Ga naar inhoud

Onverschilligheid en respectloosheid.


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[i]Willem1940 schreef[/i]: \"wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?\"\r\n\r\nRealiteit misschien?\r\n\r\nMijn stelling heeft niets van doen met het \"opdringen\" aan andere mensen! Ik verwacht absoluut niet, dat als ik zo iets opschrijf, dat andere mensen deze mening overnemen maar vraag juist om de mening of eventueel ervaring van anderen.\r\nRespect voor andere mensen laat je, volgens mij, dan ook niet blijken door zo\'n snerende opmerking richting BlackTiger.\r\n\r\nHet alziend oog ziet zichzelve niet (Y)
Link naar reactie
[quote=ronmar][i]Willem1940 schreef[/i]: \"wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?\"\r\n\r\nRealiteit misschien?\r\n\r\nMijn stelling heeft niets van doen met het \"opdringen\" aan andere mensen! Ik verwacht absoluut niet, dat als ik zo iets opschrijf, dat andere mensen deze mening overnemen maar vraag juist om de mening of eventueel ervaring van anderen.\r\nRespect voor andere mensen laat je, volgens mij, dan ook niet blijken door zo\'n snerende opmerking richting BlackTiger.\r\n\r\nHet alziend oog ziet zichzelve niet (Y)[/quote]\r\n\r\nHoezo \"snerend\"? Lees eens wat aandachtiger.
Link naar reactie
[quote=ctrlaltdelete][b]Altijd[/b] denken dat jij ook \"die andere\" had kunnen zijn waar je iets tegen zegt, of iets tegen wilt doen.\r\n\r\nWanneer je daar heel even over nadenkt, en je kunt verplaatsen in de gedachten van \"die andere\" komt alles wel goed.[/quote]\r\n\r\nJa en spreekt voor zich (zolang dat \"wederzijds\" blijft).
Link naar reactie
[quote]was jij ook al zo ver, ik bedoel RESPECT voor de andersdenkenden? [/quote]\r\nIk zag de opmerking niet als zijnde snerend maar als vraag richting mij om duidelijker boven water te krijgen hoe ik over dingen denk en of ik vervolgens die zienswijze ook zelf toepas.\r\nMijn antwoord hierop is voluit JA. Ik heb zeker respect voor andersdenkenden.\r\nIn mijn optie heeft ieder het recht op zijn eigen mening en die mening mag men ook uitdragen.\r\n\r\nDoch ik moet hier wel een kanttekening bij plaatsen die voor mij persoonlijk opgaat, het moet inderdaad wederzijds zijn.\r\nAls \"andersdenkend\" betekent dat het ik-denken, zinloos geweld, asociaal zijn en soortgelijke dingen als een bepaalde mening moet gezien worden die men moet uitdragen, dan verliest men heel erg snel mijn respect.\r\nAnders denken en andere meningen er op nahouden mag natuurlijk, maar er zijn ook mensen die inbreken en overvallen \"normaal\" vinden. Ja voor hun misschien wel, maar mijn respect ben je dan kwijt.\r\n\r\nIn de meeste gevallen bij discussies probeer ik me overigens wel in de gedachtengang van de ander te plaatsen, zijn argumenten goed te bekijken en te doorgronden (indien mogelijk). Immers ik ben ook maar een mens, met alle daarbijbehorende gebreken en fouten zoals ieder mens die heeft.\r\nDe meeste tijd is er wel een compromis mogelijk. Soms blijft men het ook oneens. En in dat geval kan ik persoonlijk ook daar mee leven. Diegene heeft zijn mening, ik heb mijn eigen mening, we worden het niet eens. Da\'s jammer, maar behoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn of een vete te veroorzaken, zolang men maar respect voor elkaars mening biljft opbrengen.\r\nHet kan immers niet zo zijn dat je het altijd met elkaar eens moet kunnen worden. Zolang je die gedachtengang er op nahoudt is het ook (althans voor mij) gemakkelijker om ermee te leven dat men het ook wel eens oneens blijft met elkaar, zonder problemen.
Link naar reactie
Nee ik ben het toch wel met willem1940 eens. Althans voor het grootste deel.\r\nHet is selectief inderdaad, goed weten en kiezen wie je niet wilt. Je zou dat min of meer ook kunnen zien als een selectieve keuze maken om onverschillig te zijn ten opzichte van diegene.\r\nDat hoeft echter niet persé zo te zijn. Onverschilligheid betekent inderdaad, achteloos, het interesseert je niet.\r\n\r\nMaar dat je je niet meer met iemand bemoeit of wilt bemoeien, wil nog niet per definitie zeggen dat het je daarom niet meer interesseert wat er met die persoon gebeurd of hoe die persoon met zijn leven om gaat.\r\nDaarom steun ik liever de uitspraak van Willem dat het een selectieve keuze is, geen onverschilligheid, althans niet per definitie, maar het kan wel.
Link naar reactie
Als je het niet interessant vind, waarom doe je dan mee? :mrgreen: \r\nMaar je hebt wel een punt. Alleen ben ik van mening dat achteloos niet de betekenis van \"zonder zorgen\" heeft, daar hebben we namelijk het woord zorgeloos voor.:)\r\nSelectieve onverschilligheid zoals ik het bedoel is dan toch niet de juiste term. Want als het je niet interesseert, dan maak je je ook geen zorgen erover. Dat betekent dus dat selectieve onverschilligheid slechts \"deels onverschillig\" zou betekenen, want ik kan me dan toch zorgen maken zoals in mijn uitleg stond. Ja, in \"deels onverschillig\'\' kan ik me beter vinden qua woordkeus als je het zo bekijkt.
Link naar reactie
Tja... het is nog lastig te omschrijven hé? :-? \r\n\r\nPak er maar eens een dikke van Dale bij, je wordt het hele boek doorgestuurd :-) \r\n\r\nMijn inziens is het altijd lastig om via een toetsenbord je juiste woordkeus neer te typen. Mede omdat er gevoelens bij komen kijken. En die druk je nou eenmaal wat lastiger uit op een plank waar ctrl, alt en delete op staat :lol: \r\n\r\nUitkiezend of gedeeltelijk onverschillig (Selectief en deels) hangt samen met andere factoren. Qua woordkeus komen we er denk ik nooit uit. Begrijpen doe ik het overigens wel.\r\n\r\nJe kan zelfs gedeeltelijk iets uitkiezen wat je al dan niet onverschillig laat. :-S \r\n\r\nWat dacht je dat je gevoel met je doet? Soms kan je niet eens kiezen maar schrijft je gevoel je gewoon voor wat je wel of niet moet doen. Kan je trouwens ook een hele topic over opzetten :lol: \r\n\r\nMaar nogmaals en misschien ten overvloede, ik begrijp het allemaal wel..... nu de rest van de wereld nog :mrgreen:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...