Ga naar inhoud

Intel chipset vraagje en een S-ATA/RAID vraagje....


Aanbevolen berichten

ik zit te dubben tussen het keizen van een ASUS P4P8x MB of een ASUS P4PE MB. het verschil hiertussen is dat de P4PE RAID+S-ATA heeft, maar een 845 intel chipset, en de P4P8x heeft een intel 865 chipset, maar geen RAID en wel S-ATA 1) is het snelheidsverchil tussen de 845 en 865 groot? of groot genoeg om zeker te keizen voor een 865? 2) ik heb 3 Harddisks en 3 roms (cd, DVD, writer) deze moet ik allemaal aan kunnen sluiten. voorheen gebruikte ik RAID, dus ga ik er automatisch vanuit dat ik dat nu weer wil hebben. er zit nu echter iets van S-ATA op.....is het daar ook mee op te lossen, dus zonder RAID?
Link naar reactie
dus als ik bijv de ASUS P4PE koop, dan is het mogelijk daar dus 3 HD en 3 ROMS op aan te sluiten?? en die converter....is dat software matig?? ik gebruikte RAID trouwens puur als extra IDE, due verder niet echt de functie ervan.....deze kan dus overgenomen worden door die S-ATA??
Link naar reactie
Nee, RAID is dus juist niet perse nodig. Als je gewoon een SATA en een PATA IDE controller hebt, heb je dus al 4 aansluitingen - 8 apparaten. Je hebt alleen wel een converter nodig dus. Overigens heeft een moederbord met SATA RAID ook 4 aansluitingen alleen kun je met de SATA poorten dan ook een RAID array bouwen en dat heb je dus niet nodig, De intel 865 is sneller en heeft als het goed is een SATA controller die los van de PCi staat en direct op de southbridge wat beter is. De features kun je gewoon op de Asus website vergelijken. Ik zou voor de P4P8x gaan.
Link naar reactie
ahh, perfect, wilde de pc ook daar gaan kopen toevallig.... mijn vraag is nu: het kost mij 25 euro meer om deze converter te kopen in combinatie met het nieuwere chipset moederboard met SATA, koop ik nu de oudere chipset versie P4PE met RAID, ben ik net zoveel kwijt als dat nieuwere moederboard.....(excl converter) oftewel.....mijn vraag is.....is het die 25 euro waard om de chipset 865+ converter te kopen in verhouding tot de merkbare snelheids verhoging tov het P4PE moederboard....???
Link naar reactie
check deze link: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4PE&langs=01 hij is optinal....er zijn twee versies: de kale versie en de deluxe versie.... op de kale versie zit ie niet op (79 euro) en de deluxe versie wel (109 euro) (www.mycom.nl) ik zal eens bij mycom navragen over dat RAID....als er zoiezo een converter nodig is ga ik voor de P4P8x
Link naar reactie
Nog wat leuks over de i865 van Asus: Je Kan via een bios Update van Asus de i865 chipset de voordelen van eene i875 chipset geven. hierdoor is hij net zo snel als een i875 chipset. en dat is behoorlijk vergeleken met een i845PE http://www.asus.com/news/2003/20030602.htm Helaas zit er geen Sata - Pata adapter geleverd bij de P4P8x Accessories: [list:4210e1e295] User's manual UltraDMA cable FDD cable I/O shield 2 x Serial ATA cable [/list:u:4210e1e295] Dus je moet inderdaad een apparte kopen voor 25 Euro. Ik weet niet of Mycom de Asus P4P800 verkoopt? maar deze heeft de ICH5R ipv ICH5 on-board. de ICH5R heeft S-Ata Raid 0 namelijk: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4P800&langs=01 ook het overwegen waard.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...