Ga naar inhoud

Geluidskaart niet geschikt voor speakerset?


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een nieuwe pc met Windows 8.1.\r\nOp het moederboard ASUS B85M-G is de geluidskaart geïntegreerd,\r\neen Realtek High Definition Audio.\r\nIn Apparaatbeheer kom ik ook nog een AMD High Definition Audio Device tegen.\r\nMijn speakerset is een Boston Digital BA735 (2 speakers met subwoofer)..\r\nWat ik softwarematig ook probeer, er komt geen geluid uit de speakers, wel uit een eventueel aangesloten hoofdtelefoon.\r\nBij de comfiguratiemogelijkheden kan ik alleen kiezen uit Stereo, Quadrofonisch, 5.1 luidsprekers en 7.1 luidsprekers.\r\nBetekent dat mijn 2.1 set per definitie nooit herkend zal worden?
Link naar reactie
Zo als ik het even snel gezien heb. Heeft dit setje een digitale en een analoge aan sluiting. De subwover word van uit de speakers gestuurd. Dus zul je de computer in moeten stellen op stereo 2.0.\n\nEn om het speakersetje even te testen. Kun je er ook even een mp3 speler of iets dergelijks op aansluiten.
Link naar reactie
2.1 sluit je aan als stereo, deze heeft nooit een aparte aansluiting voor de bass. De bass wordt afgefilterd van de twee stereo kanalen.\n\nStaat de geluidskaart wel als primaire audio ingesteld? De amd gaat via hdmi, dan zal dus alleen via een geschikte monitor of tv geluid geven.\n\nDe speakers werken wel op een andere bron (pc, mp3speler, stereo-installatie)?
Link naar reactie
Ik vermoed dat je primaire audio inderdaad over de HDMI gestuurd wordt. Als je namelijk een AMD videokaart of -GPU hebt, dan zit daar een geluidschip in. Als je vervolgens een monitor via HDMI aansluit, dan detecteert de AMD driver dat tijdens zijn installatie en schakelt de geluidschip in als primair audio-apparaat.\n\nDaarnaast, jouw setje verwacht een digitale output vanaf de geluidskaart (S/PDIF dus), en het is mogelijk dat dat nu niet ingesteld staat:\n[url]http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/no-sound-speakers-boston-digital-ba735/b3887501-dd32-469a-b624-a6a5a36c01c8[/url]\n\nEn inderdaad, 2.1 setjes worden gedetecteerd als stereo-sets, zoals couch_potato al aangeeft.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Beste mensen,\n\nAllemaal bedankt voor jullie reacties, waarvan ik enkele oplossingsrichtingen heb nagegaan.\nHet resultaat was dermate onbevredigend, dat ik nu maar een eenvoudig Logitech speakersetje heb aangesloten.\nNog enkele opmerkingen in aanvulling op jullie reacties.\nIn het configuratiescherm van de Realtek geluidskaart heb ik de opties Digital Output, Luidsprekers en Stereo-Mix (voor geluidsopnamen). De optie Luidsprekers wordt gebruikt door het Logitech setje. Digital Output doet niks.\nMijn Boston BA735 heeft één (digitale) ingang voor een RCA plug. Wanneer ik deze verbind met mijn mp3-speler (RCA <-> 3,5 mm plug), komt er ook geen geluid uit. Logisch want het geluid is analoog.\nOp mijn oude pc (10 jaar oud) ondersteunde de on-board geluidskaart ook geen digitale output, maar deed mijn 15 jaar oude Soundblaster Live! Value dat wel omdat ik ergens kon aanvinken dat het om digitale output ging. Het ging mij vooralsnog te ver om deze erg oude geluidskaart in mijn nieuwe pc te stoppen. Voor het mooiere geluid uit de Boston zou ik dat nog eens moeten overwegen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...