Ga naar inhoud

Wasmachine maakt gek geluid


Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn wasmachine (Bosch serie 2, WAB28160NL) maakt opeens een ratelend geluid. Vooral in de eerste helft van de wascyclus, bij het centrifugeren hoor je dit niet. Steeds bij het 'starten' van het ronddraaien. Vooral goed te horen op 18 sec. Weet iemand wat dit is en wat er aan te doen is?

Groet!

aangepast door EkedeVries
Link naar reactie

Ratelend geluid komt meestal van voorwerpen die tussen de trommel en de kuip komen te zitten.

Soms gaat dat via de gaten in de trommel maar soms tussen de rubberrand van de deuropening.

Door de gaten verdwijnen vaak BH beugels die zich dan vaak vastlopen in het verwarmingselement.

Hoe kun je zoeken naar artikelen in de rand? Dat kun je doen door een tie rap in de gleuf te steken  en rond te bewegen.

Om tussen de trommel te kunnen zoeken is dat eenvoudigst door het verwarmingselement te verwijderen.

Maar kijk volgend filmpje maar eens:

Schroef vinden met Endoscoop. Hoe BH beugel, munten, schroeven verwijderen uit een lawaaiige wasmachinetrommel

 

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Bedankt! Niets in de rand gevonden helaas. Het geluid is er niet als ik de trommel handmatig beweeg, ook niet als ik hem alle kanten op duw. Dan is het al wat minder aannemelijk dat er iets tussen zit, toch?

Wat betreft het verwarmingselement verwijderen, dat durf ik zelf niet aan. Ik zal mijn vriend eens vragen of hij het ziet zitten 🙂

Link naar reactie

Toch in de filter iets heel kleins gevonden. Zie foto. Soort microschroefje zonder kop, niet afgebroken want zit wel een soort platkop op. Worden deze in wasmachines gebruikt en zou die ergens losgedraaid kunnen zijn waardoor dit geluid ontstaat? 

Geluid is er nog steeds, eerste 15/20 min vanaf de start. Daarna niet meer, niet bij langzaam draaien en niet bij centrifugeren.

schroefje.jpg

 

IMG_20240207_144736.jpg

Link naar reactie

Het geluid moet ergens vandaan komen, helaas kan ik niet zelf kijken en ben jij mijn ogen en oren.

Dit is een stelschroefje voor een afstelling maar waar dat gebruikt wordt ik zou het niet weten, waarschijnlijk vanuit een broekzak in de machine terecht gekomen.

Het loshalen van het element is niet zo moeilijk. er zitten een paar stekkers op die je los moet halen. Ok het stekkertje van de temp sensor die met een borglipje geborgd is, moet los.

Dan is het de centrale moer los draaien tot aan het eind van de draad en dan neem je een stukje hout en hamer waarmee je het eind naar binnen tikt.

Dan wordt de rubber pakking dunner en kun je met enig wrikken het element er zo uit schuiven. Bij het inschuiven smeer je het rubber even in met een paar druppels afwasmiddel.

Tik hem helemaal naar binnen en draai de moer weer vast.

 

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...