Ga naar inhoud

Start/stop knop AEG Lavamat blijft knipperen


Aanbevolen berichten

Hallo. Ik heb een AEG Lavamat model L56840. Product nr. 914524423-02. De machine is begonnen aan een programma fijne was. Ergens tijdens het programma is hij gestopt. De machine stond nog vol water. Het rode lampje van de start/stop knop blijft nu knipperen en ik krijg geen beweging meer in de machine. Wat heb ik toen gedaan?

1: De waterslang aan kraan losgekoppeld. Het filtertje daar was een beetje verontreinigd. Heb ik schoongemaakt. Geen resultaat.
2: De deur van de machine opengemaakt (ging net gezien het water niveau) en  enkele kledingstukken eruit gehaald. Geen resultaat.

3: Via de noodslang bij het filter, al het water uit machine laten lopen. Filter open gemaakt. Was helemaal schoon. Verder niets vreemds te zien. Geen resultaat

4: Aan riem trommel gedraaid en zo de motor een paar keer rond gedraaid. Geen resultaat.
5: Met een houtje voorzichtig tegen de printplaat geklopt.  Geen resultaat.

Resultaat tot nu toe is dat de machine nog altijd helemaal niets doet. Geen enkel programma maar ook niet pompen of centrifugeren. 
Nu las ik ergens iets van foutcodes. Ik heb dan ook het volgende zien gebeuren:

6: De machine aangezet.  Het rode lampje bij de start/stop knop blijft knipperen en het lampje bij het toerental van centrifugeren brandt (zonder te knipperen). 
7: Vervolgens de start/stop knop en de knop start/ uitstel samen ingedrukt gehouden.
8: Je ziet dan dat de beide lampjes geheel uitgaan en 2 of 3 seconden ook uit blijven. 9: Dan begint het lampje bij de start/stop toets 5 x groen te knipperen.
10: dan is het lampje voor 1 of 2 seconden uit
11: Hierna knippert het lampje van de start/stop toets 1 x rood.

12: Dan blijven de lampjes 2 of 3 seconden uit waarna ze samen weer gaan knipperen ( start/stop lampje en lampje toerental centrifuge). 
Wat gaat het hier mis? Graag jullie advies  

 

 

 

Link naar reactie

Dankjewel voor je reactie. Het klinkt misschien heel stom, maar is “ triac” het merk van de motor of betekent het iets anders?

Verder geef je aan dat de motor een kortsluiting naar massa kan hebben. Hoe meet je dat met je multimeter?

 Alvast bedankt voor je reactie

Link naar reactie

Nee Bert, een Triac is een elektronische component die de stroom naar de motor afknijpt zodat hij het juiste toerental gaat draaien.

Als de Triac een sluiting heeft dan krijgt de motor de volle mep aan vermogen, slaat op hol, omdat het een seriemotor is, loopt vast en verbrandt.

Daarom is deze beveiligd.

Nee, een aardsluiting kun je niet goed meten met een multimeter, daarvoor is de voeding van de meter veel te laag.

Je moet dit met een megger doen, die met een minimale meetspanning van 250 volt werkt.

Gezien jouw onbekendheid met de materie lijkt het me heel verstandig om dit werk aan een vakman over te laten.

Want we praten hier wel over dodelijke spanningen, ook op de printkaart.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo lampje,

 fijn dat je het allemaal zo uitlegt. Ik volg je advies op en laat dat meten met een megger aan de vakman over.
Blijft echter nog één vraag.
Indien jouw opties het geval zijn, dus sluiting in de Triac of de kortsluiting van de motor naar massa, is dat iets dat constant aanwezig blijft? M.a.w. dit is niet een storing die zo nu en dan optreedt maar gewoon aanwezig blijft? Dus de machine zal dan ook niet meer aan de praat komen? 
Waarom vraag ik dat? 
Ik heb na je vorige bericht nog 2 dingen gedaan. Ik heb een aantal malen achter elkaar de start/stop en de knop start/uitstel samen ingedrukt om te kijken of er verandering in de kleurcode kwam. Maar dat bleef hetzelfde. Tevens heb ik toen de slangetjes losgemaakt die van de elektrische water afsluiters naar het zeepbakje lopen. De doorgang naar het zeepbakje kon je gewoon vol doorheen blazen. Richting de wateraansluiting had je geen doorgang wat natuurlijk een goed teken is mits die slangetjes niet verstopt zijn. Dit bleek niet het geval. Ik heb toen de waterslang tussen de kraan en de wasmachine weer bevestigd.  
Ik heb de machine weer aangezet en  toen…… ja, je raad het al, functioneerde de machine weer.
We hebben nu 3 machines gedraaid en geen problemen ondervonden. 
Vandaar dan ook mijn vraag of die storing van de triac of lekken van aarde naar de motor voor een contante storing zorgt of dat die zich zo nu en dan voor doet. 
Nogmaals bedankt voor je hulp

 

 Bert

Link naar reactie

Als een triac stuk is dan is hij dat ook. Uitzonderingen zijn slechte solderingen, maar die kans is klein bij de toch vrij grote componenten.

Ik ga dan ook denken richting vervuilde motor met het koolstof, wat van de borstels komt.

Dat geleidt natuurlijk als alles bedekt is met dit stof.

En de ene keer meer als de andere keer.

De aardlek is wel een som van de lekstromen uit meestal 3 of 4 groepen

Dus begin eens de motor schoon te maken met een kwast en stofzuiger.

Wie weet heeft dit resultaat, waar voorzichtig met perslucht ook winst te behalen valt.

Maar zekerheid krijg je pas als je gaat meten.

Want meten is weten, als je weet wat je meet.☺️

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo lampje,

 bedankt voor de aanvulling. We hebben vandaag weer 3 machines zonder probleem kunnen draaien. Dus ik laat het effe zo. 
Wat de triac betreft, dat snap ik. Ik kan dan altijd nog eens de solderingen van de printplaat nakijken. 
Wat betreft de motor, dat ga ik dan zeker als eerste doen. Bedankt. 

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...