Ga naar inhoud

Bosch wasmachine geeft geen display


Marjan

Aanbevolen berichten

Voor mijn dochter een 2de hands wasmachine gekocht voor in het studentenhuis, een Bosch WAT28640NL/13 (thuis zeer tevreden en goede ervaringen met Bosch wasmachines). Na vervoerd en aangesloten te hebben even kort proef gedraaid en dat ging vlekkeloos. De volgende dag wilde ze de machine weer  aanzetten, maar gaf deze geen display meer. Waar kan dit aan liggen?

Stopcontact al gecheckt. Je hoort ook kort wat tikken/klikken bij het aanzetten, dus stroom an sich is het niet. 

Het lastige is dat de machine dus niet bij mij thuis staat, maar ik er speciaal naar toe moet om te gaan onderzoeken. Heeft iemand idee wat ik het beste als eerste kan checken/doen?

Link naar reactie

Helaas ben je wel mijn ogen en oren.

En als je niet naast de machine staat is het voor ons ook koffiedik kijken.

Mijn eerste vraag is er een verschil tussen deur dicht en deur open?

 

het al dan niet klikken zegt niets of de spanning die binnenkomt goed is, daar kan juist in een studentenhuis het probleem liggen.

Begin eens met meten of de juiste spanning op de machine binnenkomt, op de printkaart van het display en de keuzeunit.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Zodra de stekker er in zit blijft de machine iedere minuut een paar klikjes geven, zowel met deur open als deur dicht. Als de deur dicht zit, kan hij alleen via de noodontgrendeling geopend worden. Spanning die in de machine binnenkomt is 220V. Bij de printplaat kunnen we niet meten/ weten we niet waar we moeten meten.

Link naar reactie

Extra info: 

- Bij het (schuin) vervoeren is er wat water aan de kant van het display naar buiten gelopen. Kan de printplaat waterschade hebben opgelopen?

- Na het aansluiten heeft de machine even een korte spoelkeuken gedaan en werkte alles naar behoren. Daarna per ongeluk weer een programma gestart, wat echter niet de bedoeling was. Machine toen uit gezet. Bij volgende keer aanzetten deed het display het niet meer. De klimjes die we nu horen zodra de stekker erin zit, is dit misschien dat de machine probeert het programma weer verder op te starten?

Link naar reactie

Update:

Binnenkomende draadjes bij printplaat door kunnen meten. Zie foto, 3 bruine en 2 oranje draadjes komen bij de printplaat binnen. Bij een van de oranje draadjes meten we spanning, bij de andere niet. Zegt dit iets?

Verder niets raars te zien aan de printplaat.

17264196742635219771307534728188.jpg

20240915_192041.jpg

aangepast door Marjan
Link naar reactie

Als er water over printkaarten is gelopen en daarna er spanning op is gezet, kunnen er allerlei kruipsporen zijn ontstaan en ingebrand.

En wordt het storing zoeken haast onmogelijk, als je niet zelf de machine voor je eigen ogen ziet.

Want daar zijn geoefende ogen voor nodig. En om dit soort meetprocessen op afstand te sturen naar een leek, is onmogelijk omdat we de printdocumentatie niet in bezit hebben.

1 uur terug, Marjan zei:

Bij een van de oranje draadjes meten we spanning, bij de andere niet. Zegt dit iets?

Bijv. bovenstaande vraag, daar kan ik echt niets mee. Een van de draadjes heeft spanning, hoeveel volt en wat doen de anderen? Waar lopen die draden naar toe? Wat is de functie?

Want daar kan ik echt geen chocolade van maken.

 

 

Wat dat betreft, is het voor mij einde oefening, helaas.

 

Dus een leer voor de volgende keer.

Een wasmachine altijd vervoeren met de trasportbeveilgingen er in en altijd verticaal vervoeren.

Want zelfs nieuwe machines zijn in de fabriek getest en bevatten vaak nog water.

Mocht het gewicht te hoog zijn, dan kun je altijd de beton gewichten demonteren, maar nooit op zijn kant leggen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...