Ga naar inhoud

XP1800 loopt steeds vast


Aanbevolen berichten

In december heb ik een nieuwe PC gekocht, namelijk het volgende systeem (monitor, muis en keyboard had ik al): Processor CPU SocketA AMD Athlon XP1800+ (1.53ghz) 266FSB Mainboard MB SocketA MSI K7T266 Pro2-RU RAM 2x 512MB DDR Video VGA AGP Hercules 3D Prophet III Geforce 3 TV-out Sound Terratec Soundsystem 512i Digital CD/DVD DVD Liteon Harddisk HDD U100/72 61,4GB IBM 60GPX Floppy Floppy 1.44MB LAN Network PCI UNEX UTP 10/100Mbps Case Case ATC Maxi Rainbow MD 350 Watt Speakers Speaker GM Maxi Subwoofer 720 4.1 Een behoorlijk snel systeem dus. Probleem is dat ie steeds vastloopt, vooral bij games, het beeld is dan helemaal vast en het geluid blijft hangen. Dit gebeurd bij Soldier of Fortune, Operation Flashpoint en ook wel eens bij de demo van Return to Castle Wolfenstein. In C&C Red Alert 2 heb ik helemaal nooit problemen. Unreal Tournament lijkt tot nu toe ook niet veel problemen te hebben, maar echt veel heb ik die ook niet gedaan. Operation Flashpoint en Soldier of Fortune draaien prima op mijn oude PC (PII 500, Geforce 2MX, 256MB RAM). Hij wil ook nog wel eens vastlopen op andere momenten, bijvoorbeeld bij het begin van Windows waar je je netwerkwachtwoord moet invullen, als je hem te lang in dit scherm laat staan wil hij nog wel eens vastlopen. Ik heb al een bios update gedaan, nieuwste DirectX, nieuwere drivers enz, maar dat heeft niet geholpen. Omdat ik een PCI geluidskaart heb had ik de sound on board in het bios uitgezet. Op de site van MSI zag ik bij de nieuwste BIOS update staan: -Don't disable on-board AC97 when install PCI sound card Dus toen heb ik die sound on board maar weer aangezet, maakt overigens niet uit, de vastlopers zijn er of die sound on board nu wel of niet aanstaat. Ik heb een AMD XP genomen omdat deze volgens de Computer Totaal erg stabiel is (net zo stabiel als een Intel), maar ik begin hier nu toch aan te twijfelen. Mijn PII 500 liep nooit zo vaak vast. Help! :sad:
Link naar reactie
[quote:2caf5b8248] Op 03-02-2002 14:21, schreef BA: Heb je de VIA 4in1 drivers wel geinstalleerd? Kijk ok even naar de processortemperatuur bij het opstarten, misschien is je koeling niet goed genoeg. Kijk verder ook even naar het voltage op je 5V lijn, als die 4.85V oid is, kan dit betekenen dat je voeding niet sterk genoeg is. [/quote:2caf5b8248] Ja de VIA drivers zijn geïnstalleerd De processortemparatuur (volgend Fuzzy logic) is 55 - 56 graden celcius. Het voltage zie ik niet in Fuzzylogic, hij geeft wel een Vcore aan van 1,74V en een VIO van 1,25V Andere gegevens zijn: CPU fan: 5273rpm Memory/clock: 113mhz CPU clock: 1533,0 mhz AGP clock: 66,5mhz PCI clock: 33,3mhz Voor het voltage op de V5 lijn zal ik in het bios moeten kijken.
Link naar reactie
OK ik heb net dus in het BIOS gekeken naar de voltages/temperatuur: Vcore: 1,744V Vtt: 1,248V VIO: 3,312V +5.000V: 5,085V +12.000V: 12,288V -12.000V: -12.482V -5.000V: 5,327V CPU temp.: 51 graden celcius System temp.: 45 graden celcius CPU fan: 5273RPM Battery: 3,392V +5V SB: 4,945V Wat is trouwend Fasttrack 100? Dat zie ik steeds bij het opstarten en dan staat er bij: No array is defined
Link naar reactie
Welke versie hebben die VIA drivers? Ze moeten versie 4.37 zijn. Haal ze van http://www.viaarena.com , de officiële VIA site. Ik zie dat je in totaal 1024 Mb RAM gebruikt. Windows 98 heeft met meer dan 512 Mb geheugen echter problemen. Het is een probleem dat ergens diep onder de motorkap zit, er is niet iets aan te doen. Je kunt kiezen om de helft van het geheugen te verwijderen, of om Windows slechts 512 Mb te laten herkennen en gebruiken. Dat laatste gaat als volgt: Ga naar x:Windowssystem.ini en zet onder [386Enh] de regel "MaxPhysPage=20000". Natuurlijk zonder de aanhalingstekens. Start opnieuw op en Windows geeft aan dat je nog slechts 512 Mb geheugen hebt. De zin hiervan is dat als je een tweede besturingssysteem hebt die nog wel met het volledige geheugen kan werken. [ Dit Bericht is bewerkt door: egslim op 2002-02-03 21:18 ]
Link naar reactie
Je hebt dus niks aangesloten op je RAID controller? moet je die even ook even uitzetten, scheelt ook weer opstarttijd en een irq. Geheugen is iid een groot probleem met win98, dus doe de bovenstaande truuk of installeer win-XP. en zet er gelijk bij "ConservativeSwapfileUsage=1" Probeer de laatste videokaart drivers van nVidia zelf eens.
Link naar reactie
[quote:918aecce2c] Beter rond de 30 graden want die cpu is snel [/quote:918aecce2c] Dat heeft er niet zo veel mee te maken hoor, je CPU gaat echt niet harder lopen door koeling alleen. Het is wel zo dat snellere CPU's warmer worden, en dat ze bij lagere temperaturen hogere kloksnelheden kunnen halen, doordat de materialen waarvan de core gemaakt is (halfgeleider) beter functioneren bij lagere temperaturen. Daarom moet je altijd zorgen dat je temperatuur bij overclocking zo laag mogelijk is.
Link naar reactie
[quote:0493df6eb3] Beter rond de 30 graden want die cpu is snel [/quote:0493df6eb3] Dat heeft er niet zo veel mee te maken hoor, je CPU gaat echt niet harder lopen door koeling alleen. Het is wel zo dat snellere CPU's warmer worden, en dat ze bij lagere temperaturen hogere kloksnelheden kunnen halen, doordat de materialen waarvan de core gemaakt is (halfgeleider) beter functioneren bij lagere temperaturen. Daarom moet je altijd zorgen dat je temperatuur bij overclocking zo laag mogelijk is.
Link naar reactie
[quote:a0f6e6fe3c] Op 07-02-2002 1:10, schreef Chappie: 1024 mb op win98se dan vraag je om problemen. Geld ook voor consumer OS. Probeer Win2k anders moet je je pc "langzamer" maken. Trouwens 50 graden celcius is erg hoog vind ik. Beter rond de 30 graden want die cpu is snel. Ik heb altijd dankzij mijn Chrome Orb (pokke herrie). [/quote:a0f6e6fe3c] Win2K is geen optie, ik speel veel games en die geven onder Win2K problemen.
Link naar reactie
[quote:146716286c] Op 08-02-2002 0:07, schreef kernel32.dll: Stap toch over op WIN XP Ik kan alles draaien [/quote:146716286c] Moet je toch s beter de verschillende fora doorlopen. Hoeveel mensen hebben geen compatibiliteitsproblemen? Dat jij alles kan draaien betekent echt niet dat iedereen dat kan met XP.
Link naar reactie
Zover ik weet alle spelen die IK niet op win2k en winme draaien hebben altijd problemen met de OS zelf. Maar dat zijn spellen die stammen uit de DOS-tijdperk. Zover ik weet heb ik veeeeeeeeel mensen gehoord problemen met WInMe & WINXP. Win98se "blijkt" de beste OS voor games. Trouwens win2k draait WEL goed met spelletjes. Tenzij als ze zijn niet geschreven ervoor! Zoals veel spellen zijn! Daarom draait het niet goed. Lijkt mij ook logisch. En ik heb gehoord via channel games dat het vaak ligt aan het spel zelf omdat het OS bijv win2k staat het niet toe. Bijv Starcraft Brood War. Alle win2k gebruikers hadden problemen met "high latency" omdat win2k wilde geen onbekend ip adres ofzo hebben. Dus Win2k is TE Zwaar Beveiligd! Nou wat wil je dan met firewalls en al die rotzooi virusscanners etc. Het ligt vaak aan de gebruiker. Ik heb tot nu toe afgelopen 6/7 jaar 3 virussen en 1 keer gehackt. Tot zover allemaal onder win95/win98/winme. Dus jij kan mij zeker niet wijs maken dat win2k niet goed is voor spelletjes wanneer beveiliging voor amusement gaat.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...