Sjors Geplaatst: 10 september 2023 Delen Geplaatst: 10 september 2023 (aangepast) Hoi! Sinds een paar dagen heb ik een probleem met mijn LG wasmachine. De machine geeft een OE foutcode, wat duidt op een probleem bij de afvoer van het water. Ik heb het volgende al geprobeerd: Gecontroleerd of de afvoerslang vrij wegloopt (geen knikken), Afvoerslang vervangen voor een nieuwe, Filter van de pomp schoongemaakt (was al behoorlijk schoon), Gecontroleerd of de rotoren van de pomp vrij kunnen draaien, check, Het sifon gecontroleerd en schoongemaakt. Getest met een kan water, het water loopt direct weg dus daar geen verstopping. Wanneer de foutcode wordt getoond kan ik opnieuw een was draaien, waarna het water ook gewoon netjes wordt weggepompt. De eerste 1 of 2 wasjes gaan goed, daarna komt de foutcode weer terug. Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? Alvast bedankt! 10 september 2023 aangepast door sjors.roelofs Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 10 september 2023 Delen Geplaatst: 10 september 2023 Graag een foto van het typeplaatje Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 11 september 2023 Delen Geplaatst: 11 september 2023 Nee, dat is het modelnummer dit bedoel ik: Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Sjors Geplaatst: 11 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2023 Bij deze Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 11 september 2023 Delen Geplaatst: 11 september 2023 Dit is de foutcode die ik ken: Betekenis van de fout: Het water kon niet binnen 5 minuten worden weggepompt. Pluizenfilter/afvoerpomp controleren! Heb je de kuip gevuld met water en dat dan de pomp weg laten pompen? Als dat dan allemaal goed is dan denk ik richting sturing van de pomp en wel hoe het alarm logischerwijze zou ontstaan. Wie zou dit kunnen signaleren? Want bij mijn weten zit er geen sensor in die de doorstroming meet. Dan kom ik uit bij de niveausensor. Als hij in 5 minuten niet van niveau x naar niveau y is gegaan, nadat het pompcommando gegeven is dan geeft hij alarm als defecte pomp of een verstopt filter. Wat als alleen de meting te traag is vanwege een verstopping? Dus kijk eens naar de niveausensor, die meestal rechts onder het bovenblad zit. Neem het slangetje bij de sensor los en blaas hem schoon. Dit slangetje zit aangesloten op een luchtkamer, die op de balg aan de afvoerpomp zit. Die kan ook vol troep zitten. Maar deze niveausensor kan natuurlijk ook stuk zijn. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Sjors Geplaatst: 11 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2023 Bedankt voor je antwoord, ik ga er naar kijken. Hoe kan ik de pomp het water laten wegpompen? Op het moment dat de foutcode wordt weergegeven zit de kuip voor een deel vol met water, wanneer ik dan een kort programma draai dan wordt de kuip netjes geleegd. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 11 september 2023 Delen Geplaatst: 11 september 2023 Dan zit het probleem dus in de niveaumeting Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Sjors Geplaatst: 14 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2023 Inmiddels de tijd gehad om ernaar te kijken. De foutcode is nu veranderd in FE.. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 14 september 2023 Delen Geplaatst: 14 september 2023 Dan heeft de bodemsensor water gedetecteerd en blijft de pomp lopen. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Sjors Geplaatst: 14 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2023 Een nieuwe poging geeft weer storing OE. Vandaag de boel weer los gehaald. Het slangetje van de niveauregelaar aan beide kanten losgehaald en schoongeblazen met een compressor. Daar kwam geen vuil uit. Ook het zwart-rubberen verbindingsstuk tussen de sensor, trommel en pomp schoongemaakt. Daar zat wat troep in maar voor mijn gevoel niet ongebruikelijk veel. Verder heb ik geen lekkages kunnen ontdekken, alles was mooi droog. Ook een kort programma van 30min gedraaid en ernaast blijven zitten. De pomp pompt het water snel weg. Ga nu kijken hoe hij het doet, mocht dat niet helpen dan probeer ik een nieuwe niveausensor. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 27 september 2023 Delen Geplaatst: 27 september 2023 Hoe is het nu met de patient? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Sjors Geplaatst: 27 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2023 Ik heb helaas de moed opgegeven.. Het vervangen van de niveausensor maakte het probleem alleen maar erger, de machine bleef maar water pompen waardoor de trommel volledig vol liep met water. Ik had het vermoeden dat er meer aan de hand was. Helaas lopen de tarieven van monteurs met telkens weer voorrij- en onderzoekskosten al snel heel hoog op, laat staan de kosten voor onderdelen. Dat is begrijpelijk voor de monteurs, maar voor een consument heeft dit alleen zin wanneer de huidige machine nog veel waarde heeft. We zijn uiteindelijk voor een andere tweedehands wasmachine gegaan die nagenoeg goedkoper uitkwam dan wanneer er een monteur aan te pas zou moeten komen. In elk geval hartelijk dank voor de snelle hulp! Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 27 september 2023 Delen Geplaatst: 27 september 2023 Ja, dat is ook een oplossing. Maar ben daar niet zo gecharmeerd van. Want je koopt vaak andermans ellende. Maar ja het is jouw feestje. Bedankt voor je terugmelding Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten