Ga naar inhoud

Bootprobleem na crash in slaapstand


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nBij terugkomst van vakantie heb ik de computer aangezet wat geen enkel probleem leverde, daarna gaan eten en de computer in slaapstand gezet. Vervolgens teruggekomen kreeg ik de foutmelding: SATA HARD DISK ERROR PRESS F1 TO CONTINUE. Na het drukken van F1 kreeg ik linksboven een knipperende cursor, waarna ik na het resetten van me computer de computer weer herstartte uit de slaapstand. \r\nSindsdien heb ik na het uitschakelen van de computer problemen met windows 7 op te starten (opnieuw opstarten is geen probleem) en de slaapstand functie werkt niet meer (Krijg bluescreen met de KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR). Bij het opstarten krijg ik een knipperende cursor linksboven, waarna na 10 seconde ofzo de BIOS laadt en vervolgens na 30 seconde de hard disk error weer krijg. Echter als ik het maar vaak genoeg probeer dan krijg ik de knipperende cursor niet, kom ik snel in me bios scherm en kan ik na F8 boot menu de juiste HDD selecteren en uiteindelijk zonder problemen windows 7 starten. Dit laatste doe ik omdat hij mijn boot instellingen niet onthoud (ja, save and exit geselecteerd), maar de tijd onthoudt hij die wel.\r\n\r\nIk heb verschillende dingen geprobeerd, zoals: bios updaten en flashen, boot repair en CMOS vervangen, maar krijg het niet verholpen.\r\n\r\nIemand enig idee wat het zou kunnen zijn?\r\n\r\nAlvast bedankt!
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;620668]Normaal zou dit de bios batt. zijn. Is die wel goed geplaatst? \r\nIs in het bios voor \"Default\" gekozen?\r\n\r\nOok vreemd is de disk error. Is die al gecontroleerd met bijv. HDTune en dan de uitgebreide scan?\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nJa batterij zit er goed, aangezien hij de tijd en dergelijke wel onthoudt ga ik er vanuit dat het probleem niet zal zijn.\r\n\r\nHeb vandaag ook een scan gedaan met HDTune en leverde geen errors op.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;620752]Nou eeeh de tijd kan hij vaak ook blijven onthouden als je pc gewoon onder spanning blijft staan. Zet hem anders een nachtje geheel zonder spanning.\r\n\r\nAls je Sata aansluitingen gebruikt voor de harde schijven, kijk even of de boot hd wel op laagst genummerde sata poort hangt.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nIk zet mijn PC altijd uit, vandaar. Daarnaast heb ik vorige week de aansluiting op SATA1 gezet, zonder effect.
Link naar reactie
Weet niet of het aan mij lig, maar als ik dit zou meemaken...\nIk zou zekers even de Windows DVD er in stoppen en een Windows Herstel uitvoeren.\nOf als je Windows nog in kan komen via het Start Menu even een Herstel uitvoeren.\nVia de Windows DVD worden ook Windows bestanden opnieuw geplaatst in de Windows mapje. Kan handig zijn.
Link naar reactie
Je eerste bericht heeft wat stukjes die mij niet helemaal duidelijk zijn, vandaar graag het antwoord op wat vragen:\n\n1) Gewoon opstarten na gewoon uitschakelen werkt [I]altijd [/I]goed ?\n\n2)[quote]Na het drukken van F1 kreeg ik linksboven een knipperende cursor, waarna ik na het resetten van me computer de computer weer herstartte uit de slaapstand. [/quote]\nJe gebruikt de [I]slaapstand[/I] (het oude \'stand-by\'), niet de sluimerstand ?\nNa een reset van de hardware kan Windows 7[I] niet [/I]herstellen vanuit de slaapstand, wel vanuit de sluimerstand. Vanuit de slaapstand zal Windows na een hardware reset \'gewoon\' opstarten. Vandaar vraag 2.\n\nIn de sluimerstand wordt het gehele geheugen naar het bestand c:\\hyberfil.sys geschreven (duurt langer dan in slaapstand zetten), en gaat de PC daarna [I]helemaal[/I] uit, en wordt bij aanzetten dat bestand weer ingelezen. Dat zou prima zo\'n foutmelding als KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR kunnen verklaren.\nDus concreet de vraag: weet je zeker dat je in slaapstand gaat, niet in sluimer- ?\n\n3) Die foutmelding \'DISK ERROR PRESS F1 TO CONTINUE\' is duidelijk een BIOS melding nog [I][U]voordat[/U][/I] het scherm bij boot even een seconde helemaal zwart gaat ? En dus nooit bij gewoon opstarten ? Dat klinkt mij namelijk wat tegenstrijdig.\n\nWat gebeurt er als je het volgende doet:\nje haalt je PC uit slaapstand, je krijgt de foutmelding, drukt F1 (of wat je ook moet doen [I]behalve[/I] een reset), maar drukt direct daarna op PAUSE, waarmee je als het goed is het BIOS stil zet. Je wacht een kwartier, en drukt een toets zodat pause opgeheven wordt, en de boot verder gaat.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
@Niek heb vanmiddag een paar uur de stroom eraf gehaald en de bios onthoudt nog steeds de tijd en dergelijke. Zal vanavond de stroom eraf halen en pas de volgende morgen het erop zetten.\n\n@webleyboy geprobeerd en heeft ook geen effect daarnaast ook Windows geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd wat ook geen effect leverde.\n\n@Erik 1) na het opnieuw opstarten 2) zoals jij het schetst inderdaad sluimer 3) ik krijg een knipperende cursor, vervolgens een tijdje bios en uiteindelijk de error bij het zwarte American megatrends scherm.\n\nHet lijkt me inderdaad een hardware kwestie en dan het moederbord\n\nAlvast bedankt!
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;620894]Als je hem dan helemaal zonder 220/230 hebt staan, druk dan een keer of 10 de aan/uit knop in, om restspanning te ontladen. Dat klokje heeft erg weinig spanning nodig. Maar ik ga inderdaad ook denken aan het moederbord.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nMoederboard deed hetzelfde als altijd, dus dat is het ook niet.
Link naar reactie
[QUOTE=Roy11;620888]....2) zoals jij het schetst inderdaad sluimer...\r\n[/QUOTE]Maar jij zet hem toch in een stand weg, dus jij weet toch waar je op klikt ? \r\n\r\nAls je de PC uit zet voor een nacht (echt uit) en je start dan op ?\r\n\r\nVerwissel eens het SATA datakabeltje van de harddisk met die van je CD/DVD speler. Dus wel weer dezelfde SATA poorten op het mobo gebruiken die de schijven nu gebruiken.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;620923]Maar jij zet hem toch in een stand weg, dus jij weet toch waar je op klikt ? \n\nAls je de PC uit zet voor een nacht (echt uit) en je start dan op ?\n\nVerwissel eens het SATA datakabeltje van de harddisk met die van je CD/DVD speler. Dus wel weer dezelfde SATA poorten op het mobo gebruiken die de schijven nu gebruiken.[/QUOTE]\n\n1) Ik zet hem in slaapstand, althans dat geeft Windows 7 aan, onderste mode. Hij \"sluit\" hem af en als ik hem aanzet kom ik gelijk in het inlogscherm van Windows.\n\n2) Begrijp niet wat je bedoeld.. maar \'s-nachts zet ik hem gewoon uit, slaapstand doe ik alleen als ik een half uur of uurtje weg ben.\n\n3) De kabel verwisselen zal ik morgenochtend doen
Link naar reactie
[QUOTE=Roy11;620943]2) Begrijp niet wat je bedoeld.. \'s-nachts zet ik hem gewoon uit, slaapstand doe ik alleen als ik een half uur of uurtje weg ben.[/QUOTE]\r\nIk zelf zet hem niet zo vaak uit, gebruik ook \'s nachts de standby (jouw slaapstand).\r\n\r\nMaar ik neem aan dat het bij jou toch gewoon de slaapstand betreft. \r\nAls je de PC dus de volgende ochtend opstart vanuit niets heb je geen probleem ? Zo begrijp ik het tot nu toe, al vind ik dat voorlopig moeilijk te vatten :^)\r\n\r\nB.t.w. als je die kabel verwisselt, zou ik ook de powerkabel van je harddisk omwisselen met een ongebruikte die nog uit je voeding komt, gewoon omdat je dan toch daar bezig bent.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;620945]Ik zelf zet hem niet zo vaak uit, gebruik ook \'s nachts de standby (jouw slaapstand).\r\n\r\nMaar ik neem aan dat het bij jou toch gewoon de slaapstand betreft. \r\nAls je de PC dus de volgende ochtend opstart vanuit niets heb je geen probleem ? Zo begrijp ik het tot nu toe, al vind ik dat voorlopig moeilijk te vatten :^)\r\n\r\nB.t.w. als je die kabel verwisselt, zou ik ook de powerkabel van je harddisk omwisselen met een ongebruikte die nog uit je voeding komt, gewoon omdat je dan toch daar bezig bent.[/QUOTE]\r\n\r\nNee probleem is juist als ik hem wil aanzetten, me computer de Windows schijf dus niet kan vinden en uiteindelijk heb ik dit probleem dus ook bij slaapstand waardoor ik hier geen gebruik van maak en laat hem dus aanstaan. Ik moet dus elke keer me computer aan en uitzetten totdat me computer die harde schijf vindt. Wat trouwens ook raar is als me computer die harde schijf niet vindt, ik ook niet in mijn bios kom. Moet dan op f1 drukken waarna hij weer opnieuw opstart
Link naar reactie
He he, nu is het duidelijk, in alle gevallen kan de schijf niet gevonden worden bij koud aanzetten, pas na een flink paar pogingen wil het lukken.\nSorry dat er even over door gezeurd werd, maar dat komt hier door:\n[quote=Roy11....]Sindsdien heb ik na het uitschakelen van de computer problemen met windows 7 op te starten ([B]opnieuw opstarten is geen probleem[/B]).... [/quote]\nmaar ik begrijp nu dat je hiermee bedoelde dat als de PC [I]warm[/I] is is herstarten geen probleem.\n\nKabeltjes inmiddels verwisseld ?\n\nInstalleer eens het programma [url=http://www.almico.com/sfdownload.php][U]Speedfan[/U][/url], kijk onder de tab S.M.A.R.T., kies de harddisk waar het om gaat, en klik \" [I]Perform an in-depth online analysis of this harddisk\". [/I]\nJe krijgt dan binnen een paar seconden een webpagina met de uitgelezen SMART gegevens van je harddisk (prestatie statistieken). Kopieer de [I]tekst + getallen[/I], en plaats deze hier in je bericht, vooral ook de tekst onder het tabelletje waarin een conclusie staat.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;621004]He he, nu is het duidelijk, in alle gevallen kan de schijf niet gevonden worden bij koud aanzetten, pas na een flink paar pogingen wil het lukken.\r\nSorry dat er even over door gezeurd werd, maar dat komt hier door:\r\n\r\nmaar ik begrijp nu dat je hiermee bedoelde dat als de PC [I]warm[/I] is is herstarten geen probleem.\r\n\r\nKabeltjes inmiddels verwisseld ?\r\n\r\nInstalleer eens het programma [url=http://www.almico.com/sfdownload.php][U]Speedfan[/U][/url], kijk onder de tab S.M.A.R.T., kies de harddisk waar het om gaat, en klik \" [I]Perform an in-depth online analysis of this harddisk\". [/I]\r\nJe krijgt dan binnen een paar seconden een webpagina met de uitgelezen SMART gegevens van je harddisk (prestatie statistieken). Kopieer de [I]tekst + getallen[/I], en plaats deze hier in je bericht, vooral ook de tekst onder het tabelletje waarin een conclusie staat.[/QUOTE]\r\n\r\nKabels verwisseld maar ook geen effect. Speedfan zal ik morgen eens proberen aangezien hij vandaag niet wil opstarten
Link naar reactie
Your hard disk is a WDC WD5000AAKS-00YGA0 with firmware 12.01C02.\nThe average temperature for this hard disk model is 34°C (min=24°C max=46°C) and yours is 34°C. \n\n Attribute Current Raw\n Raw Read Error Rate 200 000000000000\n Spin Up Time 199 000000001398\n Start/Stop Count 90 000000002726\n Reallocated Sector Count 200 000000000000\n Seek Error Rate 200 000000000000\n Power On Hours Count 82 0000000034C3\n Spin Retry Count 100 000000000000\n Calibration Retry Count 100 000000000000\n Power Cycle Count 97 000000000EB7\n Power Off Retract Count 200 0000000001EB\n Load Cycle Count 197 000000002654\n Reallocated Event Count 200 000000000000\n Current Pending Sector 200 000000000000\n Offline Uncorrectable Sector Count 200 000000000000\n Ultra DMA CRC Error Rate 200 000000000001\n Write Error Rate 200 000000000000\n\nAll of the attributes of your hard disk have normal values. This is good.\n\nNOTE : your hard disk Power On Hours Count attribute current value (82) is below the normal range (98 - 100) reported for your specific hard disk model. Basically your hard disk was powered on for more than the maximum time the average user did. This means that either all of the reports collected are from hard disks that were not powered on for too long (this is realistic for recent models) or that your hard disk is becoming old. Usually this is not considered as a pre-failure advisory, but you should check whether you want to replace the hardware or keep an eye on its performances over time.\n\nNOTE : your hard disk Power Cycle Count attribute current value (97) is below the normal range (100 - 100) reported for your specific hard disk model. Basically your hard disk was power cycled more times than the maximum number the average hard disk was. Power cycles put some stress on the hard disk mechanic. Sometimes power cycles can be caused by a loose hard disk power connector. Make sure it is properly fastened.\n\nThe overall fitness for this drive is 100%.\nThe overall performance for this drive is 100%.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...