Ga naar inhoud

Hoe kom ik van het gas af?


Ga naar oplossing Opgelost door Alex,

Aanbevolen berichten

Mijn situatie is het volgende:

  • Goed geïsoleerd huis (bouwjaar 2005)
  • Laag gasverbruik (alleen voor verwarming en warm water)
  • Vloerverwarming beneden en badkamer 
  • Boven radiatoren (staan bijna nooit aan)
  • Inductiekookplaat

Wij krijgen na bijna 6 maanden wachten in januari Remeha elga ace 4kw na half jaar begin langzaam de vraag te stellen waarom heb ik nog CV (2013) nodig. In toekomst gaat de Remeha het huis verwarmen alleen warmwater gaat via de CV. Hoe kom ik van het gas af? Bestaan er geen warmtepomp CV ? Opzolder is niet veel ruimte en dat maakte al voor all electric lastig en een boiler neemt veel ruimte in beslag.. Je kunt natuurlijk een electrisch CV kopen maar hiervan zie ik het nut niet. 

20211208_145939.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing

@bjornricardo, ik heb jouw vraag even een eigen topic gegeven. Zo blijft het overzichtelijk. Bedoel je een gasloze warmtepomp? Je geeft het antwoord zelf al een beetje, maar deze vraag is tijdens de livestream behandeld en is via onderstaand fragment te zien. Wanneer je op de play knop klikt, start de video bij dit onderwerp. het is interessant om te horen wat de experts daarover te zeggen hebben.

Kun je hier iets mee?

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • 4 weken later...

Mijn naam is Frans den Oudsten en ik ben al een tijdje bezig met dezelfde vraag. Ik ben er nog niet maar ben op weg.

Mijn antwoord is: door volledig of bijna volledig elektrisch te worden.

Ik woon al heel lang in een appartement. Bij mij is er nooit de behoefte geweest om een CV aan te leggen want ik heb in principe 2 prima gaskachels tot mijn beschikking.

Het heeft niets te maken met de huidige schaarste op de energiemarkt of met de huidige hoge gasprijzen want een paar jaar geleden al heb ik mijn gaskachels nagenoeg volledig uitgeschakeld. Deze winter heb ik maar 4 X gebruik gemaakt van 1 gaskachel. De rest van de tijd staat zelfs de waakvlam uit en ik verwarm met elektrische kacheltjes.

Is dat dan niet duur? MMM, valt mee zo lang je daar verstandig mee om gaat. Het zijn in principe 1500 Watt kacheltjes die alleen maar aanstaan indien nodig en in de vertrekken waar ik ben. Bovendien zitten er thermostaten op zodat de kacheltjes ook weer regelmatig afslaan.

Ik vind het gewoon een sport om mijn energieverbruik naar beneden bij te stellen en ik vermeld hieronder de genomen maatregelen in de hoop dat iemand daar iets aan heeft zo ik ook tips hoop te lezen waar ik wat aan heb.

-         Ik heb een zeer oude koelkast waarvan de thermostaat al lang geleden kapot is gegaan. De intervallen waarbij de koelkast moet aanslaan en weer afslaan regel ik met schakelklokken, in de winter een kwartier aan en 3 kwartier uit en in de zomer 1 kwartier aan en 2 kwartier uit. Waarom ik dan geen nieuwe koelkast koop? Gewoon voor de lol en vanuit het besef dat als ik een nieuwe koop de terugverdientijd ook heel lang is. En dus ga ik lekker door met mijn oude koelkast totdat hij echt uit elkaar valt.

-         In mijn achterkamer zit ik vaak achter mijn computer, zo ook nu. Daar heb ik ook zo’n elektrisch kacheltje staan. Aan mijn plafond hangt een lamp waarin ik twee led- of spaarlampen kwijt kan. Die zitten er in de zomer ook in. Bij elkaar verbruiken die iets van 30 Watt. Ik heb echter iets heel vreemds gedaan want in de winter schroef ik daar 1(!) Infrarood lamp in van 150 Watt, een Philips BR125 die overigens wit licht geeft. Natuurlijk verbruikt die dan meer elektriciteit dan die LED-lampen maar het voordeel van die lamp is dat hij, behalve licht, ook warmte geeft en ik heb me zelf wijs gemaakt dat dat beetje warmte het langer dan noodzakelijk gebruik van het elektrische kacheltje beperkt en vergeet niet, hij verbruikt dan weliswaar 150 Watt maar tegelijkertijd bespaar ik 30 watt zodat het meerverbuik nauwelijks meer is dan dat van een gewone gloeilamp. Overigens is het een lopend experiment maar als je nooit wat probeert dan word je ook niet wijzer.

-         De afgelopen maand (maart 2022) heb ik nog een experiment uitgevoerd door na het douchen ‘s-morgens de waakvlam van mijn keukengeiser uit te doen. Dat experiment beschouw ik echter als zijnde mislukt want dat scheelde maar iets van 6 tot 8 m3 a € 1,10 per m3 per maand en dat vind ik de moeite niet waard.

-         Want ik heb vooralsnog geen last van de hoge gasprijzen omdat ik medio november 2021 mijn energiecontract (dat per maart 2022 zou aflopen) met 3 jaar heb verlengd. Mijn voorschotbedrag onder het oude contract bedroeg € 110,- per maand en zou onder het nieuwe contract € 125,- per maand gaan bedragen.

-         Echter, dank zij alle maatregelen die ik al had genomen bleek uit mijn jaarafrekening onder het oude contract dat ik € 417,47 terug zou krijgen en mijn nieuwe maandbedrag voorlopig op € 85,- gezet zou worden. Het is mij overigens niet geheel duidelijk of en in hoeverre dat mogelijk te maken heeft met fiscale energiebelastingkortingen van de overheid.

-         Mijn energieleverancier stuurt me voorts elke maand een overzicht van de reële kosten van de afgelopen maand en vergelijkt dat dan ook met voorbeeldhuishoudens bestaande uit 2 of 3 personen. Hieruit blijkt dat ik globaal 2 X zoveel elektriciteit gebruik als die  voorbeeldhuishoudens terwijl ik alleen woon maar 10 X zo weinig gas als te doen gebruikelijk.   

Al met al denk ik dat ik goed op weg ben hoewel ik nog midden in sommige experimenten zit.

Afgelopen week heb ik een voorstel van mijn buurtvereniging nog afgewezen die zou leiden tot het omruilen van een CV-ketel voor een zogenaamde afleverset ten behoeve van buurtverwarming. Omdat ik geen CV-installatie heb zou dat van mij een extra investering vragen voor het aanleggen van leidingen en radiatoren zodat de totale investering zou uitkomen op, geschat, € 10.000,- om dan te krijgen wat ik nu ook al heb, te weten warmte genoeg.

Hoe mijn energietoekomst er uit gaat zien weet ik nog niet maar ik denk nu aan het in de toekomst laten aanleggen van een extra groep en / of sterkstroom zodat ik ook elektrisch kan koken en een modern airconditioningsysteem die in de zomer koelt en in de winter verwarmt. Als dat een maal is gerealiseerd ben ik verder gasvrij.

Dat vergt overigens ook een investering maar is een keuze.

Bovendien pieker ik er nu over om lid te worden van een naburige postcoderegeling maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.   

  • Like 1
Link naar reactie

@FransdenOudstenUit je verhaal heb ik niet kunnen halen hoeveel je energie verbruik nu precies is, dus hoeveel gas en elektra heb je de afgelopen wintermaanden verbruikt?

Je zegt dat de waakvlam 6 tot 8m3 per maand kost en dat vind je niet veel? Dat is ruim 80m3 per jaar, dus toch 88 euro per jaar.

Ik heb in het verleden ook met elektrische kachels geprobeerd te verwarmen, maar het 1 op 1 verbruik is dan toch wel erg hoog.

Sinds deze winter verwarmen we met een MHI Airco warmtepomp en die verbruikt maar zo’n 250W per uur om het hele appartement warm te houden. Het verbruik daarvan was in bijv, januari maar 50kWh.

Ook hebben wij de koelkast twee jaar terug vervangen omdat de thermostaat stuk was, de nieuwe A++ koelkast verbruikt nu de helft minder stroom dan de oude.

Alles bij elkaar betalen we dit jaar, ondanks de hoge prijzen, maar dus 95% minder gasverbruik, de helft minder aan energiekosten per maand.

  • Like 1

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

Dag HerelsTom,

MHI staat dus voor Mitsubishi Heavy Industries.

Ik zal proberen om de door mijn energieleverancier opgegeven energie-verbruiken hieronder te plakken.

En inderdaad, 88 euro per jaar is een hele reële schatting maar na het experiment vond ik het de moeite niet meer waard om die moeite te doen voor dat geld. Je moet hem ’s-Morgens met wat moeite eerst opstarten en daarna zonder veel moeite weer uitzetten en de moeite die ik moet doen vind ik niet opwegen tegen de besparing van 88 euro per jaar.

Tja en dan die elektrische kacheltjes, het is maar net hoe je er mee omgaat en wat voor jou zwaar weegt. Voor mij weegt het stroomverbruik wat minder zwaar en heb ik meer moeite met dat waakvlamgedoe. Overigens heb ik wel de waakvlammen van die twee kachels uitgezet en dat bespaart ook al een hoop gas.

Overzicht van 1 januari 2022 - 1 februari 2022 

Hieronder is je netto verbruik van de huidige periode weergegeven. Je type huis de grootte en isolatie is meestal bepalend voor het gasverbruik; je verbruik van elektra hangt veelal samen met het aantal personen in je huis. 

557 kWh 

560 kWh deze maand vorig jaar 

3 kWh minder 

Vergelijk met gemiddeld verbruik
254 kWh verbruik 2 personen
305 kWh verbruik 3 personen 

 17 m3 

43 m3 deze maand vorig jaar 

26 m3 minder 

Vergelijk met gemiddeld verbruik
147 m3 appartement
198 m3 tussenwoning 

       Overzicht van 1 maart 2022 - 1 april 2022 

Hieronder is je netto verbruik van de huidige periode weergegeven. Je type huis de grootte en isolatie is meestal bepalend voor het gasverbruik; je verbruik van elektra hangt veelal samen met het aantal personen in je huis. 

339 kWh 

406 kWh deze maand vorig jaar 

  67 kWh minder 

Vergelijk met gemiddeld verbruik
236 kWh verbruik 2 personen
283 kWh verbruik 3 personen 

9 m3 

47 m3 deze maand vorig jaar 

38 m3 minder 

Vergelijk met gemiddeld verbruik
92 m3 appartement
124 m3 tussenwoning 

In maart heb ik dus dat experiment met die waakvlam met de keukengeiser gedaan.

Tja en zo leren we toch weer van elkaar want als die koelkast zo veel energie bespaart kan ik nu dus ook overwegen.

En dus HerelsTom, goed bezig, ik leer van je.

Link naar reactie

   Hallo@FransdenOudsten ,

MHI staat inderdaad voor Mitsubishi Heavy Industries, om precies te zijn hebben wij de MHI SRK/SRC 35 ZS-W. Deze is zuinig in gebruik, stil en verwarmd prima. 
I.p.v. de geiser voor warm water zou je eens kunnen kijken naar een boiler, deze is zuiniger in verbruik. 
Waarom weegt het stroomverbruik minder zwaar? De prijs van 1 kWh is minstens € 0,25, jou verbruik van 557 van januari kost je dus al zo’n € 40,-

Ter vergelijking ons verbruik van Januari was 170 kWh, waarvan dus 50 kWh van de Airco verwarming. 
Gasverbruik was in januari 4 m3 voor alleen warm water, vorig jaar met verwarming was dat nog 60m3.

Onze energiekosten zijn, ondanks de hogere prijzen, dit jaar gehalveerd vergeleken vorig jaar.

Dus jou verbruik is dan erg hoog en kun je beter investering in een Airco warmtepomp, dan verwarmen met elektrische kachels en lampen. Ook nieuw witgoed met A++ label, zoals bijv. de koelkast is een stuk zuiniger dan 10 jaar geleden.

 

 

  • Like 1

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

Dag HerelsTom,

Je roept hele wijze dingen en ik lees je graag.

Je hebt het overigens hierover https://www.aircovoorinhuis.nl/product/mitsubishi-srk-src-35-zs-w-single-split-wandmodel-35kw/  

En dus HerelsTom, goed bezig, ik leer van je. Ik vind jou net zo slim als het plaatje bij je profiel.

Enne, je hebt me overtuigd. Ik ga nu werken aan een soortgelijke oplossing en die energiezuinige koelkast moet er dan ook maar eens komen.

En inderdaad, die boiler is ook een goed idee.

Overigens, paar vraagjes nog:

Bij die MHI hoort ook een buitenunit, begrijp ik. Klopt dat?

Je hebt het over een Airco warmtepomp. Is dat die MHI of moet ik dat anders begrijpen?

Je hebt 1 unit begrijp ik. Maar wat doe je nu met andere kamers zoals de slaapkamer die dan ook nog eens op een andere verdieping kan liggen? Gaat de koellucht of verwarmde lucht door het hele huis?

Ik hoor je graag.

Tja en dat het stroomverbruik wat minder zwaar weegt bij mij is omdat ik dacht goed bezig te zijn door maar amper 2 X zoveel te verbruiken als een gemiddeld gezin terwijl mijn gasverbruik flink is afgenomen.

Maar er is altijd baas boven baas begrijp ik nu.

  • Like 1
Link naar reactie

Hallo@FransdenOudsten,

Die link van die MHI Airco warmtepomp klopt, dat is een single split, dus één binnenunit en een buitenunit, die hebben wij om te verwarmen. Het voordeel van dit merk en type is dat deze zuinig is in verbruik en stil in gebruik.
Bij ons worden de slaapkamers niet zo koud, als het echt koud is worden ze 14°, dan zetten we even de gangdeur en slaapkamer deuren open en wordt het in de slaapkamers ook iets warmer. 
Dus het ligt een beetje aan de situatie hoe de slaapkamers bij je liggen en hoe warm je het er wilt hebben. 
Wil je de andere kamers echt warm dan kun je ook kiezen voor één buitenunit en meerdere binnenunits, hier kun je ze zien met meerdere binnenunits;

https://www.airco-outletshop.nl/search/Srk35/

Ons huidige totale jaarverbruik met de MHI warmtepomp erbij is dus zo’n 2000 kWh en nog maar 40m3 gas voor warm water, maar daarvoor zijn we dus naar een boiler aan het kijken, koken doen we met inductie.

Die filmpjes over de airco warmtepomp en besparing zijn leuk, deze had ik zelf nog niet gezien.

aangepast door HereIsTom
  • Like 1

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 9-12-2021 om 15:02, Alex zei:

@bjornricardo, ik heb jouw vraag even een eigen topic gegeven. Zo blijft het overzichtelijk. Bedoel je een gasloze warmtepomp? Je geeft het antwoord zelf al een beetje, maar deze vraag is tijdens de livestream behandeld en is via onderstaand fragment te zien. Wanneer je op de play knop klikt, start de video bij dit onderwerp. het is interessant om te horen wat de experts daarover te zeggen hebben.

Kun je hier iets mee?

 

Link naar reactie

Ik denk dat Herman Fiselier bekender moet worden. Hij ontwikkelde zijn eigen verwarmingssysteem dat geen gebruik maakt van gas. Hij verving zijn cv-ketel met drie boilers en een regulerend controlekastje. Ondanks hoge gasprijzen probeert hij al vier jaar een partij te vinden die zijn vinding op de markt brengt. Het kan in elk huis, oud en slecht geisoleerd of op een flat. Zoek hem eens op Google!

Link naar reactie

Sinds dec 2020 woon ik (single) in een 3k appartement op de 13e etage, bouwjaar 2009, energielabel A, 115m2 oppervlak. Er bevindt zich een WTW (warmte terugwin-installatie) in het complex. Oriëntatie van het appartement: zuid/zuidwest, met veel glas aan de zuidzijde.
Bij aankoop was er geen CV-ketel in het appartement aanwezig: die was weggehaald vanwege een defect. Verder bevond er zich een elektrische boiler in het appartement voor de WW-voorziening en kook ik op inductie. Gasloos dus. De eerste winter heb ik sporadisch  bijverwarmd met een ELDOM elektrische plaat. In april 2021 heb ik in mijn woonkamer nog een extra infrarood plafondplaat aan laten leggen, die nauwelijks gebruikt is. 

Het eerste volle jaar van bewoning (2021) bedroeg mijn energierekening € 550 (incl. BTW), dus circa € 46 per maand (gemiddeld). In april 2022 is mijn nieuwe contract ingegaan, met een verhoging voor de kosten van elektriciteit tussen 250 en 300 %. Desondanks verwacht ik dit jaar (2022) niet meer dan € 50 per maand aan energie kwijt te zijn, mede dankzij een hogere teruggave energiebelasting en een verlaging van het BTW-tarief per 1 juli a.s.

Mijn advies: als het kan, zo snel mogelijk overgaan op groene stroom als zich een soortgelijke situatie voordoet op uw woonplek. Gas is duur en bovendien - gezien de problematische situatie in de gaslevering - onwenselijk als primaire brandstof. 

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, hboxem zei:

Wij zouden graag willen maar het is niet betaalbaar voor de normale burger

Tja dat ligt eraan, voor een L/W warmtepomp zijn er subsidies, maar je komt al gauw op €10.000,- maar dan ben je wel van het dure gas af.

Bij ons was het lastig om in een appartement een L/W warmtepomp te installeren, daarom hebben we een Airco warmtepomp geïnstalleerd en dat bevalt perfect, geen gasverbruik meer voor verwarming en met hele warme dagen kun je er ook nog mee koelen. Totale kosten minder dan €2500,- ?

https://www.bcc.nl/huishouden/koelen-en-verwarmen/split-airco-unit/mitsubishi-heavy-single-split-airco-srk35-src35/313259

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...