Ga naar inhoud

Papier vraag Laserprinter


Aanbevolen berichten

Ik heb de Samsung CLX 3305W\nWerkt prima al valt het toner verbruik stiekem wat tegen, gaat toch wel snel.\nMaar goed, ben nog steeds aan het experimenteren want er zijn weer zoveel mogelijkheden.\n\nEen plaatje mag ik niet afdrukken op mijn dikke glossy fotopapier voor de inkjet printer, door het plastiek laagje.\nHeeft MAT inkjet papier ook een laagje plastiek, kan het tenminste makkelijk scheuren?\n\nNu zie ik wel dat er voor Samsung ook Glossy papier is, voor de laser.\nOok in mat overigens.\nPersoonlijk vind ik mat mooier.\n\nNu lees ik bij de specificaties van de printer dat er papier in mag tot 220 gr/m2.\nDat is aardig dik, gaat dat er zonder problemen doorheen?\n\nNu zit ik te denken of je eigenlijk gewoon fotopapier zou kunnen gebruiken, welke aan een kant een laagje plastiek heeft.\nMaar dan aan de verkeerde kant printen.\nVroeg ik mij af, maar aan de andere kant zal het ook warm worden, al is het de verkeerde kant.\nHeb er nog zoveel van, maar als het link is gebruik ik het uiteraard niet.\nGaat er meer om om een plaatje op wat steviger ondergrond te krijgen.\n\nIk loop overigens wel steeds tegen het probleem aan van krullend papier, als je ze aan 2 kanten wilt bedrukken.\nDat werkt niet lekker.\nHet patent van die lade is ook geen handige uitvinding, bij 2 kanten printen.\nIk heb het papier er goed in liggen, niet te ruim en niet te strak, dus print recht.\nMaar moet je ook aan de andere kant printen, dan is het lekker gekruld, ook na afkoelen.\nHet is al verschillende keren voorgevallen dat het vast loopt.\nIn de lade moet je het dan omdraaien en weer onder de pallets drukken en maar hopen dat het goed gaat, want het ligt niet strak.\nMet de hand tegendraads rollen is een optie, net als het onder een boek leggen en de volgende dag gebruiken, maar handig? .... nou nee.\n\nWaarom hebben ze geen stangetje bedacht, met eigen gewicht als geleider, vooraan, probleem opgelost.:confused:
Link naar reactie
[QUOTE=burgkop;652178]\r\nNu lees ik bij de specificaties van de printer dat er papier in mag tot 220 gr/m2.\r\nDat is aardig dik, gaat dat er zonder problemen doorheen?[/QUOTE]\r\nAls Samsung dat schrijft dan zal dat toch wel?\r\n\r\n[QUOTE=burgkop;652178]\r\nWaarom hebben ze geen stangetje bedacht, met eigen gewicht als geleider, vooraan, probleem opgelost.:confused:[/QUOTE]\r\nDaar moet je denk ik voor mailen naar Samsung.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Nou dat laagje plastic op het papier zou ik toch niet door een laserprinter sturen, want de toner moet flink verwarmd worden wil het \'smelten\' (fixeren). Als dat verwarmen tussen 2 rollers gebeurt zit je toch gelijk met een probleem, ongeacht welke kant je gebruikt. Maar ook als het via heaterlampen gebeurt (InfraRood stralen) krijg je problemen.\n\nKrullend papier is misschien een probleem van wat vocht in het papier, en dat is niet goed te regelen in een huiskamer, dat klimaat varieert natuurlijk, en papier is nogal hygroscopisch. \nDat kan je checken door een vers pak papier eens een maandje op de droogste plaats in huis te bewaren, en dan zo snel mogelijk een stapeltje in de lade leggen en een test uitvoeren.\nDat is in een print- of kopieerkamer van een bedrijf vaak beter te regelen, daar staat de apparatuur al zo de temperatuur hoog te houden.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Nou, ik stelde de vraag omdat je natuurlijk gebruikers kunt tegenkomen die ook zo denken en misschien een oplossing voor iets hebben.\nDaar is het forum immers - ook - voor.\n\nIk heb het matte 170 grams papier geprobeerd, scheurt als papier en geen plastiek te herkennen.\nEerste afdruk ging goed, 2e ook.\nDaarna loopt het papier steeds vast, terwijl het goed in de lade zit.\n\nEr maar helemaal eruit gehaald, want dat hoef ik zo natuurlijk niet.\nWel jammer, want de afdrukken op gewoon papier zijn toch wel dun als foto.\n\nAlternatief; vaker gedaan: Foto/plaatje lamineren en randloos afsnijden, is ie wat steviger.\n\nHet goed plat krijgen van gekruld papier is alleen een probleem bij dubbele afdrukken, als je ze moet omdraaien.\nGeen idee of vocht de hoofd veroorzaker is, neem eigenlijk aan dat de warmte van de printer de hoofdoorzaak is.\nHebben andere laser gebruikers daar geen last van?
Link naar reactie
[QUOTE=burgkop;652222]\nGeen idee of vocht de hoofd veroorzaker is, neem eigenlijk aan dat de warmte van de printer de hoofdoorzaak is.[/QUOTE]\nHeb een paar jaar kopieermachines (op dat principe werkend) gerepareerd (buitendienst), en vocht heeft een directe link met krullen en bobbelen. De hitte brengt het echter aan het licht.\nVocht trekt namelijk ook niet altijd egaal dat pak of stapel binnen, maar in kanaaltjes, en het eerst aan de open kanten natuurlijk. Daardoor krijg je bij plotselinge (korte) verwarming dat eerst dat vocht de hitte op die plaats tempert, en de droge delen dus heter worden. En dat is een onevenwichtige verhitting, en geeft bobbels en krullen.\n\nMaar ik kan uiteraard het effect bij jou niet zien.\n\nProbeer eens een leeg vel te printen zodat er geen inkt op komt, en daarna de andere kant ook; krult het dan ook ?\nLeg eens één nieuw vel op de TV of zo (als daar warmte af komt) zodat dit echt een paar uur kan drogen. Print dan ook dat vel direct om te proberen.
Link naar reactie
Laserprinters ,zeker die voor thuis gebruik ,zijn niet bedoeld om foto\'s af te drukken ,dus de kwaliteit zal altijd achter blijven bij een inktjet printer.\nOok dubbelzijdig printen blijft behelpen ,want een printer die daar voor bedoeld is draaid zelf het papier om ,daar hoef je niks opnieuw bij in te voeren.\n \nPapier wat vast loopt of aan de drum blijft plakken is veeeel moeilijker te verwijderen dan bij een inktjet printer ,en het geen er door kapot kan gaan is ook iets duurder ,dus ik zouw maar niet te veel experimenteren.
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;652243]Laserprinters ,zeker die voor thuis gebruik ,zijn niet bedoeld om foto\'s af te drukken ,dus de kwaliteit zal altijd achter blijven bij een inktjet printer.\nOok dubbelzijdig printen blijft behelpen ,want een printer die daar voor bedoeld is draaid zelf het papier om ,daar hoef je niks opnieuw bij in te voeren.\n \nPapier wat vast loopt of aan de drum blijft plakken is veeeel moeilijker te verwijderen dan bij een inktjet printer ,en het geen er door kapot kan gaan is ook iets duurder ,dus ik zouw maar niet te veel experimenteren.[/QUOTE]\nja, een kleurenprinter is geen fotoprinter, maar de huidige thuisprinters worden steeds beter.\nValt mij niet tegen, had slechter verwacht.\nKomt dat ik met mijn fotoprinters eigenlijk altijd slechte foto\'s had.\nJa, toen het net nieuw was had ik mooie plaatjes, maar gebruikte het veel te weinig en dat gaf toch droogte verschijnselen, ondanks het af en toe printen van testplaatjes.\nEn de Canon met de losse kleurencartridges met vaste kop in de printer, is helemaal weggegooid geld geweest, wil ik in ieder geval nooit meer hebben een vaste kop.\n\nAlleen valt mij nu wel op bij de laserprinter, dat zw/w foto\'s een lichte blauwige waas hebben. Ook als stel je hem in op alleen grijstinten.\nIs daar een foefje voor?\n\nVan dat dikkere papier had ik 2x dat het er raar doorheen ging, terwijl het nog lang niet aan de max dikte was.\nAan de achterkant, wat dus onbedrukt moest zijn en blijven, allemaal wazige gekleurde strepen.\nte vergelijken met: je legt een rups verf neer en trekt daar een blad papier doorheen (wat overdreven dan)\nOok bij een tweede vel.\n\nZou het kunnen zijn dat het te glad papier is, mat zonder plastiek?\nMaar ja de foto stond er eigenlijk aan de andere kant wel goed op.\n\nIk gebruik dat niet meer, pak kostte 40 euro, dat weer wel.\n\nKwam nog een ander pak tegen, 100 gr./m2 ook voor laser staat er op.\nDie draaide er goed doorheen.\nVoorlopig laat ik het even daarbij, maar is ook glad papier.\nMat en ook geen plastiek te zien/voelen bij scheuren.\n\nTweezijdig afdrukken doe ik eigenlijk zeer weinig.\nOmdat dit altijd veel problemen gaf bij de inktjets (tenminste bij mij) doe ik dat zeer zelden. Meestal werd er een lege bladzijde meegepakt en was de hele bladzijdevolgorde van slag. (ja, ik waaier het papier altijd los) Vooral bij de uitgebreide camera handleidingen of zo baal je dan als een stekker als alles door elkaar loopt.\nDie doe ik dan gewoon enkel in een insteekhoes, 2 blaadjes dus.\nEventueel 2 pagina\'s op 1 blad.\n\nMet de laser, deze dus van Samsung, weet ik niet of het vanzelf gaat aan 2 kanten bedrukken, ik doe dat dus zelden en doe dan even het blad omgekeerd weer in de lade, wat door de krulling dus ook problemen kan geven.\nZou handig zijn als het vanzelf kon, maar meer denk ik voor de professionele printers?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;652241]Heb een paar jaar kopieermachines (op dat principe werkend) gerepareerd (buitendienst), en vocht heeft een directe link met krullen en bobbelen. De hitte brengt het echter aan het licht.\nVocht trekt namelijk ook niet altijd egaal dat pak of stapel binnen, maar in kanaaltjes, en het eerst aan de open kanten natuurlijk. Daardoor krijg je bij plotselinge (korte) verwarming dat eerst dat vocht de hitte op die plaats tempert, en de droge delen dus heter worden. En dat is een onevenwichtige verhitting, en geeft bobbels en krullen.\n\nMaar ik kan uiteraard het effect bij jou niet zien..........................\n[/QUOTE]\nHet 100 grams papier geeft een beter resultaat\n\nWat is overigens een goede omgeving voor papier?\nWij hebben een ouderwetse gaskachel/haard, kan ook nog invloed hebben denk ik.\nAan cv heb je vaak een bakje water hangen, wij dus niet.\n\nPapier bobbelt niet, dan zou het erg vochtig zijn.\nHet is meestal aan de bovenkant dat het wat krult, bij omdraaien ligt het dan niet vlak op het papier er onder.\nMisschien even natmaken, blijft het beter liggen :D:D
Link naar reactie
Gewoon een ideetje om te experimenteren, je zou kunnen denken aan een klein kastje, net groot genoeg voor twee pakken, met er onder veilig een klein ouderwets gloeilampje van b.v. 5 of 15 Watt gemonteerd om de boel wat warmer te houden. \nAltijd papier uit de buurt van situaties houden waar het klimaat varieert, zoals dicht bij deuren of ramen of afkoelende muren, of aan- en afslaande verwarming.\nHoud het papier in de originele verpakking gewikkeld\nHoud rekening met de bovenkant, dat staat vaak op het pak gedrukt. Zo niet, houd dan de bovenkant van het pak als afdrukkant, en hou er daarbij rekening mee dat het papier onderweg meestal keert vanuit de lade.\n\nHet klinkt tegenstrijdig, maar als je invoerproblemen hebt (meerdere vellen tegelijk, of juist niets) dan zou je eens op zoek kunnen gaan naar het [I]gladste[/I] papier.\nWaarom glad ? \n* Geeft minder stof wat zich in de in- of opvoerrollers kan drukken waardoor juist die glad worden en grip verliezen.\n* Geeft minder wrijving tussen twee vellen bij het scheiden bij het invoeren van het bovenste vel.\n\nMaak dan ook eerst je in- of opvoerrollers met alcohol goed schoon.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
@erikdenhouter,\n\nJe bent er maar druk mee;)\nIk wilde even reageren over de warmte.\nPapier bewaar ik in de kamer(tje) in de kast waar ook computer, monitor, tv en DVD recorders staan, dus altijd warmer dan erbuiten.\nSnachts is de kast dicht, is dus geen open blijvende kast.\n\nEen andere optie zou zijn om een elementje of zo te monteren onder het plankje waar de printer op staat, wordt het papier allicht ook warmer.\nMaar dat zou ik alleen doen als ik er echt last van heb, want gewone prints komen er wel wat krommig uit, maar de volgende dag is dat ook over.\n\nDie transportrollen heb ik nog niet eens bekeken, maar kan nog niet smerig zijn, denk dat er nog geen 60/70 velletjes papier doorheen zijn geweest.\n\nDat verhaal over het minder vuil makend papier, glad, had ik ook gelezen en is eigenlijk wel logisch.\nDaar let je wel op bij nieuwe pakken kopen.\nWordt gladheid ook ergens mee aangegeven, lette je eerder niet zo op?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;652338]\nHoud rekening met de bovenkant, dat staat vaak op het pak gedrukt. Zo niet, houd dan de bovenkant van het pak als bovenkant om in te leggen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\nHier maak ik een domme fout, de zijde als bovenkant aangeduid op de verpakking moet [I]naar beneden[/I] in de meeste printerladen, want het vel keert onderweg. De aangeduide kant is dus de kant waarop geprint gaat worden :oops:\n(Ik heb dit in mijn tekst boven in #12 al gecorrigeerd)\n\nEr is wel een maatstaf voor de gladheid van papier, maar ik weet niet welke precies. Het kan in ieder geval gemeten worden, maar daar heb je als simpele gebruiker niet veel aan[B]:[/B]\n[url]https://www.smitherspira.com/testing/material-properties/paper/Paper-and-board-roughness-smoothness-testing.aspx[/url]\n\nRichtlijnen voor papier van Lexmark[B]:[/B]\n[url]http://www.lexmark.com/publications/pdfs/2007/mx310dn/UG/html/nl/paper-guidelines-group-title.html[/url]\n\nVraag anders een goede kantoorboekhandel of zij weten welke het gladst (in [I]hun[/I] assortiment) is ?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;652346]Hier maak ik een domme fout..........[/QUOTE] Nee hoor, niks mis mee in mijn geval.\nDe bovenkant van het papier in de lade is de afdruk kant.\n\nBij Photosmart inderdaad wel op zijn kop. (als er natuurlijk een afdrukkant aan zit) \nDaar moet iedereen natuurlijk opletten hoe het papier in de printer moet komen.\n\nBij mij komt het papier er weer omgekeerd uit, dus de afgedrukte kant onder.\n\nMet een inkjet weer aan de bovenkant, natuurlijk omdat de inkt nat is als het uit de printer komt, maar je kon wel streepje voor streepje zien hoe het er uit komt te zien.\nDat heb je niet meer met laser, - hup - daar istie.\nHeel verschil in snelheid.
Link naar reactie
Zoiets bedoeld eriktenhouter denk ik.\n\nIs een velletje papier in een nieuw fotolijstje van 30x40 cm.\nHet omgeslagen velletje is dus nep en gewoon een plat plaatje.\nLigt al jaren boven in een kast, binnenmuur, ver weg van een buitenmuur.\nKreeg het gisteren toevallig in handen, het hardboard erachter is hard.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...