Ga naar inhoud

CPU cooling na BIOS Flashing


Aanbevolen berichten

Wie o wie??? Configuratie bestaat uit: systeemmodel: MS6119 ATX BX2 Mainboard Pentium II 350Mhz BIOS-versie/datum: Award Software International, Inc. 4.51 PG, 26-6-2002 (onlangs ge-upgrade) SMBIOS-versie 2.2 totaal fysiek geheugen 320 MB Besturingssysteem: WindowsXP-pro Wanneer systeem (computer) wordt aangezet draait de CPU-Fan om de processor te koelen. Echter waneer het besturingssysteem, WindowsXP-pro, door het systeem wordt opgestart wordt de CPU-Fan uitgeschakeld. En blijft uit zodat de temperatuur oploopt, met een temp.meter gemeten kan de prosessor omgevingstemperatuur wel oplopen tot 45 graden celcius. Als ik dan het besturingssysteem afsluit schakelt bij definitieve afsluiting de CPU-Fan weer aan. Ik vermoed dat WIndows in z'n opstart-routing een instructie doorgeeft welke ervoor zorgt dat de CPU-Fan wordt afgeschakeld. Maar.............ik kom er niet achter hoe ik dit probleem kan tackelen. Alle mogelijkheden in het BIOS van "Enabled en Disabled" heb ik uitgeput, zonder resultaat. Wie kan mij raden in deze. Vast bijvoorbaat dank, :roll: Jelle Fekkes
Link naar reactie
Zo! Das wel een heel vreemd probleem, ik heb geen idee wat het kan zijn, maar ik ben heel benieuwd naar de oplossing. Ik wist niet eens dat de koeler softwarematig kon worden uitgezet. Zou het zo kunnen zijn dat je de bios met een verkeerde bios hebt geflasht en dat je OS een ander bord denkt te herkennen? Waar de power niet aan je koeler word toegewezen?
Link naar reactie
Dat kan heel goed softwarematig gebeuren en wel gewoon met ACPI. ACPI kan de rotatesnelheid van de fans regelen als het goed is en ze ook uit zetten. Of Windows daar ook gebruik van maakt weet ik niet, maar daar lijkt het iig wel op. Als het goed is moet Windos de fan ook weer aanzetten als de CPU een bepaalde temp gebruikt. Ook kan het zijn dat het hardware matig geregeld wordt, het booten is namelijk redelijk zwaar en dan loopt de fan dus hard en daarna gaat ie uit, dit zie je vaak bij laptops.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...