Ga naar inhoud

NAS of iets anders???


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,\r\n\r\nIk ben voor thuis op zoek naar een oplossing aangaande een netwerk en de apparatuur die hierop aan gesloten kan worden.\r\n\r\nIk ben veel op weg en wat ik mis is een thuisserver waar ik op kan inloggen met mijn telefoon of laptop om de mail op te halen of documenten te raadplegen.\r\n\r\nEen filmpje downloaden is ook wel leuk om te doen en het streamen ervan zou top zijn.\r\n\r\nIk heb een desktop PC, twee laptops en twee ipads. \r\nHierdoor zie ik soms door de bomen het bos niet meer als het gaat om een bestandje of mailtje op te zoeken.\r\n\r\nNu hoorde ik dat een NAS servers uitkomst kan bieden maar ook problemen zou kunnen geven. Bijvoorbeeld als de NAS crasht. \r\n\r\nWie kan mij hier advies over geven?\r\n\r\nBedankt alvast!\r\n\r\nGr.\r\nMaurice
Link naar reactie
Voor je email heb je geen Nas nodig ,je mail kun je gewoon met je gsm bekijken en versturen.\r\nVoor opslag ,op zo\'n manier dat je er met elk apparaat bij kunt zijn er veel meer mogelijkheden dan een nas.\r\nDe Skydrive ,Dropbox en Cloud ,en zo zijn er waarschijnlijk nog meer .(online opslag)\r\nAfhankelijk van hoeveel gig je wilt hebben zijn ze ook nog eens gratis.
Link naar reactie
Hoi animal,\r\n\r\nDat bedoeld ik niet echt.\r\nIk snap dat je documenten in dropbox en dergelijke kan zetten en dat je mail via je gsm kunt bekijken.\r\nWaar ik meer op doel is dat als ik een mail verwijder op mijn telefoon hij dat ook op de server thuis doet. (datzelfde geldt voor beantwoorden en dergelijke) Dus synchroniseren. \r\n\r\nIk ben op zoek naar een alles in 1 apparaat waar ik dus \r\nExtern geheugen heb\r\nkan streamen\r\n-Mail kan synchroniseren met mijn overige machines\r\n- kan downloaden bij newsservers\r\n- documenten kan lezen, bewerken en verwijderen\r\n- en ga zo maar door.\r\n\r\nDus de functies die een goede NAS kunnen echter ben ik benieuwd of er ook iets anders soortgelijk op de markt is.
Link naar reactie
[quote]aar ik meer op doel is dat als ik een mail verwijder op mijn telefoon hij dat ook op de server thuis doet. (datzelfde geldt voor beantwoorden en dergelijke) Dus synchroniseren. [/quote]\nEen NAS heeft over het standaard geen mailserver en ik zou zelf in elk geval zeker niet aanraden er eentje op een NAS te beginnen (alhoewel dat wel kan).\nAls je imap gebruikt, is over het algemeen wel in te stellen dat als je mail op je telefoon verwijderd, dat hij dan ook bij je provider verwijderd wordt.\nDus ik zou het gewoon toch daarbij houden.\n\nMail station (NAS app) kan wel veel, maar gezien mijn ervaring met mailservers als webhosting provider en de aanvallen en spam pogingen die met mailservers gedaan worden raadt ik het alsnog af.\n\nVolgens mij is de enige andere optie dan een NAS om een eigen server thuis te draaien, ook dan is de nodige kennis vereist om het fatsoenlijk draaiende te houden en met name te beschermen.\n\n[quote]Nu hoorde ik dat een NAS servers uitkomst kan bieden maar ook problemen zou kunnen geven. Bijvoorbeeld als de NAS crasht. [/quote]\nZeker gehoord van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt? Alles kan crashen, ook een pc, harddisk of iets anders.\nHet fijne van een NAS (als je een beetje goede hebt) je er 2 schijven in kunt hangen en dan Raid1 gebruiken.\nCrashed je dan een schijf, dan heb je op de andere schijf nog je gegevens. Je hangt er een nieuwe bij en de boel kan zich weer rebuilden.\n\nIk denk dus dat met wat jij wilt een NAS een beetje de beste oplossing is.
Link naar reactie
Je kunt ook een pc \"op offeren\" als server. Installeer hier bijvoorbeeld Windows home server 2011 (kost maar ~ € 40,--) op of een Linux distributie naar keuze (heeft wel een leercurve als je er blind instapt maar daar zijn diverse fora voor).\n\nNadeel: stoomgebruik, server moet je ook backuppen (een Nas ook, RAID is [B]geen[/B] backup!) en leercurve als je geen tijd hebt.\nVoordeel: Alles zelf instellen en leuk, vooral omdat het kan.\n\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;641057]Kleine correctie:\n\nRaid 1 is [b]wel degelijk[/b] backup!!;)\n\n[/QUOTE]\n\nGrote correctie\n\n[B]Raid 1 is geen backup[/B]\n\nJe hebt nog steeds de mogelijkheid dat je in 1x je data kwijt bent, diefstal, brand, voeding defect -> te hoog voltage door beide schijven, zelf data wissen (komt heel vaak voor) en bedenk er nog maar een paar!\n\n[B]Raid 1 is geen backup[/B]\n\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
Nog grotere correctie dan:\n\n[b]Raid 1 is wel backup![/b]\n\nJij vergeet dat er verschillende vormen van backup\'s zijn of methodes van backups maken. Ligt ook aan het doel wat je wilt bereiken, maar Raid 1 is daar zeker ook eentje van.\n\nVoorbeeld. Er bestaat bijv. ook externe en interne backup. Data kwijt raken door diefstal brand etc. kan ook als je een backup maakt naar een andere pc in huis. En toch is dit dan backup (neem anders even het woordenboek erbij).;)\nIk ken zelfs iemand die had data op zijn pc, maakte een backup op een laptop en op een externe harddisk. Wil je dat ook geen backup noemen soms? Toen kwam er een dief en nam ze alle 3 mee.\nRaid 1 binnen hetzelfde systeem is ook backup en het gebeurt heel zelden dat je door een te hoog voltage beide schijven kwijt raakt.\nZelf data wissen kun je overal op doen, is dus geen argument en brand kan ook overal uitbreken.\n\nIk wil best toegeven dat je met een raid 1 binnen hetzelfde systeem iets meer risico loopt dan een backup op een ander systeem in huis. Maar dat betekent niet dat raid 1 geen backup zou zijn.\n\n[url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Back-up[/url]\nMet name:\n[quote]Het kapotgaan van de harde schijf kan ondervangen worden door een back-up op extra harde schijf te maken [b]of door een RAID configuratie te gebruiken[/b].[/quote]\n\n[b]Raid 1 is wel backup![/b]
Link naar reactie
ik stop even met vet gedrukt m\'n mening te verkondigen (ik weet dat ik daar zelf mee ben begonnen) om e.e.a. niet overdreven schreeuwend te maken maar ik ben het niet met je eens. \n\nIn jouw citaat staat ook dat je het kapotgaan van een harde schijf kunt ondervangen door een back-up te maken [U]of[/U] door een RAID configuratie te maken. \n\nDat bij brand en diefstal de back-up ook getroffen kan worden geef ik toe, je belangrijke data moet je ook op minimaal 2 lokaties hebben als je het veilig wilt spelen (heb ik trouwens ook niet of slechts ten dele).\n\nOok op dit Forum komen af en toe vragen langs van niet meer benaderbare Nas apparaten waarbij de RAID configuratie geen enkele back-up waarde bleek te hebben. Ook als je de RAID functie van je moederbord gebruikt en het moederbord geeft de geest zul je een identieke chipset moeten vinden om je data te recoveren. \n\nRaid1 is wel betrouwbaarder dan een enkele disk maar geen back-up.\n\n[URL=\"raid 1 als backup\"]Google[/URL]\n\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
@ Black Tiger: We raken of topic, straks worden we nog gebanned;)\r\n\r\nAangezien ik dit een interessante discussie vind heb ik er een [URL=\"http://forum.computeridee.nl/showthread.php?p=641071#post641071\"][B]eigen topic[/B][/URL] van gemaakt zodat het hier weer over nassen en mail-servers kan gaan.\r\n\r\nMet vriendelijke groet, Niels
Link naar reactie
Voor de TS kijk eens of hier iets bij staat: [url]http://www.qnap.com/nl/index.php?sn=307&lang=nl[/url]\n\nHeb zelf een Qnap TS419P en die kan heel veel, waar ik nagenoeg niets van gebruik. Hij backupt elke avond alles wat aanstaat. Verder kan ik hem vanuit overal bereiken als ik dat wil. Lees gewoon even wat zo\'n ding allemaal kan van wat je ermee wilt doen. \n\nNiek
Link naar reactie
@Niels: Google is geen maatstaf, maar is goed we gaan in het andere topic verder.\n\nIk heb zelf een Qnap TS-212 voor als TS het iets goedkoper wenst, deze kan ook alles, alleen kunnen daar wat minder schijven in.\nDeze is vergelijkbaar met de Synologie ds 212j als ik me niet vergis. Kwalitatief zijn dit wel de beide beste NAS systemen die er zijn, blijkt ook herhaaldelijk uit testen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...