Ga naar inhoud

Miele W5877 wasmachine storing F50


Aanbevolen berichten

Goedemiddag

Ik ben al eerder zeer goed geholpen op dit forum met een droger van mijn schoonmoeder, vandaar dat ik weer terug ben.

Deze keer is de wasmachine aan de beurt. Vanmiddag tijdens het wassen kregen we de melding F50.

De wasmachine start het programma, begint met pompen en gaat vervolgens in storing modus (zie video).

Ook gaat de deur via de knop niet meer open (wel via een hendel achter een klepje linksonder).

Ik heb zelf de bovenkant van de wasmachine al geopend en zag daar meteen op het moederbord een aantal componenten die er niet best uit zagen (zie foto).

Ik vermoed en hoop dat dit het enige probleem is want deze kan ik zo bestellen en zelf vervangen maar ik hoor graag ook jullie mening.

Dit is het component wat ik wil bestellen(6 stuks want ik vervang ze meteen allemaal) en ik zou graag bevestiging willen krijgen of deze correct zijn: https://www.tme.eu/nl/details/stgb10nc60hdt4/igbt-smd-transistors/stmicroelectronics/

typeplaatje:

https://drive.google.com/file/d/124hT7gtYnqsubg3jpjsJuH7KuHW0JiTj/view?usp=drive_link

video:

https://drive.google.com/file/d/12-S3qMthDU0cUusCKK-LVxjlRRN9vin3/view?usp=drive_link

foto moederbord:

https://drive.google.com/file/d/123a67zfqAIixgk4WUcn72LM3aYhPIJzV/view?usp=drive_link

 

Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt!

Link naar reactie

De wasmachine valt in storing tijdens het water innemen, dus dit zou ook aan het motertje van de wasmiddellade kunnen liggen. Online kan ik hier namelijk op de site Euromaxx het volgende over vinden:

De machine gaat aan en begint met afpompen en gaat daarna zelfs een heel klein beetje water pakken en pas na ongeveer 20 a 25 seconden komt de melding technische storing. In dat geval is meestal de zeepbak-motor defect.

 

Link naar reactie

 

18 uren geleden, zeeland1984 zei:

De wasmachine valt in storing tijdens het water innemen, dus dit zou ook aan het motertje van de wasmiddellade kunnen liggen.

De machine geeft zelf aan foutcode F50, dat is niet richting zeepbak maar richting motor. Ook de ontplofte componenten geven een duidelijke richting aan.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

F50 wijst richting motor.

En de eindtrappen van de invertor zijn allen ontploft.

Er gaat wel eens een enkele eindtransistor stuk, maar hier hoef je geen multimeter te pakken, zij zijn alle 6 ontploft.

Dat moet een oorzaak hebben:

- Of de motor is verbrand en geeft volle kortsluiting

-of de elektronische chip is defect geraakt en heeft alle transistoren tegelijk open gestuurd en is er volle kortsluiting in de brug ontstaan.

Ik denk dat het alleen vervangen van de transistoren niet zinvol is omdat de oorzaak elders ligt.

Je zou de motor er eens uit kunnen halen en ohms doormeten. Je zou dit ook via de losliggende stekker aan de kant van print kunnen doen.

Maar als de sturing defect is, dan is het toch een zaak de complete print te vervangen.

Als je zeker hebt kunnen stellen dat de motor goed is.

Maar ik heb nog niet naar de prijzen van de onderdelen gekeken, maar Miele kennende ben ik bang dat deze machine als total loss bekeken moet worden.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

 

De machine is tussen de 9 en 12 jaar oud,

nauwkeuriger kan ik het niet aan de hand van de mij beschikbare gegevens vaststellen.

De eventueel te vervangen onderdelen:

Ik heb het nog even uitgezocht motor €463,60

print €429,11

De motor is een draaistroommotor die 3 gelijke wikkelingen heeft.

Dus dat ohms meten en ook meten t.o.v. aarde.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...