Ga naar inhoud

Bosch vaatwasser, electronica-problemen


Aanbevolen berichten

Geachte community,

Mogelijk kunnen jullie mij helpen met een probleem met mijn vaatwasser waar ik niet meer mee verder kom?
Het betreft een Bosch met E-nr: SMS69M52EU/28, en FD 9011.

Het probleem begon met het uit gaan van de display-leds.
Ik heb de print in de deur toen onderzocht op storingen en ook gevonden dat er een zenerdiode defect was.
Na deze zenerdiode vervangen te hebben, werkte het display kort maar ging weer uit.
Ik heb daarop de machine verder gedemonteerd en zag dat muizen zich tegoed hadden gedaan aan de isolatie van de bekabeling.....

Nadat ik ook dit hersteld had, stak ik de stekker van de machine vol goede moed in de wandcontactdoos en zette hem aan.
In plaats van braaf te gaan afwassen, gaf het apparaat een keiharde knal en kortsluiting op de besturingsprint onder in de machine.
Na controle bleek een ic opgeblazen van het type TNY264GN alsook een weerstand van 100 Ohm.
Ik dus deze spullen besteld en ook ontvangen plus meteen op de print gesoldeerd na aankomst.

Poging 2 ging verliep anders.

Na inschakelen vd machine geen knal dit keer maar een vuurverschijnsel zoals als een brandende lucifer.
De 100Ohm weerstand brandde volledig weg.

Nu is mijn vraag, wat zit er achter die 100 Ohm weerstand?
Ik heb geen schema en het voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg

Misschien iemand een idee?

 

 

 

Link naar reactie

De TNY chip is de schakelende voeding die van 230 V de voeding voor de gehele regeling en aansturing van de machine maakt. Dus gezien het muizen zijn die overal gekabbeld kunnen hebben, zal je zaken moet elimineren door delen af te koppelen en testen op aard en kortsluitingen. Het kan werkelijk overal zitten. En omdat de laagspanning niet galvanisch gescheiden is blijkt hij aan de netspanning hangen.

Dus alle stekkers en kabelbomen zijn verdacht.

De weerstand van 100 ohm is de zekering van deze voeding. Als de mosfet die in de chip schakelt een kortsluiting gaat vertonen wordt de 230 volt direct op de electronica gezet en kan ook de processor een klap krijgen en overlijden. De weerstand ploft dan.  Ik ben bang dat in ieder geval de print total loss is, maar wat is de nevenschade in de verdere installatie?

De weerstand zit trouwens nog voor de chip richting netvoeding.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hoi Lampje,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Mij ontbreekt een schema om te weten wat ik ga meten.
Gezien de leeftijd van de machine ook en de hoeveelheid tijd die het mogelijk nog gaat kosten met onbekende uitkomst?
Zie ik af van verdere reparatiepogingen.

Als, zoals je zegt, de besturingsprint total-loss is, dan loont reparatie zich al niet meer.

Ik vind het wel een vreemde opbouw qua print, gemaakt voor problemen.
100 Ohm weerstand gebruiken als zekering.....

Link naar reactie

Dit is een schakeling die een trafo gelijkrichter vervangt en nagenoeg niets kost en werkelijk overal kom je deze schakeling tegen. Maken ze hem 2 cent duurder dan gaan ze nooit meer stuk. Maar ja de dikke nekken van de fabrikanten.

Bedankt voor de terugmelding

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...