Lampje Geplaatst: 13 april 2021 Delen Geplaatst: 13 april 2021 Dat heb ik je in een eerder bericht al gevraagd. Maar als je dat niet doet dan is het voor mij ook gokken en raak in het oplossen de weg wel kwijt. Want jij bent wel mijn ogen en handen op afstand. Het zal de motor niet zijn, maar of ze die terug willen hebben? Voor de prestaties zal het niet zo veel doen. Het kan van alles zijn vanaf een voorwerp in de viltrand tot een slecht lager van de trommelwielen. Geluiden in een metalen omgeving zijn vaak moeilijk op richting te lokaliseren, omdat het zich door het staal rondom uitstraalt. Maak eens een foto van de loopwielen. Waarschijnlijk kun je de trommel een beetje liften door er een keg onder te zetten. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
WGT Geplaatst: 13 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 13 april 2021 Ik heb de motor nog niet aangezet, maar als ik dat wel doe, dan zijn de condensatoren natuurlijk geladen en dan wordt het een ander verhaal omdat die condensators dan eerst ontladen moeten worden vooraleer de motor terug te sturen, en voor dat ontladen ben ik een beetje huiverig. Ik heb geen idee hoe ik de loopwielen moet vervangen, daar zal ik eens voor kunnen kijken door de achterwand los te maken, dan kan de trommel ook iets naar achter, maar geen idee of ik dan genoeg ruimte heb om de loopwielen te kunnen verwijderen. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 13 april 2021 Delen Geplaatst: 13 april 2021 In dit filmpje wordt het duidelijk uitgelegd en is bij Zanussi even wat ingewikkelder.Trommelwielen vervangen (Zanussi) Het ontladen van de elco kun je gewoon doen met een meetsnoertje met pennen de klemmen kort te sluiten, of een geisoleerde punttang. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Oplossing Lampje Geplaatst: 14 april 2021 Oplossing Delen Geplaatst: 14 april 2021 Ik zie dat de motor niet goed gevangen zit in de beugels, daarin zit beweging en veroorzaakt waarschijnlijk het geluid. Ik zou de ruimte in de beugel opvullen met bijv. een stukje rubber uit een fietsband. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
WGT Geplaatst: 15 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 15 april 2021 Vreemd dat dit geluid er dit afgelopen 8 jaar niet geweest is bij de motor. Er is trouwens ook nog een andere methode om bij de loopwielen te komen, namelijk via het verwijderen van de voorkant, niet helemaal losmaken, maar dat er net genoeg ruimte is om er langs de zijkant bij te kunnen. Lijkt me minder tijdrovend dan wat ik gezien heb ik de video op YouTube, waarbij de hele achterkant en trommel eruit gehaald wordt. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 15 april 2021 Delen Geplaatst: 15 april 2021 Er zijn meerdere wegen naar Rome. Het kan een vertekening zijn in de opnames, maar ik krijg de indruk dat de motor aan de linker kant los ligt en scheef in zijn bed ligt. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
WGT Geplaatst: 18 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2021 Ik heb nog een aanvullende vraag of ik de condensators goed heb aangesloten: De oude waren 5 en 4 uF, 5 zat aan de voorkant, en 4 aan de achterkant. Ik neem aan dat de nieuwe van 6 uF (de hoogste) dus aan de voorkant moet, en 2 uF aan de achterkant? Het was handig geweest als de draden vanuit de nieuwe motor al aan de condensators waren bevestigd i.p.v. dat de condensators er los bijzaten. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 19 april 2021 Delen Geplaatst: 19 april 2021 Als je naar het machineplaatje kijkt, dan zie je de waarde die de machine nodig heeft om te draaien. De startcondensator wordt apart gestuurd vanuit de print en is alleen extra koppel om vlotter op te starten. Sluit ze aan zoals je denkt zet een proeflampje over de laagste capaciteit en kijk of hij alleen aangestuurd wordt tijdens de start. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
WGT Geplaatst: 19 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2021 De nieuwe motor heeft 6 uF nodig, de oude 5 uF, dus ik neem aan dat de 6 uF dan aan de voorkant moet aangezien de 5 uF daar ook aangesloten zat. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 19 april 2021 Delen Geplaatst: 19 april 2021 Dat lijkt me logisch. Zit de motor intussen vast? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
WGT Geplaatst: 21 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2021 Nee, dat heb ik niet gedaan, doen ze dat wel tijdens de productieproces van de wasdrogers in de fabriek? Link naar reactie
WGT Geplaatst: 21 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2021 Ik heb de nieuwe motor eruit gehaald en de oude weer teruggeplaatst, die nu tot mijn verbazing nu niet meer tikt tijdens het draaien. De viltring van de trommel aan de voorzijde heb ik ook vervangen, maar de nieuwe is een stuk dikker (roze) dan de oude (oranje): Tijdens het draaien ontstaat er een geur die er eerst niet was, mogelijk van de nieuwe viltring waar de trommel tegenaan schuurt?https://www.youtube.com/watch?v=691Yc8M4uCg Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 Heb je het vilt wel ingevet met siliconenvet? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 22 april 2021 Delen Geplaatst: 22 april 2021 Ja, want anders slijt het vilt wel erg hard. En het vet moet siliconenvet zijn, want ander vet wordt ranzig en gaat stinken. Dit is bij de onderdelenhandel in tubes te koop. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
WGT Geplaatst: 22 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 22 april 2021 Het nieuwe vilt is volgens Zanussi dikker en zal moeten inslijten (dunner worden). Ik weet niet of de vorige viltband oorspronkelijk ook dezelfde dikte had. Siliconenvet heb ik niet, maar wel siliconenspray, ik weet niet of dat ook goed is. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 23 april 2021 Delen Geplaatst: 23 april 2021 Het zal een beetje helpen maar niet voldoende, tubes siliconenvet zijn gewoon te koop bij de bouwmarkt. bijv. Siliconenvet Als de ring al dikker is dan is de kans ook groot dat de lijmlaag loslaat en de pakking vastloopt. En dan ben je echt klaar. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten