gekookt water.
Link naar reactie
ik heb het net geprobeerd :cry: maar volgens mij heb ik veel te weinig gebruikt. het is helemaal doorzichtig en volgens mij moet er toch echt een wit laagje op, maar ik hoef de koeler toch niet schoontemaken als er al een stukje plastic overheen zit, die heb ik er nog niet vanaf getrokken, dus volgens mij is die schoon.
Link naar reactie
Ik citeer uit c't (nl) van maart 2002: Hele kleine luchtbellen in de warmtegel. pasta, groeven en spleten in de pad, de verkeerde aandrukkracht van de montageklemmen van de koeler of een gekantelde montage van de koeler kunnen leiden tot een ongelijke afvoer van de warmte. Als de koeler eenmaal verwijderd is, kun je pad (of de evt aanwezige pasta) verwijderen en nieuwe warmtegeleidende pasta aanbrengen. (opm: eerdere c't-test adviseren het gebruik van wasbenzine.) Die mag alleen als flinterdunne laag tussen het oppervlak van de processor en de bodemplaat van de koeler worden aangebracht. Anders dan dat de naam doet vermoeden geleidt de warmtegeleidende pasta tussen 30 en 300 keer slechter dan aluminium. De pasta moet dus alleen maar de hele kleine gaten in het koelermateriaal opvullen waarin anders slecht geleidende lucht zou zitten. Daarom wordt slechts een druppel met een diameter van ongeveer 3mm in het midden van de 'cpu-die' aangebracht Vaak wordt geadviseerd de pasta uit te smeren, maar dat is niet nodig, als de koeler goed zit wordt het materiaal vanzelf verdeeld. Als je het met de hand gaat verdelen komt er al gauw vuil bij en kunnen er zlefs luchtbellen ontstaan. De montage wordt nu in omgekeerde volgorde doorgevoerd. Om te beginnen zet je de koeler voorzichtig en plat op de processor. De meeste koelers hebben in de bodemplaat een klein soort 'trap'. De koeler moet zo zitten dat deze 'trap' aan de kant van de cpu-socket met het vergrendelingsmechanisme (de dikke kant) zit. Aan de tegenoverliggende kant haak je nu de bevestigingsklem van de koeler waarbij de koeler weer niet mag bewegen op de 'die'. Tot slot het moeilijkste: bij sommige koelers kan het tweede uiteinde van de bevestigingsklem alleen met een goed gedoseerde hoeveelheid geweld over de neus van de cpu-socket worden getrokken. Ook hier geldt weer uitkijken dat je niet uitschiet met de schroevendraaier. Door er van opzij op te kijken kun je controleren of de koeler ook echt plat op de processor zit - en niet op het dikke einde van de socket. (mobo daarom het beste uit kast verwijderen).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...