Ga naar inhoud

AI site kan je gedachten lezen


Aanbevolen berichten

  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote=Thijs]Omdat een tl-buis een veel hoger rendement heeft dan een gloeilamp, bovendien wordt er een hoop niet zichtbaar licht uitgezonden. Wat overblijft wordt omgezet in warmte, en dat is veel minder dan bij een gloeilamp (95 tot 99%)[/quote]\r\nFout antwoord, ik geef je nog een kans, daarna vertel ik het (misschien (proud) ).\r\nHet heeft dus helemaal niets met rendement te maken.
Link naar reactie
[quote=Thijs]Dat heeft het wel.[/quote]\r\nThijs, nee dat heeft het niet.\r\nHet heeft met de soort van licht omzetting te maken.\r\nIk zal het proberen super simpel uit te leggen;\r\nEen gloeilamp heeft een gloeidraad en die wordt super warm en iets wat heel erg warm wordt geeft licht. Dit wordt rechstreeks omgezet in zichtbaar licht.\r\nBij een TL buis wordt er een hoge spannig op de uiteinde gezet en het gas in de buis licht dan in niet zichtbaar licht op, met fluor wordt dit weer omgezet in zichtbaar licht. De uiteinde van de buis wordt wel warm.\r\nDit is eigenlijk iets te simpel uitgelegd, maar het gaat om het idee.
Link naar reactie
Je hebt gelijk, Kater, een hoog rendement is het gevolg van de lage temperatuur, niet andersom: dat de lage temperatuur een gevolg is van het hoge rendement.\r\n\r\nNog een kleine super simpele aanvullig op jouw uitleg: Door de hoge spanning gaan de gasdeeltjes tegen elkaar botsen, en zo ontstaat het niet-zichtbare licht. Het door jou genoemde fluor is die witte laag in de TL-buis. (I)
Link naar reactie
[quote=sjouwer]en ik mijn hand wel eens gebrand in het midden van een tl lamp\r\ndus dat zegt ook niks\r\n\r\neen tl lamp wordt ook echt wel warm, kort aanhouden niet maar na een uur of 2 is ie ook in het midden echt wel warm[/quote]\r\nHelemaal mee eens.\r\nEen gloeilamp wordt ongeveer 2000 graden en een tl buis ongeveer 100 graden, maar dat is wel warm.
Link naar reactie
lol, heb ik er nog eentje.\r\nStoringsmonteur gaat in de hoogspannningskast van een trein rommelen en vergat de trein éérst van de hoogspanning te halen en de trein te aarden. (H) \r\nGevolg: Een klap, een flits, een héél heet handje en hij gaf even licht (I) (proud) (proud) (proud) \r\nHij leeft nog! (praat alleen een beetje raar, maar dat deed ie al dacht ik) ^o) ^o) ^o)
Link naar reactie
Wat die TL buis betreft wordt er nog wat vergeten, nl de buis kan de warmte kwijt over een veel groter oppervlakte dan een peertje. Dat helpt ook nog eens mee met het minder warm worden dan een gloeilamp. Zou je een gloeilamp een glasballon geven die net zoveel oppervlakte heeft als een tl-buis van hetzelfde wattage dan zal de gloeilamp ook veel minder warm worden. Dit merk je trouwens ook al bij die speciale gloeilampen met een oversized bol erop.\r\n\r\nEn spanning gevoeld? ik zeg altijd \"\"dat houd je scherp :lol:\".\r\nKan het al niet meer op handen en voeten tellen hoevaak ik al een opdonder gehad heb. En als ik 4 voeten en 4 handen had gehad ook niet.\r\n\r\nHeb 1 keer meegemaakt dat een kabel verkeerd genummerd was, was maar een 4x150 kwardraad voor middenspanning. Toen men deze gemeggerd had en goed bevonden besloot men er wat later spanning op te zetten. Maar ondertussen was de kabel aan de andere kant alweer doorgeknipt. Dit wist men niet want er zat immers een ander kabelnummer op aan die kant.\r\n\r\nDe schakelwals werd erin-gereden met buiten een enorme klap en vuurwerk tot gevolg. Dat was even schrikken als er een een paar kv vuur ligt te spugen in een kabelgoot in een petrochemisch bedrijf.\r\n\r\nGelukkig niemend gewond geraakt maar ze waren daarna wel erg scherp\r\n :lol:
Link naar reactie
Jij dacht aan een nachtmerrie.\r\nHeeft het schubben? Jij zei Nee, Ik zeg Ja.\r\n\r\nTegenstellingen ontdekt\r\nHet maakt niets uit of onze antwoorden niet overeenkomen, want in de loop van de tijd zal het spel de antwoorden aanpassen in overeenstemming met algemeen aanvaarde kennis. Als je vindt dat het spel het bij het verkeerde eind heeft, kun je dat alleen herstellen door het spel nog eens te spelen.\r\n\r\nGelijksoortige Voorwerpen\r\neen graancirkel, een geluid, een geeuw, snurken, een rave (techno-feest), een vraag, een hik, een droom, een demon, armageddon, een seconde, een piramide (Egyptisch).\r\n\r\nOngewone Kennis over een nachtmerrie\r\nIs het groen? Ik zeg Waarschijnlijk.\r\nIs het gewoonlijk groen? Ik zeg Waarschijnlijk.\r\nIs het gewoonlijk gesneden of gehakt? Ik zeg Ja.\r\nPiept het? Ik zeg Ja.\r\nHeeft het zaden? Ik zeg Ja.\r\nKan het worden getraind om bevelen op te volgen? Ik zeg Ja.\r\nIs het koel? Ik zeg Waarschijnlijk.\r\nIs het \'s nachts wakker? Ik zeg Waarschijnlijk.\r\nHeeft het een stevige huid? Ik zeg Ja.\r\nIs het van metaal? Ik zeg Nee.\r\n\r\nIn 17 vragen gevonden maar wat een rare kennis over een nachtmerrie heeft ie zeg.
Link naar reactie
Ook best vaak onder phantom power gestaan, laag voltage, maar omdat je vaak dat soort dingen bewust aanraakt (patchblock van een multikabel bijvoorbeeld) is het wel eens moeilijk om weer los te laten. En ook die ellende die erbij hoort, kabelbreuken in microfoonkabels, ook altijd leuk als er net fantoom op staat. En verder? Ach ze hadden me een keer een pen gegeven, had niet gezien dat er een snoertje aanzat, schakelaartje om, ja hoor stroomschok, leuk geintje.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Q29. Ik veronderstel dat het een dvd-ROM is (schijf)?\r\n Ja \r\n\r\n--------------------------------------------------------------------------------\r\n28. Hou je ervan? Hangt ervan af. \r\n27. Kan het vaker dan één keer worden gebruikt? Ja. \r\n26. Wordt het bij gebruik nat? Nee. \r\n25. Kun je het ruiken? Nee. \r\n24. Ik denk dat het een blikje is? Nee. \r\n23. Zit er een gat in? Ja. \r\n22. Kan het worden gebruikt voor recreatie? Nee. \r\n21. Bevat het veel water? Nee. \r\n20. Ik denk dat het een plastic fles is? Nee. \r\n19. Is het aangenaam? Hangt ervan af. \r\n18. Kun je er geluid mee maken? Soms. \r\n17. Werd het meer dan 100 jaar geleden gebruikt? Nee. \r\n16. Gebruik je het dagelijks? Meestal. \r\n Leeft het bovengronds? Onbekend. \r\n15. Voel je je er prettiger bij? Hangt ervan af. \r\n14. Kan het rollen? Ja. \r\n13. Gebruik je het om te communiceren? Nee. \r\n12. Gebruik je het in het openbaar? Soms. \r\n Heeft het te maken met contact met andere mensen? Onbekend. \r\n11. Staat er iets op geschreven? Ja. \r\n10. Zou je voor het gebruik ervan betalen? Ja. \r\n9. Maak je het regelmatig schoon? Zelden. \r\n8. Is het buigbaar? Nee. \r\n7. Is het gemaakt van papier? Nee. \r\n6. Word je er vrolijk van? Hangt ervan af. \r\n5. Vind je het in een klaslokaal? Misschien. \r\n4. Zou je het als cadeautje geven? Soms. \r\n3. Kun je het in je broekzak meenemen? Nee. \r\n2. Is het kleiner dan een brood? Ja.
Link naar reactie
Q30. Ik veronderstel dat het een computermonitor is?\r\n Ja \r\n29. Ik denk dat het een stereo-installatie is? Nee.\r\n28. Kun je het in een kantoor vinden? Ja.\r\n27. Ik denk dat het een televisie is? Warm.\r\n26. Is het veel geld waard? Ja.\r\n25. Is het van metaal? Nee.\r\n24. Zou je het op een boerderij aan kunnen treffen? Ja.\r\n23. Is het veelkleurig? Nee.\r\n22. Kun je het openen en sluiten? Nee.\r\n21. Breekt het als je het laat vallen? Ja.\r\n20. Ik denk dat het kunst is? Nee.\r\n19. Heeft het met filmen te maken? Hangt ervan af.\r\n18. Kun je er taken mee uitvoeren? Twijfelachtig.\r\n17. Ik denk dat het een pc is? Warm.\r\n16. Is het een werktuig? Nee.\r\n15. Is het brandbaar? Gedeeltelijk.\r\n14. Zou je je geen raad weten als je het niet had? Ja.\r\n13. Is het een bepaalde vogel? Nee.\r\n12. Word je er vrolijk van? Ja.\r\n11. Is het recht? Ja.\r\n10. Is het zwart? Soms.\r\n9. Is het wit? Ja.\r\n8. Is het groter dan een magnetron (of broodtrommel)? Ja.\r\n7. Kun je het openmaken? Ja.\r\n6. Is het zwaar? Soms.\r\n5. Is het kleiner dan een brood? Nee.\r\n4. Is het breekbaar? Ja.\r\n3. Vind je het in een klaslokaal? Ja.\r\n2. Kun je het samen met vrienden gebruiken? Ja.\r\n1. Het is geclassificeerd als Anders.\r\n\r\nMwoah hij had er wel moeite mee :mrgreen:
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...