Ga naar inhoud

Goede/slechte merken UTP kabel


Aanbevolen berichten

[I][B]Hallo,[/B][/I]\r\n\r\nWij gebruiken een 48p Linksys SRW2048 Gigabit switch voor ons thuisnetwerk. De fans van dat ding beginnen steeds meer herrie te maken, dus mede daarom wil ik hem verplaatsen naar de kelder. \r\nDat houdt in dat er al gauw zo\'n 500m UTP kabel moet worden vervangen. Incl. connectoren een investering van toch al gauw € 400,-.\r\nWe hebben sinds kort een glasvezelaansluiting, dus het lijkt mede gezien de grote investering verstandig de nieuwe netwerkkabels toekomstbestendig te kiezen.\r\n(Hoewel we ook een paar accesspoints hebben voor draadloos internet is volledig draadloos voor ons geen optie.)\r\n\r\nIk ben op het volgende uitgekomen:\r\n- UTP kabel\r\n- Cat 6 (max. kabellengte ca. 35m, dus geschikt voor 10Gb; Cat 6a erg duur en dik)\r\n- Flexibele kabel (patch)\r\n- 100% koperen kern\r\n- AWG 24 of AWG 23 lijken beide OK.\r\n\r\nAlleen...\r\nWELK MERK?\r\nGoede merken zouden bijv. Belden, AMP en Lapp zijn. König juist weer niet.\r\n\r\nNa het nodige gezoek op internet ben ik voorlopig tot de volgende conclusies gekomen:\r\n- Cat6 = Cat6. En als een kabel aan die specificatie voldoet maakt het niet uit welk merk.\r\n- König wordt heel veel en vaak heel goedkoop aangeboden (bijv.305 m voor € 125,- incl. verzenden). \r\n- König kabels zouden uit China e.d. komen en daarom van slechte kwaliteit zijn e.d. Maar hoezo dan eigenlijk? Wordt hier zomaar wat geroepen?\r\n- De bovengenoemde \"goede\" merken zijn in het algemeen veel duurder dan König en ook niet altijd even gemakkelijk voor een toch nog redelijke prijs te vinden.\r\n- Er wordt wel veel geroepen \"dat merk is goed en dat merk juist niet\", maar dat wordt eigenlijk nooit echt goed onderbouwd. Een goede vergelijkende test heb ik ook niet kunnen vinden.\r\n\r\n- Kortom, ik ben geneigd toch maar voor König te kiezen.\r\n\r\nKlopt mijn redenering? Of moet ik König toch echt maar links laten liggen? Maar welk merk dan wel, en vooral, waarom nou echt?\r\n[B]\r\nAlvast bedankt voor de hulp bij de keuze!\r\n\r\nGroeten,[/B]\r\nSayCheese
Link naar reactie
Gezien de maximumlengte van 35 meter zou ik de allergoedkoopste Cat6 kabel op rol nemen. UTP kan tot 100 meter, dus met 35 meter zit je daar ruim onder om te compenseren voor een kwalitatief misschien wat slechtere kabel.\n\nDan de vraag: is 10 Gbit echt wel nodig? Dat kan je computer of internet toch niet bijhouden. 10 Gbit is leuk voor gebundelde verbindingen tussen bijvoorbeeld twee switches. Maar als iedere computer direct aan de master switch hangt is volgens mij 1 Gbit meer dan genoeg. En dan kun je ook gewoon Cat5e kabel nemen.\n\nOverigens, een 48 poort switch in een thuisnetwerk? :p
Link naar reactie
Hoi FooBar,\n\nBedankt voor je reactie.\n\nNee, natuurlijk is 10 Gbit op dit moment niet nodig. Maar ja, we zijn ooit begonnen met een coax netwerk, daarna ethernet Cat5 en dat werd weer Cat5e. En de ontwikkelingen houden vandaag natuurlijk niet op. Ik moet er vanuit gaan dat de nieuwe kabels toch weer zo\'n 10 jaar mee kunnen gaan en dan lijkt het toch wel verstandig nu al uit te gaan van (tenminste...) 10 Gbit.\n\nEn wat die 48 port switch betreft; Die is vrijwel helemaal bezet.\nWe hebben in huis toch al gauw een stuk of 6 computers, 4 access points, een stuk of 8 printers (z/w, kleur, A3), 4 IP camera\'s, een aantal \"inplugpunten\" voor onze laptops en zo nog het een en ander, zoals zonnepanelen via internet, de CV-thermostaat, het schakelen van verlichting op afstand e.d.\nNaast het \"gewone huishouden\" wordt er ook nog gestudeerd en als consultant die van huis uit werkt is er ook wel wat meer nodig dan normaal.\nUiteraard zou er ook flink wat draadloos kunnen lopen, maar we hebben ons bedrade netwerk in de loop der jaren nu eenmaal steeds verder uitgebreid en zijn daar echt ontzettend gelukkig mee. \nVandaaar dus de grote switch.\n\n-SayCheese
Link naar reactie
[quote]Cat6 = Cat6. En als een kabel aan die specificatie voldoet maakt het niet uit welk merk.[/quote]\nIk hoop het voor je want dat gaat voor Cat5e zeker niet op en ik denk ook dat je niet voor niets aan de slechte naam voor König komt. Dat moet ergens vandaan komen, toch?\n\nIk heb hier een doos Cat5e utp kabel, dju wat een rommel. Geen König. Witmerk maar er staat een barcode en de naam Dolphix op.\nVan de kabels die ik daarmee maak werkt daadwerkelijk de helft gewoonweg niet, ongelooflijk.\nPak ik een stuk oude kabel van een rommeltje kabels wat ik van iemand gekregen heb waar bijv. iemand een plug afgetrokken heeft of die ingescheurd is en ik knip die zodat ik een goed stuk heb, zet er 2 pluggen aan, werkt dat perfect.\n\nMaar die Dolphix... bahbah...
Link naar reactie
BlackTiger,\r\n\r\n[B][I]Tja, dat is nou precies mijn probleem.[/I][/B]\r\n\r\nAls die König inderdaad slecht zou zijn (wat ik vooralsnog dus betwijfel), moet dat inderdaad ergens vandaan komen. En dat [B][I]ergens[/I][/B] en [B][I]de reden daarvan[/I][/B] zou ik nou zo graag willen weten.\r\nEr wordt immers zovéél beweerd zonder dat dat ergens op gebaseerd is.\r\n\r\nMaar van Dolphix zal ik in elk geval ver weg blijven! ;-)
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;654906]\r\nIk heb hier een doos Cat5e utp kabel, dju wat een rommel. Geen König. Witmerk maar er staat een barcode en de naam Dolphix op.\r\nVan de kabels die ik daarmee maak werkt daadwerkelijk de helft gewoonweg niet, ongelooflijk.[/QUOTE]\r\nLet op de info in die link die Niek geeft, onder het kopje [url=http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/]\"Stug of soepel\"[/url]\r\nBlijkbaar is er afhankelijk van de soort kern van de draadjes een andere plug (contactje wat ingeprikt wordt) nodig.\r\nLeuk weetje wat het niet makkelijker maakt :(
Link naar reactie
Wat ik ook koop aan UTP kabel, het werkt. Als tijdens de test m\'n tester laat weten dat er geen juiste verbinding is, is het in 100 van de 100 gevallen een slecht contact in een van de wanddoosjes of stekkers.\nStekkertjes zet ik er nooit zelf aan. Gebruik altijd een wandcontactdoosje met 2 x 8 schroefjes. \nHeb 1 keer zo\'n \"klem\" wandcontactdoosje gekocht, waar je de niet gestripte draadjes met een speciale tang tussen moest friemelen. Werd helemaal niets.\nM\'n eerste complete netwerk hier in huis, kwam van een haspel van 5000 meter. Werkte perfect. \nDaarna Gamma, Praxis etc. en het werkt altijd, als je het goed aansluit.\nIk denk dat de snelheid wel een zaak is van kwalitatief goede kabel en het volgens de NEN norm aanleggen van het netwerk.\nHier zijn wat punten uit de NEN norm voor netwerk kabels. [url]http://www.tbt.nl/CU/3.2.1.html[/url]\n\nNiek
Link naar reactie
@Erik: De kabel die ik heb is stugge kabel, zou in feite dus ook fijner moeten zijn om pluggen op te zeggen.\nMaar de grijze mantel is ook relatief stug en als je hem vast pakt voel je ook al dat dit dunnere inferieure kwaliteit is. Normaal is die mantel lekker soepel en ietsie dikker.\n\nDe links wat hier zijn geplaatst zijn in elk geval interessante weetjes, altijd handig, waarvoor ook dank van mijn kant! (Y)
Link naar reactie
Iedereen bedankt.\nDe meeste adviezen had ik zelf al uitgezocht, het ging dus alleen nog over het merk.\nTenslotte de suggestie van Desperado gevolgd en een paar bedrijven gebeld.\nMijn conclusie: Het gaat om de specificaties: met name Cat6 (of welke kat dan ook), 100% koper en de dikte van de kabel. Als dat klopt heb je gewoon een goede kabel.\nIk ga dus voor König. Voor de zekerheid toch maar niet de onderkant van de markt, maar is wel relatief goedkoop en bijna overal verkrijgbaar.\nWat mij betreft kan het onderwerp dus gesloten worden.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;654904]\n\nDan de vraag: is 10 Gbit echt wel nodig? Dat kan je computer of internet toch niet bijhouden. 10 Gbit is leuk voor gebundelde verbindingen tussen bijvoorbeeld twee switches. Maar als iedere computer direct aan de master switch hangt is volgens mij 1 Gbit meer dan genoeg. En dan kun je ook gewoon Cat5e kabel nemen.\n\nOverigens, een 48 poort switch in een thuisnetwerk? :p[/QUOTE]\n\nIk heb deze al meer voorbij zien komen van 10Gb internet, sorry hoor maar in Nederland word aan particulieren nog niet eens 1 Gb geleverd laat staan dus 10Gb.\n\nWel word er cat 6 kabel geleverd, welke dus geschikt voor 10Gb.\nVeel mensen lezen alleen volgens mij, dus geschikt voor 10Gb en denken dan dat zij voor 45 euro per maand een 10Gb lijn hebben:p:p\n\nMaar TS waarom niet internet via het stroom netwerk van je huis met [URL=\"http://nl.hardware.info/producten/3925/2963-homeplug-av-powerline-adapters\"]home plugs[/URL]. scheelt een hoop sloop en aanleg werk en je bent voorbereid voor de toekomst wat die dan ook brengen mag.;)
Link naar reactie
Beste stroke33,\r\n\r\nMeestal bestaat er in onze wereld meer dan slechts één gelijk.\r\nHet is maar hoe je zelf tegen de zaken aankijkt en waar je je het gelukkigst bij voelt.\r\nWaar het gaat om onze situatie heb ik eerder in deze discussie al uitgelegd waarom wij welke keuzes hebben gemaakt.\r\nTot nog toe heeft deze eigen zinnigheid geleid tot uitkomsten waar we, ook achteraf, in vrijwel alle gevallen gelukkig mee zijn geweest. Ik ga voor degelijkheid, betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid. Dat dat een prijs heeft is duidelijk.\r\nMaar één ding is zeker: ik heb NOG NOOIT spijt gehad van investeringen, ook al waren die achteraf in en enkel geval niet echt nodig geweest. WEL van goedkope oplossingen die achteraf duurkoop bleken te zijn.\r\nZoals gezegd, het hangt er maar net vanaf hoe je zelf in elkaar zit.\r\n\r\nSayCheese
Link naar reactie
[QUOTE]@Stroke: Maar TS waarom niet internet via het stroom netwerk van je huis met home plugs. scheelt een hoop sloop en aanleg werk en je bent voorbereid voor de toekomst wat die dan ook brengen mag[/QUOTE]\n\n[QUOTE=SayCheese;654903]\n(Hoewel we ook een paar accesspoints hebben voor draadloos internet is volledig draadloos voor ons geen optie.)\n\nSayCheese[/QUOTE]\n\nAls draadloos al geen optie is, geldt dat zeker voor homeplugs. Draadloos kan tegenwoordig met (theoretische) snelheden van 1750kb/s. \nHomeplugs komen nog niet aan de helft.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=SayCheese;654924]Beste stroke33,\n\nMeestal bestaat er in onze wereld meer dan slechts één gelijk.\nHet is maar hoe je zelf tegen de zaken aankijkt en waar je je het gelukkigst bij voelt.\nWaar het gaat om onze situatie heb ik eerder in deze discussie al uitgelegd waarom wij welke keuzes hebben gemaakt.\nTot nog toe heeft deze eigen zinnigheid geleid tot uitkomsten waar we, ook achteraf, in vrijwel alle gevallen gelukkig mee zijn geweest. Ik ga voor degelijkheid, betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid. Dat dat een prijs heeft is duidelijk.\nMaar één ding is zeker: ik heb NOG NOOIT spijt gehad van investeringen, ook al waren die achteraf in en enkel geval niet echt nodig geweest. WEL van goedkope oplossingen die achteraf duurkoop bleken te zijn.\nZoals gezegd, het hangt er maar net vanaf hoe je zelf in elkaar zit.\n\nSayCheese[/QUOTE]\n\nKijk, natuurlijk is ieders gelijk zijn gelijk en niet die van een ander, maar als jij je gelijk zo overschat waarom dan hier een vraag stellen wat de beste UTP kabel:o\n\nNiets is degelijk, betrouwbaar en toekomstbestendig als je de toekomst tenminste ziet als periodes van 20 á 50 jaar ( wat heel lang is in de computer wereld) en niet een periode van 3 á 5 jaar, Dat is namelijk de periode dat elektronica (weet dat uit eigen ervaring) zonder storingen meegaat, ik heb eerst voldoende printplaten moeten repareren in de praktijk maar het werd al snel te duur dus was omruilen goedkoper, ondanks het gevaar dat de oude printplaten de nieuwe niet meer bijhielden en het gehele apparaat weg kon.\n\nEen investering die nooit word terug verdiend door \"leeftijd\" of afschrijving, is geen investering maar weggegooid geld, en geld weggooien doen zelfs miljonairs niet dat is zonde. \n\nEen extreem duur thuisnetwerk is een hobby want die mag geld kosten, en dus geen investering of je moet dag en nacht 7/360 een paar zware computers hebben staan die niet anders doen dan bitcoins minen, dan levert het tenminste wat op.\n\nMaar als jij je gelukkig voelt met je netwerk is dat prima hoe duur dit ook heeft gekost.\n\nIk heb zelf een partieel cat5 en homeplug netwerk al 20 jaar en nog nooit problemen gehad en overal door de woning tot achter in mijn tuin van 35 meter lang X 12 meter breed een goede verbinding met maar 1 KPN modem/router en 1 losse router, 2 home plugs en 3 vijf poort switches .
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=BlackTiger;654912]@Erik: De kabel die ik heb is stugge kabel, zou in feite dus ook fijner moeten zijn om pluggen op te zeggen.\r\nMaar de grijze mantel is ook relatief stug en als je hem vast pakt voel je ook al dat dit dunnere inferieure kwaliteit is. Normaal is die mantel lekker soepel en ietsie dikker.\r\n\r\nDe links wat hier zijn geplaatst zijn in elk geval interessante weetjes, altijd handig, waarvoor ook dank van mijn kant! (Y)[/QUOTE]\r\n\r\nStugge kabel is voor vaste aansluitingen van patchpannel naar wcd, flexibele kabel is voor patchkabels waar je pluggen aan kunt zetten.\r\n\r\nIs gelijk aan een huissituatie, de kabels in de elektrabuizen zijn stug, een los snoer is flexibel.\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
@Niels: Ik begrijp niet wat je bedoeld met \"van patchpanel naar een WCD\". In patchkasten (waar patchpanelen en hangen) zelf zijn ze in elk geval flexibel.\n\nVoor door te trekken door de hele afdeling mag ie wat stugger zijn.\nHoe dan ook is mijn kabel niet dat soort stugheid wat je van kwalitatieve kabel mag verwachten, deze is niet echt lekker. Te dun ook. Echt gewoon geen goede kabel.
Link naar reactie
[QUOTE]Is gelijk aan een huissituatie, de kabels in de elektrabuizen zijn stug, een los snoer is flexibel.[/QUOTE] De reden voor dikke stugge kabel in deze, is veiligheid, de draad in elektra buizen kan meer vermogen verdragen dan de zachte meer aderige flexibele kabel, bij data netwerk is dit hetzelfde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...