Ga naar inhoud

2 routers aan elkaar koppelen


Aanbevolen berichten

Om de ontvangst van het draadloze netwerk te verbeteren wil ik 2 routers aan elkaar koppelen. Router 1 heeft de verbinding met de kabelmodem en staat beneden. Router 2 komt boven te staan en kan met een kabel verbonden worden met router 1.\r\n\r\nOp internet staan verschillende handleiding hoe je dit voor elkaar krijgt, maar ik heb nog een paar vragen.\r\n\r\nRouter 2 is al oud en kan alleen WEP beveiliging aan. Wanneer deze achter router 1 zit, is het dan mogelijk dat de router de WPA beveiliging van router 1 overneemt of moet ik dan op beide het minder veilige WEP gaan gebruiken?\r\n\r\nIs het nodig dat router 2 ook eigen SSID krijgt of wordt dit van router 1 overgenomen?\r\n\r\nHet instellen van het IP adres is ook nog niet duidelijk. In totaal komen er 2 PC\'s en een printer in het netwerk te hangen. Kan ik het IP adres van router 2 in hetzelfde bereik van de andere gebruikers maken of moet het IP adres echt buiten het bereik van router 1 liggen.\r\n Bijv.:\r\n\r\n192.168.0.1 : Router 1\r\n192.168.0.2 : Router 2\r\n192.168.0.3 : Pc boven\r\n192.168.0.4 : Laptop\r\n192.168.0.5 : Printer/scanner\r\n\r\nof moet router 2 een ander adres krijgen zoals bijvoorbeeld: 192.168.1.1?\r\n\r\nDe kabel tussen beide routers moet op beide routers in een van de LAN poorten worden gestoken. Is het ook mogelijk dat op router 2 de WAN poort gebruikt kan worden hiervoor en hoe stel ik dit in?\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\n\r\nJeroen
Link naar reactie
[QUOTE=jeroenathome;463938]Om de ontvangst van het draadloze netwerk te verbeteren wil ik 2 routers aan elkaar koppelen. Router 1 heeft de verbinding met de kabelmodem en staat beneden. Router 2 komt boven te staan en kan met een kabel verbonden worden met router 1.\r\n\r\nOp internet staan verschillende handleiding hoe je dit voor elkaar krijgt, maar ik heb nog een paar vragen.\r\n\r\nRouter 2 is al oud en kan alleen WEP beveiliging aan. Wanneer deze achter router 1 zit, is het dan mogelijk dat de router de WPA beveiliging van router 1 overneemt of moet ik dan op beide het minder veilige WEP gaan gebruiken?[/QUOTE]\r\n\r\nNee, router 2 zal niet de beveiliging van router 1 overnemen maar moet apart ingesteld worden. Wanneer de draadloze devices zowel met router 1 als 2 moeten kunnen verbinden zou je twee aparte draadloze zones kunnen maken: router 1 met WPA, router 2 met WEP. Kies dan voor twee verschillende kanalen en SSID\'s. Je zult dan (meestal) handmatig op moeten geven met welk netwerk verbonden moet worden. Wanneer alles met één SSID moet werken zullen beide routers met WEP moeten werken. \r\n[QUOTE]\r\nIs het nodig dat router 2 ook eigen SSID krijgt of wordt dit van router 1 overgenomen?\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nZoals gezegd: router 2 neemt niets automagisch over\r\n\r\n[QUOTE]\r\nHet instellen van het IP adres is ook nog niet duidelijk. In totaal komen er 2 PC\'s en een printer in het netwerk te hangen. Kan ik het IP adres van router 2 in hetzelfde bereik van de andere gebruikers maken of moet het IP adres echt buiten het bereik van router 1 liggen.\r\n Bijv.:\r\n\r\n192.168.0.1 : Router 1\r\n192.168.0.2 : Router 2\r\n192.168.0.3 : Pc boven\r\n192.168.0.4 : Laptop\r\n192.168.0.5 : Printer/scanner\r\n\r\nof moet router 2 een ander adres krijgen zoals bijvoorbeeld: 192.168.1.1?\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nBovenstaand schema is goed bruikbaar\r\n\r\n[QUOTE]\r\nDe kabel tussen beide routers moet op beide routers in een van de LAN poorten worden gestoken. Is het ook mogelijk dat op router 2 de WAN poort gebruikt kan worden hiervoor en hoe stel ik dit in?\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nWanneer het apparaat het ondersteunt kun je hem instellen als AP (Access Point) i.p.v. router (ook wel genaamd Gateway). Dan kun je de WAN-poort gebruiken. Ontbreekt deze instelling dan rest je niets anders dan de door jou geschetste werkwijze: Lan-Lan.\r\n[QUOTE]\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\n\r\nJeroen[/QUOTE]\r\n\r\nSucces , Hans.
Link naar reactie
[quote]De kabel tussen beide routers moet op beide routers in een van de LAN poorten worden gestoken. Is het ook mogelijk dat op router 2 de WAN poort gebruikt kan worden hiervoor en hoe stel ik dit in?[/quote]\r\nln deze context begrijp ik het laatste stukje van Hans60 niet helemaal want zoals je het nu hebt ingesteld ZIJN je routers al als switch/AP in gebruik.\r\nHet is mogelijk dat je op router 2 de WAN poort gebruikt, maar dan dien je er wel rekening mee te houden dat je ip adresseringen niet meer gaan werken c.q. anders uit gaan zijn.\r\nJe krijgt adn namelijk 2 netwerken, ook al is dat intern.\r\nVanaf router 1 zou dan 192.168.0.x worden en vanaf router 2 op de Lan 192.168.1.x of een andere range, als het maar een ander netwerk is.\r\nDat kan later weer problemen geven met het maken van port-forwards en zeker ook met het delen van bestanden over het netwerk.\r\n\r\nHet kan allemaal wel, maar het is eenvoudiger het te doen zoals je het nu zelf omschrijft. Meer poorten nodig? Koop er dan gewoon een switch bij.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;463970]ln deze context begrijp ik het laatste stukje van Hans60 niet helemaal want zoals je het nu hebt ingesteld ZIJN je routers al als switch/AP in gebruik.\r\nHet is mogelijk dat je op router 2 de WAN poort gebruikt, maar dan dien je er wel rekening mee te houden dat je ip adresseringen niet meer gaan werken c.q. anders uit gaan zijn.\r\nJe krijgt adn namelijk 2 netwerken, ook al is dat intern.\r\nVanaf router 1 zou dan 192.168.0.x worden en vanaf router 2 op de Lan 192.168.1.x of een andere range, als het maar een ander netwerk is.\r\nDat kan later weer problemen geven met het maken van port-forwards en zeker ook met het delen van bestanden over het netwerk.\r\n\r\nHet kan allemaal wel, maar het is eenvoudiger het te doen zoals je het nu zelf omschrijft. Meer poorten nodig? Koop er dan gewoon een switch bij.[/QUOTE]\r\n\r\nEr zijn routers waarbij je de routerfunctie kunt uitschakelen en dus de WAN-poort als uplink kunt gebruiken voor de AP.Kan net die ene poort schelen die je nodig hebt.\r\nDaarbij komen alle poorten van de beide routers in één netwerksegment te hangen en heb je dus geen problemen met routeringen. Maar zoals gezegd: de methode Lan-Lan werkt ook.....
Link naar reactie
Nog een vraag: Door beide routers hetzelfde SSID te geven wordt er automatisch omgeschakeld wanneer de andere router een sterkere signaal geeft of gaat dit alleen handmatig?\r\n\r\nHelaas zal ik voor de rest alles met WEP instellingen moeten doen. Gelukkig heeft de router wel 128 bits mogelijkheid naast de eenvoudige 64 bits.\r\n\r\nVoordat ik met dit verhaal ga beginnen probeer ik eerst nog de router te verplaatsen om het ontvangst te verbeteren, mocht dit niet werken is de oplossing met 2 routers een leuk alternatief.
Link naar reactie
[quote=jeroennathome]Door beide routers hetzelfde SSID te geven wordt er automatisch omgeschakeld wanneer de andere router een sterkere signaal geeft of gaat dit alleen handmatig?[/quote]\nEr zijn al ervaringen waarbij dat automatisch gebeurde dus het schijnt ook gewoon automatisch te kunnen.\n \n[quote=hans60]Er zijn routers waarbij je de routerfunctie kunt uitschakelen en dus de WAN-poort als uplink kunt gebruiken voor de AP.Kan net die ene poort schelen die je nodig hebt.[/quote]\nOh op die wijze. Dat was me niet bekend, routers met die mogelijkheid ben ik nog niet tegen gekomen, behalve misschien de Draytek maar die heb ik nog niet echt goed bestudeerd.\nVandaar dat ik even niet begreep wat je bedoelde, nu wel, bedankt voor de info!
Link naar reactie
Ondertussen alles werkend gekregen, maar nu kan ik de tweede router niet meer benaderen. Het IP adres dat router 1 aan router 2 geeft werkt niet. De router geeft geen enkele reactie. Hoe kan ik dit oplossen aangezien de WEP beveiliging nog niet geactiveerd is. \r\n\r\nIk kan me herinneren van de keer dat ik een streaming radio station maakte dat de meeste routers geen \"local loopback\" functie hebben. Hierdoor was het niet mogelijk om via jouw eigen Internet adres te luisteren naar het station. Alleen heb ik het geprobeerd om via beide routers op de instellingen pagina te komen alleen zonder resultaat.\r\n\r\nVoor de rest werkt alles naar behoren en wordt er ook automatisch omgeschakeld wanneer de verbinding met de router wordt verbroken. Bedankt voor alle hulp.\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\n\r\nJeroen
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Als de router goed is beveiligd, is die nooit te benaderen via het internet.(Wan)\r\nDe beste manier is als je, indien mogelijk (Zoals Hans60 zegt) je 2de router in\r\nmoeten stellen als acces point. Hierbij is het beste als je het lan ip adres van de router1 op\r\n192.168.0.1 insteld en het wan adres van de router2(ap) op 192.168.0.254.\r\nJe router 1 zal dan de dhcp server blijven voor je hele netwerk en zal alles in de zelfde scope zitten.\r\nzodat alles intern benaderbaar is. Indien deze mogelijkheid niet bestaat of het alleen om internet acces gaat kan je beter 2 netwerken maken. Je router 1 blijft en je sluit router 2 gewoon via de wan aansluiting aan. Zet in router 2 een vast wan ipadres in de scope van router 1.BV 192.168.0.254\r\nDe adres scope van router 2 zet je bv op 192.168.1.1 en de dhcp server aan. Stel de draadloos netwerken in met bijde een aparte SSID en key. Dan moet het internet werken. Je zal dan wel de mogelijkheid hebben om vanaf een pc aangesloten op je 2de router beide te benaderen, maar vanaf router1 zul je alleen router 1 kunnen benaderen. Dit indien je een port moet openen, zit je in netwerk 2 dan open je op router 1 een poort naar wan adres van router 2 en op router2 naar het ipadres van de pc.\r\nDit is het simpele begin, indien je op bijde netwerken een vast ip wil hebben behoord ook tot de mogelijkheden, maar dat gaat buiten deze thred
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...