Ga naar inhoud

hoe lek een een draadloos netwerk aan


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[B]Vraag: [/B]\r\nHoe kan ik een wachtwoord op mijn modem zetten?\r\n[B]Antw:[/B]\r\nOm op je modem een wachtwoord te kunnen zetten moet je eerst het IP adres van je modem weten. (het ip-adres kun je zien als het huisnummer)\r\nDit kun je het makkelijkst achterhalen door achter de computer te gaan zitten die rechtstreeks (via een kabel) verbonden is met je modem.\r\n\r\nAls je op die computer zit doe je het volgende:\r\n- Klik op start en dan op uitvoeren\r\n- Type: CMD en druk daarna op enter. (een zwart scherm verschijnt)\r\n- Type: ipconfig en druk op enter.\r\n\r\nJe ziet nu als het goed is een lijstje verschijnen. Hier tussen staat ip-adres. Let op! dit is het adres van je computer en NIET van je modem!\r\nJe moet de [B]standaard gateway[/B] pakken, dit is meestal het adres van je modem.\r\n\r\nNoteer de cijfers achter de [B]standaard gateway[/B]. Type nu: Exit en druk op enter. Het zwarte scherm zal verdwijnen.\r\n\r\n- Open nu Internet Explorer of Firefox, welke browser je ook gebruikt. \r\n- Type in de adres balk: [url]http://x.x.x.x[/url] de x-jes vervang je door het ip-adres wat je genoteerd hebt. Bijv. 10.0.0.1 of 192.168.1.1. \r\n\r\nJe komt nu als goed is op je modem terecht. Dan moet je even rustig lezen en kijken waar je een wachtwoord kunt instellen op je modem.\r\n\r\n[B]Vraag:[/B]\r\nHoe kan ik thuis een klein draadloos / bekabeld netwerkje aanleggen?\r\n[B]Antwoord:[/B]\r\n\r\nHiervoor zul je, als je dit nog niet hebt een draadloze router moeten aanschaffen. Deze kun je dan bekabeld aansluiten op je modem. Erachter als het ware. Koop wel een draadloze router en geen accespoint. Een accespoint heeft meestal maar 1 kabel aansluiting op de achterkant, een draadloze router heeft vaak meerdere netwerk(kabel) aansluitingen op de achterkant. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar draadloze routers van het merk Linksys. \r\nHier heb ik zelf goede ervaringen mee en zijn over het algemeen vrij gebruiksvriendelijk. \r\n\r\nWat je ook kunt vragen als je een draadloze router koopt is of ze er toevallig ook een installatie handleiding bij hebben. Natuurlijk haal je dan de router bij een lokale computer winkel. Bij een internet winkel hebben ze over het algemeen geen installatie handleiding erbij. (niet door de winkel geschreven, alleen een beknopte installatie handleiding van de fabrikant)\r\n\r\nAls je dat hebt gedaan, stop je de kabel van je computer (die eerst naar het modem liep) in een netwerkpoort van je draadloze router. De 2 laptops laat je draadloos verbinding maken met je draadloze router. Als dan alles goed is zitten alle 3 computers in het zelfde netwerk. \r\n\r\nNu kun je bezig gaan met het delen van mappen zodat jij je bestanden op alle computers kan openen.\r\nDe printer kun je dan gelijk delen via 1 computer. Ik neem aan dat deze op je vaste computer is aangesloten, nadat je deze gedeeld hebt kun je deze toevoegen op de andere computers. Zo kun je dan vanaf alle computers \r\nprinten. \r\nLet wel op dat de computer waarop de printer fysiek is aangesloten wel moet aanstaan als je wilt printen vanaf een laptop bijv. anders kan er niet geprint worden.\r\n\r\n\r\nIk heb zo dacht ik een vrij beknopt antwoord gegeven op je vragen, hoe je alles precies moet doen moet je ook zelf even uitvogelen, hier leer je het meeste van. Ik kan ook niet alles tot in details uitleggen, daarvoor heb ik niet alle benodigde informatie.\r\n\r\nHoop dat ik je hiermee wat meer duidelijkheid heb gegeven en dat je vragen hebt op je antwoorden.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Het antwoord van NukeLed is heel duidelijk en compleet. Ik kan toch een detail toevoegen:\r\n\r\nAls je moet een router aanschaffen, kan je ook beschouwen het feit dat er bestaan ook routers dat naast de RJ-45-connectors ook een USB-poort bevatten. Zo kan je b.v. een printer aansluiten die beschikbaar is voor heel het netwerk zodat die printer is niet aan een bepaalde pc verbonden, maar gewoon aan het netwerk (zelfstandig dus). Zo kan je vanuit eender welke pc of laptop afdrukken en dat zelfs als er geen andere pc aanstaat. Alleen de printer moet beschikbaar zijn.\r\n\r\nEr bestaan ook specifieke printers voor netwerken (met RJ-45 connectoren), maar als je wil de gewone USB-printer aan het netwerk koppelen, een router met USB-poort is een oplossing.
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...