Ga naar inhoud

Bios probleem Asrock M3A790GXH/128


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Het is weer mooi.\n Denk, nou ik wil toch eens proberen om de Bios te optimaliseren, waar ik altijd wel wat huiverig voor ben, met het ene merk gaat het nu eenmaal makkelijker dan het andere merk.\n Vroeger ging het helemaal lastig.\n Ik heb AsrockM3A790GXH/128, dan kom ik hier terecht:\n [URL]http://www.asrock.com/MB/download.nl.asp?Model=M3A790GXH/128M&o=BIOS[/URL] \n Ik heb bios 1.50 erin zitten, heeft Asrock indertijd gedaan.\n Nu is er versie 1.90 en je hebt nog 3 keuzes ook, ik denk ik neem uiteraard de Windows versie.\n Lijkt allemaal goed te gaan, de soort DOS schermen die je onderweg tegenkomt gaan ook goed.\n Als hij klaar is, krijg je de melding dat het gelukt is, en je moet herstarten, enter.\n \n (Programming succes, press any key to reboot)\n \n Diskette eruit (ik gebruik even een diskette)\n Na opstarten zwart scherm met witte tekst en onderaan staat: CMOS Checksum Bad.\n Press 2 or del. To run setup (kom je weer in het bios scherm)\n Press 1 to load default values and continue (links boven in het zwarte scherm weer knipperend streepje)\n \n Denk dan probeer ik een andere 1.90 versie.\n De Dos versie doet bij mij niets althans in de Bios kan hij hem niet vinden op de diskette (die staat op First boot)\n Dan maar de flash versie.\n Die lijkt ook helemaal goed te gaan, tot je weer opstart, zelfde melding als hierboven.\n Dan kun je niet anders dan resetten, maar net na het Moederbord scherm om in de bios te komen, weer het zwarte scherm met knipperend streepje waar ik niets mee kan.\n Er zitten handleidingen bij, die heb ik uiteraard paraat op de andere computer.\n Dan begin ik het warm te krijgen.\n Denk dan zet ik de 1.50 maar weer terug, die heb ik uiteraard ook opgeslagen en op zich werkt het updaten op het oog wel makkelijk.\n Maar ojee, zelfde meldingen, maakt dus allemaal niet uit.\n \n Dus hoe kom ik nu weer verder want ik kan efkes niets?\nIn de Bios staat overigens wel 1.90 of de latere 1.50\n\n \n Gelukkig weer wat te schrijven.\n Ik zie alleen niet via mail of er een antwoord is, dus maar af en toe koekeloeren.\n Ik heb wel een paar foto’s gemaakt, maar ben bang dat er niets van te lezen is.
Link naar reactie
\"[I]Press 1 to load default values and continue[/I]\"\r\nIk neem aan dat je dit geprobeerd hebt ?\r\n\r\nPersoonlijk zou ik het via de Windows versie doen, maar [I]niet [/I]met een floppy. Dat is een extra handeling. Je kan het bestand gewoon op harddisk saven, dus waarom via een floppy ?\r\nEn overtuig je ervan dat je de juiste hebt voor jouw bordje.
Link naar reactie
[quote=erikdenhouter;549662]\"[I]Press 1 to load default values and continue[/I]\"\nIk neem aan dat je dit geprobeerd hebt ?\n\nPersoonlijk zou ik het via de Windows versie doen, maar [I]niet [/I]met een floppy. Dat is een extra handeling. Je kan het bestand gewoon op harddisk saven, dus waarom via een floppy ?\nEn overtuig je ervan dat je de juiste hebt voor jouw bordje.[/quote]\nTja, staat er toch, bij 1 kom je weer in een zwart scherm.\nDe Windows versie kan ik nu niet doen he, want er is niets geen windows.\nZal dus via Flash moeten.\nHoe zet ik die op de HD, net als andere programma\'s, uitgepakt in een map, zoekt hij die zelf op?\nDan neem ik aan dat als er meerdere op staan er ook een rijtje komt met de verschillende versies, waaruit je dan de juiste zoekt?\nGoed om te onthouden, maar die linke bestandjes heb ik altijd ingepakt staan zodat er niets mee kan gebeuren.\nMaar ja, staat dus ingepakt,rar, ik kan immers niets uitpakken omdat ik er niet bij kan.:p
Link naar reactie
Kheb weer beeld. ;):D:D:D:D:D:D\nOorzaak: er stond in de bios een verkeerde HD als 1e, ja, dan kun je opstarten tot je een ons weegt.\nNu zit ik dus weer met doe oude bios.\nToch even proberen of het lukt met de 1.90, nu weet ik tenminste waar het zat.\nJa, dat heb je gauw he met 4 schijven :p\nNet weer iets om 2 dubbel te checken.\n\n---------------------\n\nJa, geen probleem floepte er zo op.\nEven goed opschrijven voor een volgende keer, zoooo eenvoudig, ik ben weer blij.
Link naar reactie
[quote=erikdenhouter;549704]Ik bedoelde ook dat je de update vanaf het begin vanuit Windows kon doen, dat was meer een algemene opmerking. \n\nMaar dus geen checksum error meer, of was die weg na het laden van de defaults ?[/quote]\nDie handleiding die erbij zit is voor windows 7.\nDat plaatje had ik niet in XP, anders maar als ik het bovenste icoontje koos kwam ik bij het zelfde plaatje uit.\nVia Flash dus eigenlijk het makkelijkst, voor mij.\nUiteraard stap voor stap opgeschreven op papier (wat ik niet kwijt raak, speciaal mandje voor, en op computer wat dan ook weer in de backup zit extern, kun je er altijd bij, ik moet natuurlijk het emailadres hebben.\nAlleen zat Acronis te zeuren over de versie, moest ik eerst op de andere computer vernieuwen.\n\nNee die foutmelding zat er nog in, maar volgens Asrock is dat normaal, die had ik ook gisteravond een mail gestuurd. en vannacht weer een bericht er achteraan dat het weer gelukt was, maar hadden ze niet gezien.\nVandaar dat ik vanmorgen wat Asrock suggesties kreeg, die dus niet nodig waren. Nette service en snel antwoord.\nIk heb ze wel vaker gemaild en altijd zeer netjes en snel geholpen, ze raffelen het niet af en nemen echt de tijd.\nAntwoorden zijn altijd uitvoerig en vaak met plaatjes.\n\nDie checksum error zie je eigenlijk niet meer omdat, als je het goed doet, daar niet komt, NA het moederbord scherm.\nAls de bios update is gedaan moet je herstarten en gelijk de boot volgorde weer goed zetten. Dus in het Asrockscherm naar de Bios.\nIk had dus een vergissing gemaakt met de HD, daarom stopte hij daar, net na Asrockscherm.\nToen het goed stond liep hij gelijk door.\n---\n\nTekst van Asrock, zonder de plaatjes:\n\n[FONT=arial]November 26, 2010 10:48 AM\n [B]Subject:[/B] RE: Info Moederbord\n[/FONT]\n \n\n [FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][COLOR=navy][FONT=Arial]Beste heer Burgkop,[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]\n \n [FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][COLOR=navy][FONT=Arial]Die foutmelding na de BIOS update is normaal. Wanneer u die foutmelding krijgt dan graag met F2 (of DEL) de BIOS in. Daar met F9 de default settings laden. Met F10 opslaan. Normaal gesproken moet het systeem dan weer booten.[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]\n \n [FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][COLOR=navy][FONT=Arial]Als het booten in Windows nog niet lukt, dan als test graag de floppy drive en kabel loskoppelen van het moederbord. Ook eventueel aangesloten USB sticks of USB HDDs graag loskoppelen. Misschien heeft u een card reader, deze dan ook loskoppelen.[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]\n \n [FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][COLOR=navy][FONT=Arial]Als u bepaalde BIOS instellingen had aangepast, dan zult u die aanpassingen na het updaten weer opnieuw in moeten stellen. Bijvoorbeeld de bootvolgorde.[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]\n [FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][COLOR=navy][FONT=Arial]In de BIOS onder “Boot” graag de HDD als eerste instellen, en onder “hard disk drives” die HDD selecteren waar uw boot manager op staat.[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]
Link naar reactie
[quote=erikdenhouter;549717]Netjes.\nWel raar :rolleyes: dat die melding \'normaal\' is, maar het moet maar.[/quote]\nMaar ik kan nu ook niet zien of de melding er nog is, omdat hij daar niet meer stopt.\nLijkt mij dat het terugkomt als ik die schijf weer fout in de volgorde zet.\nDie nieuwe Bios gooit de hele volgorde immer door elkaar, dus kun je niet opstarten, ook niet met DVD rom. Moet je het eerst in de goede volgorde hebben, maar ja dan stopt ie niet.\nLijkt mij eigenlijk wel te kloppen.\nDe Bios heeft overigens gelijk de Flop als eerste staan, auto, dus beetje antiek want USB kan ook.
Link naar reactie
Een checksum error is toch een melding van het BIOS dat data van het BIOS corrupt is, en heeft niks te maken met de volgorde van booten.\r\n\r\nAls een verkeerde bootvolgorde is ingesteld verwacht ik alleen een melding als \"[I]Disk boot error....[/I]\" en/of de vraag om bootable media te plaatsen.\r\n\r\nMaar als de medewerker van Asrock zegt dat het normaal is weet ik het ook niet.
Link naar reactie
Ik snap je gedachtengang wel, maar hoe maak ik dan NU die fout zichtbaar?\nMaakt mij niet uit.\nDie fout was dus ook bij Bios 1.50.\nEn ik weet niet of het toen ook zo was toen ik die chip opgestuurd kreeg, omdat ik toen ook gelijk naar de Bios ging om de volgorde goed te zetten, toen waren het nog 2 schijven.\n\nAch, als ik er niets van merk .... :p
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...