Ga naar inhoud

Bosch wasmachine laat aardlek eruit gaan, via andere aardlek gaat het goed.


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Opeens 10 minuten nadat ik de wasmachine op zolder had aangezet klapte de aardlek er uit. Het zijn vier groepen onder1 aardlek. Vreemd genoeg klapt niet de zekering van de groep waar de wasmachine in zit. Welke groep ik ook gebruik van de 4 met de wasmachine maakt niet uit, op elke klapt de aardlek eruit. Binnen die vier groepen is er met andere apparatuur geen probleem. Er zit ook een airco en bij de wasmachine zit ook een droger. Ik kan alles aanzetten, ik heb ook andere apparatuur er bij gedaan zoals een waterkoker enz. Ik kan de groepen gewoon belasten met alles behalve dus de wasmachine. Het gebeurt nu al wanneer ik de stekker van de wasmachine in het stopcontact doe terwijl hij niet eens aanstaat. Nu komt het vreemde (voor mij). Ik heb de wasmachine met een haspel op vier andere groepen gezet (beneden in de woonkamer) en daar heeft hij gewoon zijn programma afgedraaid. Ik ben een leek maar vind het wel heel vreemd. Is de wasmachine defect? Waarom op andere groepen dan geen probleem met de wasmachine? Zit het probleem in de aardlekschakelaar of anders binnen de groepen? Waarom met alle andere apparatuur dan geen problemen, ook niet bij grote belasting? Ik sta nu voor de keuze. Moet ik nu een nieuwe wasmachine kopen of een elektricien laten komen? Aan gezien je een euro maar 1x kan uitgeven vind ik het een lastige keuze. Wie kan mij op weg helpen?

Link naar reactie
  • Oplossing

Het lijkt moeilijk, maar is zo simpel.

Bij een kortsluiting gaat de groepsautomaat eruit.

Daar wordt de stroom gemeten door beide aansluitingen de fase en de nul.

Bij een aardlek wordt de verschilstroom in de fase en de nul gemeten.

Als daar een verschil van 30 mA optreedt dan is er ergens een lekstroom naar aarde. Doordat een mens bijv een spanningsvoerende ader aanraakt en een schok krijgt.

Maar zoals bij de wasmachine regelmatig voorkomt het element hoort waterdicht te zijn. Maar wat als er een gaatje in het element roest?

En dan gaat er dus een stroompje naar aarde lopen en de hoeveelheid is dan afhankelijk van de plaats in het element t.o.v. de fase aansluiting van het element 

Zit het gaatje vlak bij de 230 volt dan zal er een grote stroom gaan lopen.

Het is echt de wasmachine die oorzaak is.

Is het gaatje dicht bij de nulaansluiting dan zal er weinig stroom gaan lopen. Want de nul en de aarde hebben hebben hetzelfde nulpotentiaal.

In de praktijk zit er wel eens een klein verschil in

Dus als jij een uitschakeling  hebt van een aardlek aan de 230 volt zijde dan tript de automaat maar draai je de stekker dan zit de aardsluiting in een keer aan de nulkant en zal hij waarschijnlijk niet trippen.

Trouwens je hebt ook gemeten in de woonkamer, zaten daar ook allemaal randaardecontacten? Zo niet dan ben je wel levensgevaarlijk bezig geweest. Want een wasmachine MOET geaard zijn.

Dus begin eens de meest verdachte eens af te koppelen de beide aansluitingen van het verwarmings element. Ook willen kabels die niet goed vastgezet zijn doorschavielen op scherpe randen. 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...