Ga naar inhoud

aanbrengen koelpasta


Aanbevolen berichten

Het aanbrengen van koelpasta kan schijnbaar op legio manieren. Druppel/rijstkorrel, cross, line enz enz. Ik ben een aanhanger van de rijstkorrelmethode. Toch begin ik, al naargelang ik er meer over lees, knap onzeker te worden. M.a.w...is er een methode die er qua efficiëntie mijlenver boven uitspringt? Ben heel benieuwd naar jullie mening?:confused:
Link naar reactie
Als je de tekst even onder de afbeeldignen zet, zou het wel moeten passen.\n\nTsja, zoveel mensen, zoveel meningen. Die X heb ik ooit gezien in een test, waarbij men verschillende methoden gebruikte, met een blok plexiglas. Dit om te zien hoe het zich verdeelde en of er luchtbellen achterbleven. De X gaf de beste verdeling en de minste luchtbellen.\n\nIk gebruik zelf de rijstkorrel en bankpas, omdat dit de minste troep geeft, en goed werkt, afgaande op de temperaturen.
Link naar reactie
[QUOTE=couch_potato;648168]Koelpasta is een slechte geleider, en teveel kan ook je socket vervuilen. Niet teveel aanbrengen dus.[/QUOTE]\nVoutje ? Koelpasta met zilver is een [I]prima[/I] geleider... slechte isolator dus, dat bedoelde je denk ik.\nWitte koelpasta is een [I]slechte[B]re[/B][/I] geleider, maar ik zou het ook niet op de contacten met zoveel gHz willen.\n\nIk zelf doe het liefst met een korrel in het midden, zonder uitsmeren, maar dat is altijd gebaseerd op de zachte soepele witte pasta, en dan met een draaiende beweging (afwisselend L-om, R-om) aandrukken.\nDe zilverhoudende is stugger, moeilijker tussen de oppervlakken uit te persen om lucht te verdrijven, en dan zou dat kruis wel eens beter zijn. Een kruis dan wel met een dikkere lijn des te dichter naar het midden, anders kan je nog steeds lucht insluiten.\n\nProbeer gewoon, en trek hem weer los... kost je twee kwartjes, en dan weet je hoe het er onder uit ziet :)\nDaarna weer schoonmaken en opnieuw aanbrengen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Er wordt altijd naar koelpasta gezocht die het beste geleid, om de warmte door te geven aan de koeler. [url]http://tweakers.net/nieuws/61070/arctic-cooling-brengt-efficiente-koelpasta-uit.html[/url]\nOf dat dan een slechte of een goede geleider is, laat ik graag aan de deskundigen over. \n\nIk gebruik altijd de methode van een paar kleine dipjes en geheel uitsmeren in een flinterdun laagje op de cpu.\n\nEdit: Met de bankpas dus\n\nNiek
Link naar reactie
Ik hou het zelf bij de bankpas-methode. \n\nDe erwt-in-het-midden methode heb ik ooit geprobeerd, maar toen bleek dat ik de processorkoeler er in de verkeerde richting op had gezet en de boel er weer af moest, bleek dat de pasta lang niet over de hele CPU verspreid was. Je krijgt het dus blijkbaar toch niet zo hard aangedrukt dat het zich helemaal naar buiten drukt.\n\nDaarna toch maar voor de bankpas methode gekozen. Dat is inmiddels een jaar geleden en sindsdien geen temperatuurproblemen gehad, ook niet in de zomer. Daarbij lijkt de bankpas methode nog het meest op de stock koeler die Intel levert. Daarbij zit ook een heel plakkaat op de koeler. Dat zal niet zonder reden zijn lijkt mij. Het meeleveren van een tube koelpasta is namelijk een stuk eenvoudiger.
Link naar reactie
Teveel aanbrengen is bijna niet mogelijk er zit maar weinig ruimte tussen het koel oppervlak en een Processor.\r\n\r\nHet teveel komt er aan de zijkanten meteen onderweg kruipen\' dus teveel heeft echt geen zin.\r\n\r\nVerder als je regelmatig een processor opnieuw plaatst dan is de creditkaart methode een slechte en soms dure hobby. ;) :eek:\r\n\r\nDe druppel [ erwt ] is een schone en effectieve methode nooit vieze handen \' en niets om later van het moederbord te verwijderen. :D
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;648187]\nDe erwt-in-het-midden methode heb ik ooit geprobeerd, maar toen bleek dat ik de processorkoeler er in de verkeerde richting op had gezet en de boel er weer af moest, bleek dat de pasta lang niet over de hele CPU verspreid was. Je krijgt het dus blijkbaar toch niet zo hard aangedrukt dat het zich helemaal naar buiten drukt.[/QUOTE]\nDat klopt met die zilverhoudende, die is (zoals ik schreef) stug, alsof er fijn zand in olie gemengd zit.\nDe oudste koelpasta-soort (spierwit), is bijna vloeibaar, en daar lukt die methode perfect.\n\n[QUOTE=Niekie30;648186]Er wordt altijd naar koelpasta gezocht die het beste geleid, om de warmte door te geven aan de koeler. [url]http://tweakers.net/nieuws/61070/arctic-cooling-brengt-efficiente-koelpasta-uit.html[/url]\nOf dat dan een slechte of een goede geleider is, laat ik graag aan de deskundigen over. [/QUOTE]\nWarmte [I]goed[/I] geleidend, elektriciteit [I]slecht[/I] geleidend, daar spreekt die link van, en dat is perfect natuurlijk.\nOok spreken ze van een viscositeit als van ketchup, en dan is de rijstkorrel in het midden en draaiend aandrukken prima te doen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;648192]Dat klopt met die zilverhoudende, die is (zoals ik schreef) stug, alsof er fijn zand in olie gemengd zit.[/QUOTE]\r\n\r\nIk had inderdaad grijze troep, behoorlijk kleverig.\r\n\r\n----------\r\n\r\nWat betreft de warmtegeleidingscoefficient: die van metaal is een stuk hoger dan van koelpasta, maar die van lucht (in principe een isolator) is een stuk lager dan die van koelpasta. De koelpasta dient er voor om de lucht tussen het metaal van de processor en het metaal van de koeler weg te halen. Maar om de overdracht van warmte zo hoog mogelijk te houden, moet je zo weinig mogelijk koelpasta gebruiken.\r\n\r\nBeter zou zijn om de processor en koeler koud op elkaar te zetten, maar omdat die nooit 100% vlak zijn heb je iets nodig om de groeven op te vullen en de geleiding juist op die oneffenheden te verbeteren.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter]Dat klopt met die zilverhoudende, die is (zoals ik schreef) stug, alsof er fijn zand in olie gemengd zit.[/QUOTE]\nAls die pasta aanvoelt alsof er fijn zand in zit, is die al veel te grof. Ga eens met je vinger over het oppervlak van een processor en van het koelblok. Daar voel je geen oneffenheidje dat je zou kunnen opvullen met zoiets zo groot als een korreltje dat je nog tussen je vingertoppen kunt voelen.
Link naar reactie
maar toen bleek dat ik de processorkoeler er in de verkeerde richting op had gezet en de boel er weer af moest.\r\n>>>>>>>>>>>>>>.:-?\r\n\r\nJa als je van tevoren niet kijkt hoe je iets in elkaar moet zetten \' dan word het zeker een knoeiboel.\r\nIs mij nog niet gelukt \'dus ik kies nog steeds voor de Erwt methode. :D;):rolleyes:
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;648205]Als die pasta aanvoelt alsof er fijn zand in zit, is die al veel te grof. [/QUOTE]\nErg fijn zand bedoel ik dan hoor... \nDe definitie zand (héélemaal off topic...) begint bij een korrelgrootte van 63µm = 0,063 mm. Denk aan verdunde klei.\nJe kan zilver nu eenmaal niet vloeibaar maken bij kamertemperatuur, wel heel fijn malen.
Link naar reactie
Hemeltje lief, ook op dit forum lopen de meningen uiteen Een eenduidige methode die er bovenuit springt is er dus kennelijk niet. Alles overziend gaat het, naar mijn bescheiden mening, dus om de kwaliteit van de pasta en hoe je die aanbrengt. Persoonlijk vond ik de suggestie van Eric - los van de kwaliteit v.d. gebruikte pasta - wel héél simpel en doeltreffend: gewoon proberen, \"lostrekken en kijken wat (voor jou) het beste resultaat geeft; daarna schoonmaken en opnieuw proberen/aanbrengen\" Ik heb weer wat geleerd en hartelijk dank aan de meedenkers
Link naar reactie
Met het uitsmeren van Koelpasta zorg je zelf ongemerkt voor luchtbelletjes .\r\nJa je ziet ze niet maar ze zijn er wel\' met de Druppel methode druk je automatisch de belletjes naar de zijkant onder het koelblok vandaan , zo worden ze in de fabriek ook geplaatst , of denk je dat daar mensen met een plastic kaartje de pasta aanbrengen.;):D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...