Ga naar inhoud

Formule1 USA


Aanbevolen berichten

Lol! De GP van de USA voor F1 is gestart: \r\nChristian Albers ligt vanaf de start op plaats 4! Goed hè!\r\n\r\nTòtdat je weet dat er maar 6(!!) auto\'s zijn vertrokken: Michelin kan de veiligheid van de banden niet garanderen. :-| Dus alle auto\'s die op Michelinbanden rijden zijn niet gestart! De Amerikanen op de tribunes zijn woest!
Link naar reactie
Ik vind de uitslag dan ook niet interessant noch noemenswaardig. Het was gewoon een grote farce.\r\nZe hadden die hele race niet moeten rijden en bijv. Bridgestone zelf op een of andere manier een voordeel moeten geven of vergoeding/boet door Michelin aan Bridgestone laten betalen omdat Bridgestone wel de zaken op orde had.\r\n\r\nDe teams kunnen er immers totaal niets aan doen als de bandenfabrikant een grove fout maakt c.q. grof probleem heeft. Ik vind het dan ook niet terecht dat mensen die dan voor een andere fabrikant gekozen hebben nu op deze manier in de punten kunnen rijden.\r\nDe andere teams hebben buiten hun schuld of invloedssfeer nu in feite punten verloren.\r\nNet als het in de USA zelf gebeurt, hadden ze dit ook bij F1 al lang van tevoren kunnen bedenken en niet zo\'n idiote bandenregeling instellen.\r\n\r\nEen zwarte dag voor de F1.
Link naar reactie
[quote=BlackTiger]De teams kunnen er immers totaal niets aan doen als de bandenfabrikant een grove fout maakt c.q. grof probleem heeft.[/quote]\r\nDit is natuurlijk niet helemaal waar: je kiest als team zelf voor een bandenfabrikant. En als je in dit geval de verkeerde keuze hebt gemaakt, is dat toch een beetje je eigen schuld, al kun je dat niet voorspellen. Maar zo is het met alles: ze zijn afhankelijk van hun sponsoren, en als die om wat voor reden dan ook steken laten vallen, zijn ze daar zelf ook de dupe van. Zo zit het met de brandstof, de motor en de olie. Je maakt voor jezelf een keuze, en als dat verkeerd uitpakt heb je gewoon de verkeerde keuze gemaakt, hoe triest ook.\r\nMaar hoe dan ook, het blijft de meest vreemde bedoeling die ik ooit in de F1 gezien heb.
Link naar reactie
Volgens een nieuwe regel mag je per wedstrijd maar één set banden gebruiken. En dat heeft al eerder tot problemen geleid. Toen nu bleek dat de banden van Michelin de extreem hoge snelheid die op Indianapolis mogelijk is niet aan kon, hadden de Michelinrijders een enorm probleem. Immers, door die nieuwe regel strikt te blijven handhaven konden zij niets anders dan aan de kant blijven. Het waren in mijn ogen dan ook maar voor een klein deel de banden, voor het overgrote deel de regels die van deze wedstrijd een farce hebben gemaakt.
Link naar reactie
De straf op het gebruik van andere banden (dus een wissel tijdens de wedstrijd) is \'slechts\' een tijdstraf. Ik vind het stom dat de teams niet gewoon hebben gereden op andere banden (die overgevlogen konden worden), zodat in ieder geval de mensen die soms tot 2 maandsalarissen hebben betaald voor een kaartje toch een wedstrijd te zien kregen. Door aan de kant te blijven hebben ze het voor die mensen extra zuur gemaakt.
Link naar reactie
[quote]alleen vanwege een contract met michelin mocht dat niet. [/quote]\r\nCorrect, en aanvullend daarop zouden de regels van de FIA toch de zaak toch al tegen gehouden hebben. Je mag immers niet tijdens een seizoen van bandenleverancier wisselen en je mag geen banden wisselen als ze niet stuk zijn. Vooral die laatste regel is belachelijk en ik vraag me af hoe ze die, zeker gezien ook de veiligheid, er toch doorgekregen hebben en komt ook de sport niet ten goede.\r\n\r\n[quote]het stom dat de teams niet gewoon hebben gereden op andere banden (die overgevlogen konden worden)[/quote]\r\nNee hoor, want die mochten niet gebruikt worden, dat is weer het stukje FIA. De fabrikanten mogen maar 2 sets banden bij zich hebben. Als je dan 2 verkeerde soorten banden meeneemt (of ze voldoen niet) is dat je eigen probleem als fabrikant, moet je maar zorgen dat je de goede bij je hebt, dat moet die andere fabrikant immers ook.\r\n\r\nDaarom blijf ik ook van mening dat de teams er niets aan doen kunnen. Je kiest wel voor het bandenmerk als team, dus dat is wel een keuze, maar zolang die twee merken al meedoen waren de keuzes beiden goed en buiten de Ferrari\'s stonden de afgelopen jaren toch hoofdzakelijk Michelin banden in de top10 van de F1.\r\nDus in feite maakt geen team een foute keuze. Je maakt een keuze. Als daarop die fabrikant opeens zo\'n enorme fout maakt kun je daar als team totaal niets aan doen.\r\nEn dat kun je niet vergelijken met olie ofzo, want eventueel kunnen ze wel een ander merk olie in de wagens gooien, alleen de samenstelling van de brandstof en olie etc. moet aan bepaalde voorwaarden voldoen maar is niet merk-gebonden.\r\n\r\nJe kunt dus ook niet stellen dat ze de mensen het leven zuur gemaakt hebben door aan de kant te blijven, ze konden gewoonweg niet anders.\r\nEn die mensen krijgen het geld terug van hun kaartje, zo gaat dat in de states.
Link naar reactie
heeft volgens wanadoo nog een staartje\r\n\r\nLONDEN (ANP) - De internationale autosportfederatie (FIA) heeft Michelin op het matje geroepen. Dit naar aanleiding van de bandenproblemen bij de Grote Prijs van de Verenigde Staten.\r\n\r\nDe betrokken coureurs, onder wie de kanshebbers van Renault en McLaren, gehoorzaamden de stalorders. Die waren ingegeven door de zware crash van Ralf Schumacher tijdens de training op vrijdag. De lobby om een chicane aan te leggen in de bocht waar de Duitser eraf vloog, was bij de FIA aan het verkeerde adres. Slechts zes bolides, alle uitgerust met Bridgestone-banden, reden de race. Daaronder de Minardi van Christijan Albers.\r\n\r\nMichelin had volgens wedstrijddirecteur Frédéric Henry-Biabaud geen andere keus dan zijn klanten te adviseren niet te rijden wegens het te grote risico. ,,Denk eens in wat er was gebeurd als dat ongeluk van vrijdag zich in de Grand Prix had herhaald.\'\' Hij koos maandag in eerste instantie dan ook zelf de aanval door de FIA te bekritiseren voor de halsstarrige weigering de ,,bocht van Ralf Schumacher\'\' langzamer te maken met een chicane.\r\n\r\nDe autosportbond, voorgezeten door Max Mosely, kaatste de bal onmiddellijk terug. ,,Formule 1 is een sportieve wedstrijd. Die moet volgens duidelijke regels verlopen. Daarover kan niet elke keer dat een deelnemer met het verkeerde materiaal komt aanzetten opnieuw worden onderhandeld\'\', liet de FIA in een verklaring weten.
Link naar reactie
Was ook een mogelijkheid geweest ja, maar voor zover ik begrepen heb, wisten ze niet bij welke snelheid ze garanties konden afgeven. Misschien hadden ze daar beter onderzoek naar kunnen doen.\r\nDe uitslag was dan misschien niet anders geweest v.w.b. plaats 1 en 2 vanwege dit nadeel, maar de rest had dan toch nog een leuke race kunnen afgeven voor de andere posities, het was de sport in elk geval ten goede gekomen.\r\nHet is mij echter niet bekend of naar die mogelijkheid terdege onderzoek is gedaan, ik heb Olav daar heel kort iets over horen zeggen over snelheid, maar verder werd me niet echt iets duidelijk hieromtrent.\r\n\r\nAls het mogelijk was geweest, was dit in elk geval een veel betere oplossing geweest dan maar 6 auto\'s te laten racen.
Link naar reactie
Ik vind de beslissing van FIA terecht. Omdat de teams hun zaakjes niet in orde hebben betekent dit niet dat de regels nu ineens moeten worden aangepast. Het betekent net zo min dat de andere rijders niet van start zouden mogen gaan, want zij hadden immers wel degelijk hun zaakjes op orde. iedereen kent het cicuit. Iedereen kent de regels. Kom je dan met verkeerd materiaal, dan is het eigen schuld, dikke bult. Stel dat het Bridgestone was geweest met dit probleem... zeker weten dat de Michelin teams fluitend van start waren gegaan.... en dan had je niemand er over gehoord....
Link naar reactie
Ik vind de beslissing van de FIA ook terecht, daar gaat het niet om. De teams hadden wel hun zaakjes op orde, de bandenfabrikant echter niet en daar kunnen de teams niets aan doen.\r\nEn als die van Bridgestone niet hadden mogen starten en Michelin wel had je in elk geval mij even zo goed hier gehoord.:)
Link naar reactie
[quote]Omdat de teams hun zaakjes niet in orde hebben betekent dit niet dat de regels nu ineens moeten worden aangepast. [/quote]\r\nDit hoeft niet de reden te zijn. De formule 1 staat gewoon stijf van de onnodige en onzinnige regels die geen enkel doel dienen.\r\nVerder schijnt het niet alleen de FIA te zijn geweest die dwars lag maar vooral ook Ferrari die hier zijn kans zag nog eens een wedstrijd te winnen. Als ik het tenminste goed heb gelezen in de Telegraaf. Ik kijk namelijk nooit meer naar formule 1, ik houdt niet van optochten.\r\nGeef mij maar een mooie motorrace. Helaas ook al veel te veel vercommercialiseert, maar nog wel gewoon rijden zonder pitstops.\r\nGewoon de tank vol, rijden en wie het eerst aankomt heeft gewonnen. Dat is racen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...