Ga naar inhoud

XP loopt vast bij inpluggen USBdevice


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[FONT=\"Tahoma\"][SIZE=\"2\"]Hallo mensen,\r\nIk heb boven een tweede pc staan waarop een vers geïnstalleerde XP. Maar nu zit ik met volgend probleem: elke keer als ik een USBdevice(ext harddisk) inplug loopt XP vast. Ben al aan het googelen geweest naar lotgenoten en vond daar een tip: probeer XP es op te starten met alvast de USB er in geplugd. Dat heb ik gedaan en dan doet XP wel normaal. Ik snap niet hoe dit kan. Heeft iemand van jullie misschien enig idee of tips??\r\nAlvast bedankt voor het meedenken.\r\nGroetjes,\r\nMargreet.[/SIZE][/FONT]
Link naar reactie
mocht de tip van erik niks uithalen, dan de usbpoorten maar eens opnieuw installeren.\r\nsoms raken de drivers corrupt, bijv als je probeert een apparaat aan te sluiten vóórdat je de software daarvoor installeerde...\r\nga alsvolgt te werk:\r\n- koppel alle usb-aparaten af\r\n- configuratiescherm (- systeem - hardware) - apparaatbeheer\r\n- als kruisje voor 1 usb-vermelding, dan openklikken zodat je een reeks usb-dingen ziet.\r\n- selecteer de bovenste ervan, klik rechts en kies voor: installatie ongedaan maken\r\n- werk zo alle usbvermeldingen af\r\n- herstart de pc, waarna alle usb-dingen opnieuw in windows worden geïnstalleerd.\r\n- daarna zouden alle apparaten (een voor een aankoppelen!) weer herkend moeten worden.
Link naar reactie
Ik heb je tip geprobeerd Erik, maar helaas het mocht niet baten. Ik startte na die procedure de pc weer op, stak mn ext harde schijf er in, en XP liep weer vrolijk vast...\r\nMaar toch bedankt voor je tip!!\r\nFalstring, ik ga dat met diet usb-apparaten afkoppelen es proberen. \r\nIk hou jullie op de hoogte.\r\nGroetenissen,\r\nMargreet.
Link naar reactie
Ik neem aan, dat de externe schijf op andere pc\'s bij aansluiten dit probleem niet geeft?\n\nAls dat zo is, zit ik te denken aan een voeding probleem van de betreffende pc, of een sluiting in de usb poort. Nu zitten die dingen per 2 (Ik neem aan usb 2) op één aansluiting op het moederbord, dus probeer er even minimaal 3 uit? \n.\nIs dit wel zo, dan zou de schijf aan z\'n eind kunnen zijn.\n\nNiek
Link naar reactie
Het vastlopen, is dat permanent ? Twee minuten wachten na vastlopen, en twee minuten wachten na weer verwijderen van de aansluiting, zorgt dat misschien voor verder gaan van XP ?\n\nJe kan een controle van de systeembestanden proberen met de opdracht in een opdrachtprompt:\nSFC /scannow\n\nEn (eigenlijk het liefst pas daarna) kan je de tip van falstring ook proberen met het verwijderen van alle USB apparaten in apparaatbeheer.\n\nHeb je wel al alle Windows updates ?
Link naar reactie
Ook het herinstalleren van de usb-poorten liep op zich wel goed maar edoch...ik start de pc opnieuw op, wacht op het buroblad, plug de ext hdd erin en hij loopt weer vast....helaas falstring, ook dat werkte niet...ik ben vandaag bezig geweest samen met een collega van mij een andere pc te \'ontsmetten\' van het Ukash-virus dus kon niet eerder dan vanaaf met mn eigen bezig.\r\nEn ja Niekie, op mn pc beneden werkt die externe schijf perfect. De voeding van die andere pc heb ik op zich nog niet over nagedacht....dat moederbord is een M2N-E. En ik meen begrepen te hebben dat daar alleen maar usb2 op zit. Mijn ext harde schijf is ook een usb2. Dus daar kan het niet aan liggen...\r\nIk heb um echter nog niet op alle usb poorten uitgeprobeerd, dus dat kan ik allicht nog proberen.\r\nHet vastlopen, erik, is permanent, eenmaal ingeplugd moet ik zelfs de pc geforceerd uitzetten middels de power knop, wat ik wel erg link vind, maar de \'veilig hardware verwijderen\' functie reageert gewoon niet, hoewel het icoon er wel staat, evenals ander iconen op t buroblad, ik kan ze wel aanklikken maar ze doen vervolgens niets. De SFC/scannow optie heb ik ook nog niet geprobeerd. Ik kan daarna de tip van falstring ook doen, uh...kan dat wel een tweede keer??\r\nAlle windows updates zijn binnen tot nog toe. Ik meende dat microsoft eenmaal per maand een \'patch-tuesday\' heeft?? Dus ik verwacht niet eerder dan volgende week dinsdag een reeks updates ofzo...\r\nEvenals regelmatig een scan door een anti spyware scanner, doe ik dus ook altijd alle updates.\r\nEn normaal gesproken had ik ook nooit problemen op die XP-pc.\r\nGroetenissen,\r\nMargreet.
Link naar reactie
[QUOTE=Moppie60;621797].... de \'veilig hardware verwijderen\' functie reageert gewoon niet, hoewel het icoon er wel staat, evenals ander iconen op t buroblad, ik kan ze wel aanklikken maar ze doen vervolgens niets.[/QUOTE]\r\nDan staat je muis c.q. aanwijzer dus [I]niet [/I]vast.\r\nDoet Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) het nog ? Probeer eens elk voorkomen van Explorer.exe af te sluiten, en vervolgens met \'[I]Nieuwe Taak[/I]\' een nieuwe Explorer.exe te starten ? Eentje is er minstens nodig.
Link naar reactie
Eenmaal vastgelopen werken ook de usb poorten achter in de pc niet, ik moet hem dan weer opnieuw geforceerd opstarten. Het verschijnsel treedt niet op als ik geen usb inplug en het gekke is: de muis en het toetsenbord zijn ook usb, het is juist als ik er nog een usb inplug dat de boel vastloopt.\r\nNee, de muis kan ik zetten op wat ik wil doen maar als ik dan ga aanklikken om te activeren met de ext hdd erin, wordt er niet gereageerd, terwijl hij dat zonder die usb-hdd wel gewoon doet,en met alvast de hdd er in en dan opstarten gaat ook wel goed. Raar.....\r\nDe sfc/scannow heb ik uitgevoerd in de uitvoeren in het startmenu van XP (zonder die usb ext. hdd)\r\nIk kreeg verder geen melding...\r\nTaakbeheer functioneert normaal( zonder die hdd)\r\nDie explorer.exe, daar staat maar eentje van in processen..\r\nTja...wat kan ik verder nog proberen? Kan het misschien ook zijn dat er hardwarematig iets mis is???\r\nGroetenissen,\r\nMargreet.
Link naar reactie
Ik denk echt niet dat dit een hardwareprobleem is, vooral omdat bij opstarten met het apparaat aangesloten de boel wel werkt.\n\nDit is zeker het proberen waard, maar even wat werk, vooral goed lezen:\n[url=https://docs.google.com/View?docID=0AWYibbEvTz09ZGdidjI4NnpfMjFmc2prdjdoZg&revision=_latest][u]Niet-herkende USB-apparaten repareren via Windows Apparaatbeheer[/u][/url]\n\n[QUOTE=Moppie60;621858].... Het verschijnsel treedt niet op als ik geen usb inplug en het gekke is: de muis en het toetsenbord zijn ook usb, het is juist als ik er nog een usb inplug dat de boel vastloopt.[/QUOTE]\nZijn er ook andere USB apparaten waarbij het fout gaat ?
Link naar reactie
Je kan wel eens gelijk hebben, als het een externe disk is zonder eigen voeding zou het schijfje wel eens een Y-cable voor voeding nodig kunnen hebben :rolleyes:\nOok daarom de vraag of het bij meerdere apparaten gebeurt.\nEn nu ook de vraag, heeft de schijf ook een eigen voeding (meestal alleen bij een 3,5\" schijf) of is het een klein 2,5\" schijfje met alleen een USB kabel ?
Link naar reactie
De ext. hdd is een 2,5, dus zonder eigen voeding. Maar het gekke is: op mn pc beneden geeft hij geen enkel probleem...Ik zal es proberen met n stickie, mijn usb-toetsenbord en usb-muis geven geen problemen.\r\nIk ga ff de wattage van de voeding checken en de link van erik doorlezen.\r\nIk hou jullie op de hoogte.\r\nGroetenissen,\r\nMargreet.
Link naar reactie
Ik denk dan echt dat het een probleem is met de voeding via de USB kabel. Je moet er eentje proberen met twee poorten, die z.g. Y-kabel.\n\n[url]http://www.onlinekabelshop.nl/webshop/DLCK-82447.html[/url]\n\nWaarom ?\nKijk eensop het schijfje, daar staat hoeveel stroom het gebruikt, en dat zal meer zijn dan 500 mA, en dat terwijl een normale (oude) USB2 poort maximaal 500 mA kan leveren (kijk maar bij de eigenschappen van je poorten, bij de tab \'[I]Energie[/I]\') Dit probleem wordt doorgaans opgelost door [I]twee[/I] USB poorten tegelijk aan te sluiten, waardoor de maximale stroom 1000 mA (1 Amp) wordt.\n\nDat je andere (nieuwere ?) PC het wel doet is dan \'geluk\', de fabrikant heeft daar een poort ingebouwd die meer stroom kan leveren, waarmee ze begonnen zijn toen deze schijfjes (en bepaalde acculaders voor mobiele apparatuur) meer stroom nodig bleken te hebben. Maar je oude PC heeft dat gewoon niet\n\nLet wel, of het allemaal zo is is pas zeker beantwoord als je zo\'n kabel probeert, of een andere oplossing zou tegenkomen, maar de tekens duiden wat mij betreft in de genoemde richting.\nCheck dus eerst twee dingen[B]:[/B] de eigenschappen van de USB poorten onder XP, en wat het stroomverbruik is van het schijfje.\n\nJe hebt overigens kans dat de gebruiksaanwijzing van je schijfje er ook wel iets over zegt, bij de mijne (Samsung 400 gB 2,5\" ) was dat in ieder geval wel.\n\nDie link die ik gaf zou ik even vergeten, en je op het bovenstaande concentreren.
Link naar reactie
Zoals gezegd, ik heb zelf Samsung 2.5\" disks (G2), met een Asus moederbord (P5B) en bij mij krijg ik ze niet herkend wanneer ik een \'normale\' USB kabel gebruik, ik heb er zo\'n Y-cable voor gekocht. \nOok op deze schijfjes staat een stroomverbruik van 0,85 A (= 850 mA).\n\nDit is een scan van de meegeleverde gebruiksaanwijzing:\n[ATTACH]17104[/ATTACH]\nDe Engelse tekst is niet duidelijk vertaald naar het Nederlands. Het lijkt wat verbloemd. De vertaling is:\n\"[I]Sommige computers leveren gelimiteerde stroom uit hun USB poorten. Als je schijf niet start na aansluiten moet je [I]misschien[/I] een USB Y-kabel aanschaffen[/I].\" \n\nDat is een heel andere tekst als:\n\"[I]Dit product moet worden verbonden met een USB poort en een USB-ondersteunendsysteem dat is voorzien van een hierop afgestemd energietoevoer-apparaat[/I]\".\n\nHet laatste zou je kunnen vertalen in dat je als de stroomvoorziening uit de USB poort niet genoeg is je een [B]USB hub met externe voeding[/B] (die minstens 0,85 Amp levert) moet gebruiken. Wat ook een oplossing is.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Voor zover ik begrepen heb is het M2N-E moederbord ook van Asus.\r\nZo\'n USB-hub, bedoel je daarmee zo\'n soort 4 usbaansluitingen in 1 kastje?\r\nDat heb ik wel es vaker gezien nl. Maar zo\'n y-kabel is ook nooit weg natuurlijk...Ik zit te twijfelen wat ik het beste kan doen...\r\nIk ga ff de energie van de USBpoorten bekijken.\r\nIk hou jullie op de hoogte.\r\nGroetenissen,\r\nMargreet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...