Ga naar inhoud

Virtueel geheugen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,\r\nAls ik met mijn XP Home een bestelling op internet wil afronden, wordt de verbinding af gebrokre met de woorden \"Onvoldoende virtueel geheuigen\"\r\nGezien ik van de harde schijf nog geen tiende in gebruik heb, is me niet duidelijk hoe dit kan worden op geheven.\r\nVast mijn dank voor een oplossing, groetjes Weetgraag
Link naar reactie
Deze melding heeft niet te maken met de vrije ruimte op de harde schijf, maar met het interne geheugen van de pc. \nAls je rechts klikt op Deze Computer en je kiest Eigenschappen, kan je zien hoeveel er bij \"Geinstalleerd geheugen\" staat. \nMaar vaak heeft dit te maken met de overbelasting van dit interne geheugen, doordat er mogelijk te veel programma\'s op de achtergrond mee draaien. (teveel processen).\nHet aantal processen kan je lezen als je CTRL+ALT+ DEL gelijktijdig indrukt en je kiest taakbeheer. Voor XP is ongeveer 40 tot 50 processen normaal te noemen.\n\nNiek
Link naar reactie
Het kan ook nog zijn dat buiten dat je weinig intern geheugen (RAM) hebt, je ook nog eens een te krappe \'swapfile hebt\'. Zeker bij beveiligde transacties zoals on-line betalingen, waar dus een zware versleuteling wordt gebruikt kan dit een probleem zijn, omdat dit allemaal tijdelijk moet worden opgeslagen om de transactie vloeiend te laten verlopen.
Link naar reactie
Virtueel geheugen slaat inderdaad op de swapfile. RAM geheugen is immers niet virtueel maar fysiek.\r\n\r\nOm je virtueel geheugen wat beter te schakelen kun je naar je configuratiescherm.\r\nDan systeem, dan tabblad geavanceerd en dan bovenaan op instellingen klikken bij \"prestaties\".\r\nDan weer tabblad geavanceerd en dan onderaan op \"wijzigen\" klikken, vaak kun je het daar het best instellen op \"door het systeem beheerde grootte\" en dan op \"instellen\" klikken.\r\nAndere mogelijkheid is om zelf een bestand te maken, liefst minimaal 2x zo groot als de hoeveelheid aanwezig intern geheugen (ram geheugen dus).
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=BlackTiger;620372]Virtueel geheugen slaat inderdaad op de swapfile. RAM geheugen is immers niet virtueel maar fysiek.\r\n\r\nOm je virtueel geheugen wat beter te schakelen kun je naar je configuratiescherm.\r\nDan systeem, dan tabblad geavanceerd en dan bovenaan op instellingen klikken bij \"prestaties\".\r\nDan weer tabblad geavanceerd en dan onderaan op \"wijzigen\" klikken, vaak kun je het daar het best instellen op \"door het systeem beheerde grootte\" en dan op \"instellen\" klikken.\r\nAndere mogelijkheid is om zelf een bestand te maken, liefst minimaal 2x zo groot als de hoeveelheid aanwezig intern geheugen (ram geheugen dus).[/QUOTE]\r\n\r\nHallo BlackTiger;620372 en andere adviserende forumleden,\r\nHartstikke bedankt voor jullie inzet.\r\nHet probleem was inderdaad op te lossen, door zelf een hoger cijfer in te vullen,\r\nMet de vriendelijke groet, Weetgraag.
Link naar reactie
Dat is niet correct. Windows maakt niet alleen gebruik van virtueel geheugen maar zoals ik zei van zowel virtueel alsook fysiek geheugen.\r\n\r\nVirtueel geheugen is niet van toepassing op het RAM geheugen. RAM is fysiek geheugen.\r\nVirtueel (de naam zegt het al) is geen echt geheugen en wordt gemaakt van de swapfile op de harddisk.\r\n\r\nHet is wel zo dat Windows grotendeels gelijktijdig gebruik maakt van fysiek en virtueel geheugen. Deze worden gezamelijk echter gewoon \"geheugen\" genoemd en niet virtueel geheugen.\r\nIn het taakbeheer bij prestaties is ook gewoon het fysiek geheugen, met de aanwezige hoeveelheid te zien. Daar is ook te zien hoeveel kernelgeheugen er is en hoeveel daarvan uit het wisselbestand gehaald wordt.\r\n\r\nOm mijn argument kracht bij te zetten...\r\n[quote]Met virtueel geheugen wordt een mechanisme bedoeld waarmee een besturingssysteem een deel van de harde schijf gebruikt om tijdelijk niet gebruikte gegevens te bewaren om zo meer werkgeheugen (RAM) vrij te houden voor belangrijkere zaken. Dit wordt de wisselbestand (swapfile) of swap-ruimte genoemd.[/quote]\r\n@Bron: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_geheugen[/url]
Link naar reactie
[url]http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366916(v=vs.85).aspx[/url]\r\nSicko heeft gelijk hoor.\r\nGebruik zelf geen page/swapfile en in elk progje voor geheugengebruik staat dezelfde hoeveelheid virtual memory als mijn intern geheugen minus die wordt gebruikt door de hardware.\r\nWindows maakt geen onderscheid voor het plaatsen van de pages tussen fysiek geheugen of pagefile, alleen dat het eerst het fysieke geheugen gebruikt na nt versie 5.1.
Link naar reactie
Toch vind ik het niet correct weergegeven op die manier. Dan kun je wel zeggen dat elk OS alleen virtueel geheugen gebruikt en dat klopt niet.\r\n\r\nIk zat wel fout met de gedachte dat windows het RAM niet zou gebruiken voor virtueel geheugen, dat klopt, er wordt ook een deel van het RAM voor aangesproken. Dus ik zat inderdaad fout met de gedachte dat er geen RAM voor virtueel geheugen gebruikt zou worden.\r\nMaar dat doet er verder niets aan af dat RAM fysiek geheugen is en ook zo genoemd wordt, ook door Microsoft zelf.\r\n\r\nIn de link die jij geeft staat wel dat windows RAM kan gebruiken voor virtueel geheugen, maar niet dat het RAM uitsluitend voor virtueel geheugen gebruikt zou worden.\r\nWel dat windows een hoeveelheid benodigde virtueel geheugen bouwt.\r\n[quote]The process can allocate physical storage for this space, as needed.[/quote]\r\nEn er wordt gesproken over een \"range\" van gereserveerde pages.\r\n\r\nEr staat ook dat andere processen ook fysiek geheugen kunnen gebruiken:\r\n[quote]Decommit a range of committed pages, releasing their physical storage and making it available for subsequent allocation by any process.[/quote]\r\nNu weet ik het niet meer zeker maar applicaties kunnen ook rechtstreeks RAM aanspreken meen ik me te herinneren.\r\n\r\nEn ik heb ook nog wel iets gevonden voor fysiek geheugen bij windows.\r\n[quote][url]http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366796(v=vs.85).aspx[/url][/quote]\r\n\r\nJe kunt nog wel veel meer vinden als je op fysiek geheugen gaat zoeken.\r\nJe kunt dus niet zomaar stellen dat virtueel geheugen RAM en Swapfile samen is aangezien het RAM ook voor andere zaken gebruikt wordt, niet alleen voor virtueel geheugen.\r\nMisschien dat ik graag wat puntjes op de i zie. Je kunt wel stellen dat het virtueel geheugen bestaat uit de swapfile en een deel van het RAM geheugen.\r\n\r\nJullie hebben gelijk als je zegt dat windows virtueel geheugen aanmaakt van swapfile en ook van een deel van het RAM geheugen (met dat laatste zat ik fout). Maar dus niet van alle RAM geheugen.\r\n\r\nGa er echter toch maar van uit, dat als er een foutmelding wordt gegeven over een probleem met het virtueel geheugen, dat het in 99% van de gevallen over de swapfile gaat, het virtuele geheugen dus. En niet het fysieke RAM geheugen. Dat is slechts in 1% van de gevallen zo. Althans van wat ik er van heb meegemaakt in de jaren dat ik met pc\'s werk.\r\n\r\nHet feit dat een OS met virtueel geheugen werkt (hetgeen ze bij mijn weten allemaal doen) doet er dus niets aan af dat de benamingen \"virtueel\" en \"fysiek\" een verschil oproepen. \r\n\r\nHier is overigens wel weer duidelijk te merken dat de Nederlandse wikipedia niet zo goed is als de Engelse. De Engelse beschrijft namelijk uitgebreider wat jullie ook vertellen, dus dat er ook gebruik wordt gemaakt van het RAM geheugen.
Link naar reactie
Gein, tis mij te moeilijk om het allemaal te achterhalen, pff.\r\n[url]http://wiki.osdev.org/Paging[/url]\r\n\r\nOverigens is PAE het adresseren van een x86 os boven de 4 gig aan intern geheugen (waar ook alles van de hardware is geadresseerd), een 32 bits of x86 kan dat niet zonder die aanpassing, overigens alleen te gebruiken indien dat ook in de bios enabled kan worden en eig voor 32 bits server os\'en van belang.
Link naar reactie
Ja het is best ingewikkelde stof. Die wiki waar je nu verwijst staan me ook wat technische zaken in, kom ik ook geen wijs uit, met name die machinetaal.\r\n\r\nPAE is maar een onderdeel van het ram, inderdaad boven de 4 gig.\r\n\r\nMaar eigenlijk is er ook een eenvoudig voorbeeld te noemen van RAM wat voor andere dingen gebruikt wordt. Denk bijv. aan een moederbord met onboard grafische kaart.\r\nIn de meeste gevallen wordt het gebruikte geheugen voor die grafische kaart van het RAM genomen, waardoor de hoeveelheid RAM in windows opeens minder aangeeft dan je ziet tijdens het starten van de pc.\r\n\r\nOok best grappig is om te zien is dat Linux net andersom werkt dan Windows.\r\nWindows maakt virtueel geheugen van zijn swapfile en voor zover nodig ook nog van het RAM, hetgeen natuurlijk ook gebruikt wordt voor applicaties.\r\n\r\nLinux heeft een swap partitie, da\'s vergelijkbaar met een swapfile eigenlijk.\r\nMaar Linux draait gewoon volledig van het RAM en spreekt pas zijn swappartitie aan als dat nodig is (meestal dus niet, tenzij je weinig geheugen hebt). Da\'s dus net andersom, maar wel verstandiger want RAM is sneller dan een harddisk.\r\n\r\n@Webleyboy: Nee het maakt in principe inderdaad ook niet zoveel uit, maar we kunnen wel iets van elkaar leren en ook zorgen dat meelezers de juiste info krijgen.\r\nZo heb ik bijv. nu weer geleerd dat er wel degelijk een deel van het RAM gebruikt wordt voor het virtueel geheugen. Had ik eigenlijk moeten weten als je er logisch over nadenkt.\r\nVerder hebben we hierdoor nu heel goed kunnen zien dat de Engelstalige wiki kwalitatief echt wel beter is dan de Nederlandstalige (wordt door sommigen nog wel eens betwijfeld).\r\n\r\nAangezien het probleem al opgelost is, maakt het dan ook niet zoveel meer uit als er nog even over nagekeuveld wordt. Anders hadden we e.e.a. wel laten verplaatsen naar de daartoe bestemde sectie.\r\n\r\nP.s. andere hardware (ik noemde al de grafische kaart) spreekt ook het RAM aan.\r\nBijvoorbeeld ook de geluidskaart en netwerkkaart kunnen dat doen. Een misschien meer bekendere term hiervoor is DMA (Direct Memory Access) waarbij het RAM aangesproken wordt zonder dat via de cpu te benaderen, dus directe geheugen toegang.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;621422]\nZo heb ik bijv. nu weer geleerd dat er wel degelijk een deel van het RAM gebruikt wordt voor het virtueel geheugen. Had ik eigenlijk moeten weten als je er logisch over nadenkt.\nVerder hebben we hierdoor nu heel goed kunnen zien dat de Engelstalige wiki kwalitatief echt wel beter is dan de Nederlandstalige (wordt door sommigen nog wel eens betwijfeld).[/QUOTE]\nMisschien deze hoek van uitleg \n\n[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Virtual_memory]\"Virtual memory is a computer design feature that permits software to use more main memory ([B]the memory which the CPU can read and write to directly[/B]) than the computer actually physically possesses.\".[/url]\n\nVolgens zo\'n uitleg is virtueel geheugen niet iets [I]naast[/I] fysiek geheugen, maar meer een architectuur van het totale geheugengebruik.\n\nEn voor wat betreft Wiki, je leest in veel pagina\'s welke gaan over geheugengebruik in computers de waarschuwing dat ze door één persoon geschreven zijn, en zowat allemaal een bronvermelding missen, dus dat moet je wel meewegen.
Link naar reactie
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt verklaren. Ik heb immers al geschreven dat alle Operating Systems gebruik maken van virtueel geheugen om mee te werken, alleen dat niet -alle- RAM daarvoor gebruikt wordt.\r\nDus zo gezien ben ik het met Sicko eens, dat had ik al gezegd. Daar is geen discussie meer over.\r\n\r\n[quote]Volgens zo\'n uitleg is virtueel geheugen niet iets naast fysiek geheugen, maar meer een architectuur van het totale geheugengebruik.[/quote]\r\nDan lees je niet goed.\r\n[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory[/url]\r\nKijk eens in de kolommetjes rechts?\r\nVirtueel geheugen wordt opgebouwd uit fysiek geheugen en harddisk (swap).\r\nDus het is wel degelijk iets wat naast het fysiek geheugen draait, immers, zonder fysiek geheugen bestaat er geen virtueel geheugen.\r\nVanuit het virtuele geheugen wordt het fysieke geheugen aangesproken. Het virtuele geheugen wordt opgebouwd om voor software te doen alsof er maar 1 geheugen bestaat.\r\n\r\nEr staat verder in jouw quote \"that permits software\" (software, dus niet alleen windows) en verder \"to use [b]more[/b] main memory\" en niet \"all memory\".\r\n\r\nIk heb al geschreven over onboard vga kaarten die een deel van het geheugen al gebruiken.\r\nKijk maar naar wat ik in mijn P.S. al schreef over DMA, dat is directe geheugen toegang en door die wijze van werken wordt de CPU ook deels buitenspel kan zetten. Maar de CPU is een vorm van aansturing, dat is niet iets virtueels.\r\nMaar de CPU reserveert dus wel al een deel van het fysieke geheugen voor aansturing van hardware via DMA.\r\nWat je in vetgedrukt plaats, geeft dat ook aan. Het geheugen waar de cpu direct van en naar kan lezen en schrijven. Dat impliceert m.i. dus dat er ook geheugen is waar hij niet direct naar toe kan.\r\n\r\n[quote]Embedded systems and other special-purpose computer systems that require very fast and/or very consistent response times [b][u]may opt not to use virtual memory[/b][/u] due to decreased determinism; virtual memory systems trigger unpredictable interrupts that may produce unwanted \"jitter\" during I/O operations. This is because embedded hardware costs are often kept low by implementing all such operations with software (a technique called bit-banging) rather than with dedicated hardware.[/quote]\r\nOftewel, er wordt ook gebruik gemaakt van fysiek geheugen zonder virtueel geheugen te gebruiken. Dat is o.a. waar ik op doelde met de vga kaart.\r\n\r\nVoor de duidelijkheid, we zijn het in de basis allemaal met elkaar eens, er is maar 1 verschil van mening wat speelt. En dat is dat mensen denken dat [b]alle[/b] fysieke geheugen voor virtueel geheugen wordt gebruikt en dat is klopt niet.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;621458]Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt verklaren. Ik heb immers al geschreven dat alle Operating Systems gebruik maken van virtueel geheugen om mee te werken, alleen dat niet -alle- RAM daarvoor gebruikt wordt.\nDus zo gezien ben ik het met Sicko eens, dat had ik al gezegd. Daar is geen discussie meer over....[/QUOTE]\nHet gaat mij hier niet om de discussie, meer om de algemene informatie in één zin hoe de term \'virtueel geheugen\' te zien, omdat er links en rechts telkens weer die info insluipt dat het swapfile \'het\' virtueel geheugen is.
Link naar reactie
@Lange Pier: Ja dat klopt. Je kunt ook de swap uitzetten en dan alleen het fysieke geheugen gebruiken voor virtueel geheugen.\r\nDaar zijn we het ook niet over oneens. Maar het wordt niet uitsluitend door virtueel geheugen gebruikt.\r\n\r\n@Erik:\r\n[quote]omdat er links en rechts telkens weer die info insluipt dat het swapfile \'het\' virtueel geheugen is.[/quote]\r\nHet probleem is dat Microsoft zelf die gedachte ook voedt, met name door de foutmelding die er gegeven wordt bij een te laag virtueel geheugen.\r\n\r\nHet enige wat ik informatie wilde aangeven is dat het RAM ook voor andere zaken gebruikt wordt en foutmeldingen over een probleem met virtueel geheugen voor 99 % slaan op de swapfile (ook wel pagefile of wisselbestand genoemd) omdat het zelden wijst op een probleem met RAM geheugenmodule.\r\nOok Microsoft zelf wijst vaak meteen naar de swapfile bij dat soort problemen.\r\n[url]http://support.microsoft.com/kb/826513[/url]\r\n\r\nVraagje aan jullie allemaal, want ik wordt nu opeens heel erg verward door iets wat ik bij Microsoft zelf lees. In de Engelse wikipedia staat dat virtueel geheugen wordt opgebouwd uit swapfile en RAM.\r\n\r\nMaar nu lees ik opeens dit hier:\r\n[quote]Virtual memory is the space your computer uses when it\'s short of RAM (Random Access Memory), which is the memory used when running programs like Microsoft Office Word or Microsoft Office PowerPoint.[/quote]\r\n@bron: [url]http://www.microsoft.com/atwork/maintenance/pcproblems.aspx#fbid=RsjAKkzFBCa[/url]\r\n\r\nAls je daar in dat kleine vakje naar die foutmelding kijkt, wordt daar ook gesproken over het vergroten van de pagefile. Dat is ook de reden dat ik op het verkeerde been gezet werd, ik keek alleen naar de foutmelding en had met niet in virtueel geheugen verdiept.\r\n\r\nSterker nog. Als je het volgende leest:\r\n[url]http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/What-is-virtual-memory[/url]\r\n\r\nZul je zelfs zien dat windows RAM verplaatst naar de swapfile om het virtuele geheugen te vergroten.\r\nZowel de foutmelding als beide verhalen op de site van Microsoft zelf, voeden dus het verhaal dat virtueel geheugen alleen uit de swap bestaat.\r\n\r\nZe zeggen dus dat programma\'s RAM gebruiken om te werken en het virtuele geheugen wordt aangespoken als er niet genoeg RAM aanwezig is.\r\n\r\nDat spreekt toch het volledige verhaal op die Engelstalige wikipedia tegen?\r\nEn spreekt dat niet totaal tegen wat er op die msdn link staat?\r\n[url]http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366916(v=vs.85).aspx[/url]\r\n\r\nSpreekt Microsoft zich hier zelf tegen of wat vinden jullie daarvan?
Link naar reactie
Je eerste link:\n[url]http://support.microsoft.com/kb/826513[/url]\nNatuurlijk, als er niet voldoende \'geheugen\' beschikbaar is zal Windows vertellen dat er niet voldoende [I]virtueel geheugen[/I] beschikbaar is. \nAnders zou de gebruiker denken om meer RAM aan te schaffen wat meestal onnodig is[B];[/B] het vergroten van het pagefile is voldoende.\n\nJe tweede link:\n[url]http://www.microsoft.com/atwork/maintenance/pcproblems.aspx#fbid=RsjAKkzFBCa[/url]\n\"[I]Chris Tull is a freelance writer and desighner...[/I]\". Ik denk dat dat iets verklaart, namelijk dat het zijn vakgebied niet helemaal is. Ik lees vaker fouten van deze aard op pagina\'s uit het domein microsoft.com. Die afkomst geeft [I]geen[/I] garantie dat de informatie correct is.\nLees de laatste regel:\n\"[I]Virtual memory is the space your computer uses when it\'s short of RAM (Random Access Memory), [B]which is the memory used when running programs like Microsoft Office Word or Microsoft Office PowerPoint.[/B][/I]\"\nDat is onzinnig[b];[/b] elk programma gebruikt RAM geheugen. Tenzij... hij bedoelt dat dit soort programma\'s [I]virtueel [/I]geheugen gebruiken.... Wat [I]ook[/I] alle programma\'s doen.\n\nJe derde link:\n[url]http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/What-is-virtual-memory[/url]\n\"[I]Virtual memory combines your computer’s RAM with temporary space on your hard disk. When RAM runs low, virtual memory moves data from RAM to a space called a paging file. [/I]\"\n\nSimpel gezegd: \"Virtueel geheugen is het systeem dat RAM combineert met schijfruimte\".\nDus de schijfruimte [I]alleen[/I] is niet het virtuele deel. Het virtuele deel is dat er [b]([/b] tussen de RAM adressen + disk adressen [b]in totaal )[/b] een \'adres-vertaler\' is (MMU ?), welke de echte (binaire) adressen vertaalt in virtuele adresruimte, welke alleen door het OS \'begrepen\' en toebedeeld (vertaald) wordt. Dit alles (denk ik) vooral om de software schrijvers zoveel mogelijk een uniform systeem te geven waaronder ze geheugen kunnen aanspreken. Zij hebben dan zicht op een aaneengesloten adresruimte (de [I]virtuele[/I] adresruimte), terwijl het OS zich bezig houdt met waar die ruimte zich in het echt bevindt (de[I] fysieke[/I] adresruimte).\n\n[url=http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366912%28VS.85%29.aspx]\"[I]A virtual address does not represent the actual physical location of an object in memory; instead, the system maintains a page table for each process, which is an internal data structure used to translate virtual addresses into their corresponding physical addresses. Each time a thread references an address, the system translates the virtual address to a physical address.[/I]\"[/url]\n\n[quote=BlackTiger]\n....Zul je zelfs zien dat windows RAM verplaatst naar de swapfile om het virtuele geheugen te vergroten.[/quote]\nJe bedoelt dat Windows hier zelf zijn swapfile vergroot ?\nDe default Windows beheert zelf de grootte van het swapfile (wisselbestand ofwel pagefile.sys onder XP), maar... je kan (zoals ik) ook zelf de grootte instellen. Mocht je dat zelf doen en mocht dat te weinig zijn dan kan je zo\'n foutmelding natuurlijk verwachten.\n(opmerking: ik wil zelf de grootte bepalen omdat ik een geheel eigen partitie heb gemaakt op een tweede fysieke schijf voor het swapfile (en voor de TEMP map(pen)). Door een flinke vaste grootte voor het bestand in te stellen zal dit bestand niet gefragmenteerd raken door formaat-wisselingen).\n\nJe laatste link:\n[url]http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366916%28v=vs.85%29.aspx[/url]\nis dacht ik meer voor programmeurs. Het geeft aan dat er een aantal functies zijn om virtueel geheugen te gebruiken, waarvan er eentje wat opvalt, namelijk die waarbij je nog wel kan bepalen (als programmeur denk ik dan wel) of een aangesproken geheugendeel \'vrij\' door Windows in het virtueel geheugen wordt geplaatst, of dat je zelf specifiek bepaalt dat dat deel niet naar het pagefile verplaatst wordt, met een hoogst nodige snelheidswinst als voordeel dus, misschien noodzakelijk omdat er anders een soort spagaat ontstaat (?) met andere data welke al wel snel beschikbaar is:\n\nDeze functie dus: \"[I]Lock one or more pages of committed memory into physical memory (RAM) so that the system cannot swap the pages out to the paging file.[/I]\"\n\n(Maar... al met al, ik leer dit gedeeltelijk ook ter plaatse, we schrapen blijkbaar wat bij elkaar om al die versnipperde informatie zin te geven.)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...