Ga naar inhoud

Atheros AR5005G werkt niet op Win8.1


Aanbevolen berichten

Gisteren even bij overburen geweest om Windows 8 te upgraden naar Windows 8.1. Windows 8 werkte prima, maar met Windows 8.1 werkte de WiFi niet meer.\r\nNiet zo\'n probleem zou je zeggen: even bekabeld aansluiten, nieuwe driver downloaden en klaar is kees! Microsoft zelf vond geen driver, dus maar even naar de site van Acer gegaan (het is een Acer Aspire 9410Z laptop). Daar waren drie varianten voor de WLAN drivers voor Windows Vista (en volgens mij 7): Atheros, Intel en Broadcom. Alle drie gedownload en uitgepakt, daarna Windows in die map drivers laten zoeken. Het bleek te gaan om de Atheros AR5005G WLAN kaart. Drivers waren geïnstalleerd en het zag er goed uit!\r\n\r\nVerbinding met WiFi kon gemaakt worden, maar de router werd gezien als publiek netwerk en er kon geen gebruik van internet gemaakt worden. Met mijn laptop werkte het wel. Tevens met hun laptop verbinding laten maken met mijn netwerk (dat is daar net te ontvangen), maar hetzelfde verhaal :(\r\n\r\nDus maar even verder gezocht op [url]www.atheros.cz[/url]. Daar vond ik een nieuwere driver; dit keer voor Windows 8.1. Die moesten we hebben! Echter, het installeren daarvan geeft een BSOD met de melding: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.\r\nDaarna gekeken of ik dan maar de andere driver nog een keer kon installeren, maar die geeft aan dat het pad niet gevonden is. Ik kan dus nu het hele apparaat niet geïnstalleerd krijgen.\r\n\r\nIk heb een beetje het vermoeden dat ik de oude driver beter had moeten verwijderen voordat ik de Windows 8.1 versie wilde installeren.\r\n\r\nIemand bekend met deze melding? De overburen vroegen al of ik niet weer een downgrade naar Windows 8 kon doen, maar ik vrees dat dat lastig is! Of dat anders dezelfde driverproblemen zich voordoen. Alle tips zijn welkom! Ik hoop dat ik ze snel kan helpen, dus ik post deze vraag op drie verschillende fora. Een eventuele oplossing laat ik natuurlijk ook op alle drie de fora weten.
Link naar reactie
Drivers van apparaten gooi je weg door in Apparaatbeheer te kiezen voor \"Installatie ongedaan maken\". Gedaan? Dan nog eens proberen. En wat Netwerk betreft alles weggooien en van voren af aan beginnen.\nVan de Faqman nog een paar algemene kreten [url]http://www.computeridee.nl/faqman/netwerk/draadloos/laptop-werkt-niet-met-wifi[/url]
Link naar reactie
Een downgrade kan met systeemherstel. Je zet hem terug tot voor je update. \n\nMaar ik vermoed iets anders.\nGa eens naar het netwerkcentrum en verwijderen daar alle draadloze netwerken bij \"draadloze netwerken beheren\" (links kijken)\nDe-installeer alle wifi drivers en start opnieuw op.\nAls W8 de driver niet zelf installeert, dan even in de map met drivers laten zoeken.\nDaarna maak je opnieuw contact met je router.\nLet op, dat het wachtwoord hoofdletter gevoelig is. \n\nNiek
Link naar reactie
Ik heb inderdaad de hele netwerk adapter weggegooid uit apparaatbeheer. Indien nodig ook het vinkje gezet om de drivers daadwerkelijk te verwijderen.\r\n\r\nWat bedoel je precies met \"alles weggooien en opnieuw beginnen\"? Netwerk vergeten? Done. Adapter weggooien? Done.\r\n\r\nDe Windows 8.1 driver installeert niet vanzelf. In welke map met drivers moet ik hem dan laten zoeken? Als ik laat zoeken in de map waar ik de gedownloade drivers van Atheros heb staan krijg ik dus een bsod.\r\n\r\nHet wachtwoord van de router zit wel goed. Dan krijg je ook niet de melding dat de verbinding beperkt is; dan zou ik gewoon geen verbinding krijgen.\r\n\r\nHinderlijke hier is dat ie van de overburen is, dus ik kan niet heel gemakkelijk wat proberen.
Link naar reactie
Ben je wel op de site van qualcomm geweest om de Atheros drivers daar te zoeken? [url]http://www.qca.qualcomm.com/[/url] (ik kan hem daar overigens niet vinden).\nOf deze: [url]http://www.atheros.com/[/url]\n\n\nMaar Acer zelf biedt alleen drivers voor de 9410Z aan van XP of Vista. Ik vermoed dat er dus gewoon geen drivers voor dit ding zijn, ivm de leeftijd. \nJe buurman zou dan nog een wifi usb stickje kunnen kopen (12 euro) om zo verbinding te maken.\n\nDie Atheros.cz is niet de officiële site overigens.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Plantje;648314]Ik ben op atheros.cz geweest, dat leek me logischer. Overigens werkte het in Windows 8 dus wel prima. WiFi USB stick is zeker nog een goed alternatief ...niet aan gedacht![/QUOTE]\r\n\r\nDat is dus de \"on officiële\" website. Dat staat er ook vermeld.\r\nJa dat tie in W8 wel werkte blijft dan wel vreemd. \r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Gisteren nog even een beetje zitten klooien met het apparaat, maar de Windows 8.1 driver bleef maar een BSOD geven en verder kon ik niets geïnstalleerd krijgen (bleef de melding \"pad niet gevonden\" krijgen.) En telkens na wat proberen moest hij voor me inloggen. Voor zo\'n oud beestje heb ik het snel voor gezien gehouden en heb ik de USB WiFi adapter die ik alvast gekocht had geïnstalleerd.\r\nNatuurlijk moet je volgens Netgear éérst hun software installeren en mag je dan pas de adapter erin doen. Want oe oe oe....Windows zou toch eens zelf drivers installeren zonder de hele software er omheen. Maar goed: ik heb de handleiding dit keer maar gevolgd. En nu werkt het weer en hebben ze in Windows 8.1 weer draadloos internet. Waarschijnlijk ook nog sneller dan met die Atheros AR5005G adapter.
Link naar reactie
Ik krijg altijd alleen een beetje jeuk van een computer waar iedere adapter en ieder onderdeel zijn eigen stuk software moet hebben en waarbij de fabrikanten het niet aan Windows over willen laten. Terwijl Windows dat prima af kan.\r\n\r\nNu is dit niet mijn eigen computer en kan ik er niet even gemakkelijk mee klooien, dus heb ik nu de beschrijving maar opgevolgd.\r\n\r\nWas overigens tamelijk \"not amused\" om te zien, dat ze hun schoonzoon er ook maar even naar hebben laten kijken. Stond één of ander \"driver update\" programma geïnstalleerd en de computer was ineens pokke traag (ging vooral om disk i/o). Nou, wat zou dat ding aan het doen geweest zijn? Drivers installeren of adware, malware enz. installeren? Ik maak me er maar niet te druk om :)
Link naar reactie
Diverse van dat soort programma\'s zijn vehikels voor adware en soms malware. Verder zijn de meeste driverupdaters van matige tot slechte kwaliteit. Waardoor je ook foute drivers kunt krijgen. De enige die ik ken, die een beetje goed werkt, is slimdrivers. Maar er gaat nog steeds niets boven zelf bepalen wat voor hardware erin zit, en bij de fabrikanten daarvan de drivers halen.
Link naar reactie
Ben ik helemaal met je eens couch_potato! Meestal laat ik in de eerste plaats gewoon Windows zijn best doen. Als daar iets niet werkt ga ik bij de fabrikanten van de hardware shoppen (waarbij ik er even aan voorbij was gegaan dat atheros.cz niet de officiële pagina van Atheros is)\r\n\r\nNou ja....het werkt nu. En waarschijnlijk sneller dan met de interne adapter.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...