Ga naar inhoud

2 xp-pc's zien elkaar opeens niet meer; vista wel


Aanbevolen berichten

beste mensen,\r\n\r\nIk heb een bekabeld netwerk met 1 XP-pc, 1 XP-laptop en 1 Vista-laptop die allemaal op eenzelfde werkgroep (sonsbeek) zitten. Tot voor kort kon elke PC de andere zien. Maar van de ene op de andere dag mogen de XP-pc\'s niet meer op werkgroep sonsbeek. Vorige week werkte het nog. Bij poging de werkgroep te benaderen komt de melding: \'Sonsbeek is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.\r\n\r\nWat kan hier gebeurd zijn? Internet werkt perfect op alle 3 apparaten.
Link naar reactie
[QUOTE=pierat;473542](de titel is achteraf niet te wijzigen)[/QUOTE]\r\nJawel, door het aanpassen van de eerste post...\r\n\r\n\r\nIk werk zelf nooit met werkgroepen omdat het te veel werk is om in te stellen en apart daarvan niet noodzakelijk is om pcs in een netwerk te kunnen benaderen. Idem voor die onzin om op iedere computer een account met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord te maken; ook nergens voor nodig.\r\n\r\nEnfin, probeer eens vanaf de ene XP computer de andere XP computer te bereiken door in Verkenner [B]\\\\[/B] in te toetsen. Waarbij de computernaam van de andere XP computer is.\r\n\r\nDat lost je probleem niet direct op, maar hierdoor zie je in ieder geval of de computers elkaar uberhaupt nog kunnen bereiken los van de werkgroep.
Link naar reactie
? je hebt altijd een werkgroep! en dat is juist zeer makkelijk in te stellen.\r\nHet zelfde account aanmaken op meerdere windows PC\'s is onmogelijk.\r\n\r\nVoor Pierat, probeer eens of je de PC\'s op IP adres kunt benaderen. Controleer ook de windows firewall en kijk or de machtigingen goed staan. Heb je recent nog andere software geinstalleerd? een beveiligings suite of iets dergelijks.
Link naar reactie
foobar, hoe kan ik in de verkenner de computernaam opgeven? mijn verkenner (= windows) bestaat uit een deelvenster met een menu en knoppenbalk. Geen mogelijkheid om een computernaam op te geven.\nM\'n router-administratieprogramma ziet vanaf een van de xp-pc\'s wel de andere 2 pc\'s. Ik kan ook de ip-adressen met succes pingen in de command-window.
Link naar reactie
[QUOTE]foobar, hoe kan ik in de verkenner de computernaam opgeven?[/QUOTE]\r\nMenu Beeld > Werkbalken > Adresbalk\r\n\r\nVoor benaderen via IP is hetzelfde als computernaam: \\\\123.456.789.012 in de adresbalk van verkenner. Heb je wel evengoed die adresbalk nodig ;)\r\n\r\n[QUOTE]? je hebt altijd een werkgroep! en dat is juist zeer makkelijk in te stellen.\r\n[/QUOTE]Ja ok, maar die wat standaard ingesteld is als Windows wordt geinstalleerd blijft bij mij mooi staan (en die wil nogal eens verschillen tussen verschillende versies van Windows). Ik zei niet dat het moeilijk was, ik zei dat het te veel werk was (omdat het niet noodzakelijk is).\r\n\r\n[QUOTE]Het zelfde account aanmaken op meerdere windows PC\'s is onmogelijk.\r\n[/QUOTE]Maak jij op PC A maar eens een account met de naam Timer en wachtwoord 1234 en op PC B een account met naam Timer en wachtwoord 1234. Dat is namelijk wat ik zei. Ik had het niet over hetzelfde account, maar over accounts met dezelfde logingegevens wat soms onnodig geadviseerd wordt.
Link naar reactie
ja! als ik vanaf de xp-pc via de verkenner rechtstreeks de pc\'s laat opzoeken (\\\\pieterdell (= de pc waarvanaf ik dit doe) en \\\\pieterlaptop (de andere xp-pc)) dan vindt ie ze en zijn ze benaderbaar. Ook als ik in het linkerdeel vh venster op die pc\'s klik dan werkt het. Maar..... ik kan niet op de werkgroepnaam klikken want dat geeft nog steeds een foutmelding En... het werkt niet met de vista-laptop. ???? Nou, kan het allemaal nog gekker?
Link naar reactie
[QUOTE=Timer;473577]123.456.789.012 ?????????\r\nRaar voorbeeld een IP adres dat niet kan[/QUOTE]\r\n\r\nWat heb jij dat je op ieder slak zout moet leggen? Je kunt er zeker niet tegen dat je geen gelijk hebt nadat je m\'n bericht niet goed hebt gelezen?\r\n\r\n\r\n@pierat:\r\nWat gebeurt er als je alleen de XP-computers inschakelt en de Vista computer uitgeschakeld laat. Vista is nogal beschermend als het op netwerken aan komt en kan zomaar roet in het eten gooien...\r\n\r\nVerder weet ik het eigenlijk ook niet meer. Je zou kunnen overwegen om het hele netwerkgebeuren opnieuw in te stellen...
Link naar reactie
Foobar, je hebt het helemaal bij het goede eind! Eerst weer geprobeerd met de Vista-laptop in het netwerk en de werkgroep was onbereikbaar. Daarna de Vista-laptop uitgezet en... de werkgroep is WEL benaderbaar! Die Vista houdt dus de werkgroep ontoegankelijk. Heb jij (of iemand anders) een idee wat ik daaraan kan doen?
Link naar reactie
Dank je Aladin. Ja, je hebt ook gelijk. \nToen dit probleem zich voordeed dacht ik eerst dat een Windows XP update waarschijnlijk de oorzaak was geweest (firewall? nieuwe beveiligingsinstelling voor werkgroepen?) Ik zou er nooit aan gedacht hebben dat de Vista de oorzaak was. Ik had ook al gegoogled (op de foutmelding) maar dat leverde eigenlijk geen bruikbare resultaten. Wel heel veel meldingen die er wel op leken maar mijn situatie kwam ik niet tegen.\nDaarom dacht ik dat dit in het forum ook nog wel niet behandeld was. Maar ik ga hier zoeken.\nNeemt niet weg dat ik het niet te tolereren vind dat microsoft deze slechte compatibiliteit laat gebeuren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...