Ga naar inhoud

Zanussi ZTE275 werkt niet meer


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds vandaag werkt mijn wasdroger, de Zanussi ZTE 275, niet meer. Als ik de droger via de ronde knop inschakel en een programma selecteer gaat het nog goed. Daarna klik ik op starten, ook dat gaat goed, maar dan hoor je normaal dat de droger aan gaat en gelijk veel geluid gaat maken maar dat gebeurt nu niet meer. Je hoort wel zacht geluid alsof de droger iets wil inschakelen maar dat gebeurt/lukt niet. Na ongeveer 20-30 minuten gaat de droger rood knipperen en piept hij non-stop 3x kort achter elkaar.

Iemand een idee?

Groet, Rolf 

Link naar reactie

Ik zou eerst eens beginnen met de deksel er af te halen. Aan de achterzijde 2 schroeven er uit. Dan deksel iets naar achteren schuiven. En liften.

Zit de riem nog om de trommel?

Want ik denk dat de motor en de ventilator het nog wel doen, maar het wasgoed in een prop blijft liggen, omdat de trommel niet draait.

Maar het zou ook kunnen dat de motor moeite heeft om te starten.

Waardoor het zo lang duurt totdat er oververhitting optreedt en de zaak afschakelt.
Dus eerst eens goed controleren wat het wel en wat het niet doet.

Wat doet de motor? Draait hij? Bromt hij?

Wat doet de verwarming?

Wat doet de ventilator?

Wat doet de trommel?
Eerst moet hier duidelijkheid over zijn, om een zinnig antwoord te kunnen geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor je reactie! Ik heb de deksel er af gehad, zie bijlage. Ik heb geen verstand van hoe de riem eruit hoort te zien maar wat ik zie lijkt me niet erg gek/versleten!?

Wat ik daarnaast met de kap eraf heb geconstateerd is dat de droger het niet meer voor elkaar krijgt de trommel te laten draaien. Met de was eruit draaide hij ineens wel weer… daarna de was er weer in gedaan en toen deed hij het even en met veel moeite. Met een halve lading ging het vervolgens wel goed. Het lijkt erop dat daar dus ergens het probleem zit. Weet jij waar dit hem in kan zitten?

FF61F78D-C147-4B56-A2B4-71DC84B0BBF2.jpeg

Link naar reactie
  • Oplossing

Ja de motor heeft om de juiste richting te kunnen draaien en ook nog wat extra power te krijgen een start/bedrijfscondensator https://shop.zanussi.nl/search?text=91609645714

 

https://shop.zanussi.nl/wassen/drogers/elektronica/condensator-8uf-voor-de-wasdroger/p/1250020334

Dus ga deze eerst maar eens vervangen, maar omdat het verwarmings element geen koeling heeft gehad zal deze of defect zijn of is de overtemp beveiliging getript.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Oke bedankt. Ik ga deze bestellen/vervangen. Is er een mogelijkheid om nu al uit te sluiten of het verwarmings element anders functioneert? Ik heb de wasdroger even laten draaien met 1-2 handdoeken erin, dat kon hij nog prima aan en de handdoeken kwamen er ook warm en droog uit. Wel maakte de wasdroger 1-2 keer een hard geluid van 5-10sec lang alsof de buren in mijn muur aan het boren waren. Kan dat hier ook mee te maken hebben?

Link naar reactie

Of het element goed is , kun je zo niet bepalen.

Want dat het warm wordt wil niets zeggen omdat er twee elementen in zitten, waarvan er 1 defect zou kunnen zijn.

Dat kun je maar op een manier te weten komen en dat is de stroom meten.

Daar voor heb ik zelf de Energieverbruiksmeter van Brennenstuhl, die je voor allerlei klussen in huis kunt gebruiken, zoals het meten van allerlei stiekeme verbruikers in de stand-by stand. Een zeer nuttig apparaat voor weinig geld, waar je in deze tijd, echt op het verbruik moeten letten. 

Ik vind hem o.a. bij Amazon voor een prikkie: https://www.amazon.nl/Brennenstuhl-Primera-Line-energiemeter-energiekostenmeter-elektriciteitstarieven/dp/B007459MH6

Wat die geluiden betreffen dan zou je kunnen beginnen om de riem van de motor poelie te halen en de trommel met de hand te draaien en lokaliseren waar het probleem zit. Want dat kan natuurlijk van alles zijn van schroeven en munten in de trommelrand tot slechte steunwieltjes of lagers van de trommel, maar ook vreemde voorwerpen in de ventilator zijn mogelijk.

de zoekrichting kun je splitsen door de snaar los te nemen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hi, ik heb de condensator inmiddels vervangen en de wasdroger doet het nu weer zoals voorheen. Ook maakt hij geen gekke geluiden meer dus dat is fijn, bedankt voor je hulp! 

Nu ben ik nog benieuwd hoe ik met de verbruikersmonitor kan valideren of er nog meer onderdelen kapot zijn of niet. Hoe kan ik dit valideren met de verbruikersmeter?

Link naar reactie

Dat is mooi om te horen, heb je weer veel geld uitgespaard.

Daar doen we het voor!

 

Valideren kun je pas iets als je weet hoeveel de machine trok toen hij de fabriek verliet.

Nu de machine als een zonnetje loopt, zou je een nulmeting kunnen maken. En alle combinatiemogelijkheden vastleggen.

Zoals de motorstroom met een losgenomen snaar en met snaar en lege trommel en ook bij een volle trommel.

Dan heb je een indicatie als de toestand eens anders is.

Als er eens iets knijp loopt dan zal de stroom hoger zijn als bij de nulmeting.

Dan is het speuren naar een pakking die losgelaten is of een muntje tussen de trommel.

Maar als een compressor van een warmtepompdroger 500 watt op zijn typeplaatje heeft staan en de machine bij volle werking  maar 250 watt trekt, dan hoef niets los te schroeven en kan je gelijk door naar de milieu straat.

Toevallig ging het gisteren niet goed met het bakken van onze broodjes.

Verdacht de thermostaat.

Nu ben ik er ook achter hoe de machine werkt. Eerst 1200 W, dan halve kracht naar 600 en dan pendelen tussen deze twee standen met soms ook nul voor een kort moment.

Ook zag ik dat de oven al na 5 minuten naar halve kracht ging.

Ik ging er altijd van uit dat ik een kwartier voor moest warmen. Dat kan dus elke morgen dus 10 minuten korter. Dat is dus mooi met al die hoge energieprijzen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...