Ga naar inhoud

Windows zonder IE & PC zonder Windows


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat me nu opvalt dat Microsoft zowel in het nieuws is over [url=http://tweakers.net/nieuws/57893/microsoft-moet-mogelijk-windows-versie-maken-zonder-ie.html]Internet Explorer,[/url] en over de [url=http://www.nu.nl/internet/1247311/europese-denktank-wil-af-van-koppelverkoop-windows.html]koppelverkoop van Windows.[/url] Door koppelverkoop heeft Microsoft een te groot marktaandeel van de Internet Browsers en besturingssystemen. De reden van dit topic is te pijlen hoe de meningen zijn over over Windows zonder IE. En over PC's zonder Windows. Als je een PC zou kopen, aan welke van de onderstaande opties geef je dan de voorkeur? 1.PC met Windows & IE 2.PC met Windows zonder IE 3.PC zonder besturingssysteem. 4.PC met een Linux distributie voor-geïnstalleerd.
Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:763c71079c="MirageH1992"]Optie 3. Alleen wat ik me wel afvraag... Als er geen browser is geïnstalleerd hoe ga je dan überhaubt een brower downloaden? :oops:[/quote:763c71079c] 1. mbv wget commando http://www.gnu.org/software/wget/ 2. met een p2p programma 3. via een ftp 4. via een CD/DVD/stick van iemand anders 5. via e-mail (in zips gesplitst) 6... Hmm, zijn we zo door MS geïndoctrineerd dat we dit niet meer weten..
Link naar reactie
[quote:db6f6303c4="andre@home"][quote:db6f6303c4="MirageH1992"]Optie 3. Alleen wat ik me wel afvraag... Als er geen browser is geïnstalleerd hoe ga je dan überhaubt een brower downloaden? :oops:[/quote:db6f6303c4] 1. mbv wget commando http://www.gnu.org/software/wget/ 2. met een p2p programma 3. via een ftp 4. via een CD/DVD/stick van iemand anders 5. via e-mail (in zips gesplitst) 6... Hmm, zijn we zo door MS geïndoctrineerd dat we dit niet meer weten..[/quote:db6f6303c4] Dat zou wel een enorme stap terug in usability zijn. Ik vind het onzin dat ze windows zonder IE zouden moeten gaan leveren, maar zal wel net zo'n versie voor komen als toen met de media player.
Link naar reactie
Microsoft doet helemaal niet aan koppel verkoop met PC's, want er zijn genoeg computerboeren waar je prima een pc zonder OS kan kopen. Maar ja, dan dien je dit wel aan te geven. Als dit een probleem is moeten ze eerst maar eens Apple aanpakken, probeer maar eens een Apple zonder MAC OS te kopen en je mag geen MAC OS op een andere systeem dan Apple installeren. Bovendien bepaald Apple welke software de consument wel en niet mag installeren op zijn Apple. MS laat je tenminste vrij in de keus van hard- en software en is het enige besturingssysteem wat deze vrijheid bied. Ongeveer alle games, commerciële software, opensourcesoftware, freeware, shareware en andere vormen van software kunnen worden gebruikt onder Windows. Bijna alle verkrijgbare hardware word volledig ondersteund door Windows. Windows sluit niets en niemand uit. Zowel Apple als Linux hebben nog een erg lange weg te gaan voordat ze dit voor elkaar hebben, als ze het überhaupt ooit gaat lukken. Dat verhaal met IE is gewoon weer een berg politiek waarmee bepaalde soort mensen geld proberen te vangen. MS maakt wel weer een versie zonder IE die niemand wil gebruiken, net zoals het is gegaan met Windows Media player. 95% van de mensen die Windows gebruikt maakt zich hier echt niet druk hierom. 95% van al die mensen die zich er wel zo druk om maken gebruiken meestal niet eens Windows, dus rara waarom maken ze zich hier zo druk om?
Link naar reactie
[quote:b002469e28="Phaldmmor"]Microsoft doet helemaal niet aan koppel verkoop met PC's, want er zijn genoeg computerboeren waar je prima een pc zonder OS kan kopen. [/quote:b002469e28]Probeer jij maar eens een Dell/HP/Packard Bell/Acer computer of laptop te kopen zonder OS. En dat zijn toch de merken dat het gros koopt, niet een door de computer boer in elkaar gesleuteld systeem. En ja, dan doet Apple er ook aan koppelverkoop maar die heeft niet 95 procent van de markt in handen. En voor Linux is echt geen speciale hardware vereist hoor [quote:b002469e28="Phaldmmor"]Ongeveer alle games, commerciële software, opensourcesoftware, freeware, shareware en andere vormen van software kunnen worden gebruikt onder Windows. Bijna alle verkrijgbare hardware word volledig ondersteund door Windows. Windows sluit niets en niemand uit. Zowel Apple als Linux hebben nog een erg lange weg te gaan voordat ze dit voor elkaar hebben, als ze het überhaupt ooit gaat lukken. [/quote:b002469e28]Dit is een beetje een cirkel redenatie. Omdat linux/OSX minder wordt gebruikt (door de koppelverkoop) worden er ook minder drivers/games voor gemaakt, gewoon omdat niet loont om voor 2 % van de gebruikers evenveel moeite te doen als voor 98%. En btw, het is voor mij ruim 10 jaar geleden dat ik voor het laatst problemen had met ondersteuning van hardware onder linux (en ik ben echt geen linux fanboy, ik type dit gewoon in windoos)... [quote:b002469e28="Phaldmmor"]Dat verhaal met IE is gewoon weer een berg politiek waarmee bepaalde soort mensen geld proberen te vangen.[/quote:b002469e28]Wie zijn "bepaalde soort mensen" en waar moeten die precies "geld van vangen"?
Link naar reactie
Wat dacht je van al die advocaten die weer lekker kunnen doorkletsen over hoe 'erg' het is dat IE onderdeel van het OS is. In theorie zou ik het liefst voor een pc zonder (verplicht) OS willen kiezen, want ik wil liever zelf bepalen of ik Linux of Microsoft of UBuntu of RedHat of Windows 3.1 of Win2k of Win98 etc er op zou willen zetten. Aan de andere kant ... laat ik het zo zeggen : wie koopt een auto en maakt zich zo druk over de motor dat men liever een ander concurrerend merk er in zou willen plaatsen ? Niemand toch ? MS heeft zich een beetje in de voet geschoten door IE zo half/half onderdeel van het OS te maken. Het zit er aan de ene kant zo vast in dat je het nauwelijks volledig er uit krijgt (ook mede dankzij allerlei software die blindelings op de aanwezigheid van IE vertrouwt(*)) en aan de andere kant pretendeert het een 'los' onderdeel te zijn. En zoals wordt aangegeven ... waarom klagen we dan niet zowel Apple als Linux aan ? (even afgezien van de onmogelijkheid om 'Linux' aan te klagen). Die maken het ontkoppelen van software nog lastiger door een berg 'standaard' applicaties mee te leveren. De echte vraag die we moeten stellen is deze : willen we de computer toegankelijk maken ja of nee ? Ja ? Dan zal deze zoveel mogelijk opties als standaard moeten hebben en zullen de 'luxe' opties gewoon tegen betaling geleverd moeten worden. Nee ? Dan zijn we gauw klaar. Lever het ding af zonder OS en stop met de illusie dat iedereen de computer kan leren bedienen. Microsoft pakt het slim aan. Ze laten eerst een legertje advocaten los (die lekker verdienen) en dan aan het einde komen ze met een 'oplossing' die alleen in theorie kan werken. Want welke idioot koopt nu een versie 'zonder' Mediaplayer/IE/etc als de versie met net zo duur is en de rest gratis gedownload kan worden ? Dat is toch je reinste waanzin ? Het verbaast me echt niet dat Microsoft alweer door gaat met de oude werkwijze. Dus tenzij men een radicale oplossing durft uit te voeren (iets dat de vorige keer al niet lukte) zie ik dit soort rechtzaken meer als zakkenvullerij voor een stelletje advocaten en commissie-leden die niks beters te doen hebben dan een pyrrhus overwinning (zoek dat maar eens op ;)) te behalen waar dus niemand iets aan heeft. Dus koppelverkoop ? Tja ... als je dat zo wilt noemen dan wil ik van je weten waarom je een standaard-auto rijd, de kleren van de C&A van het rek aan hebt en nog een tig andere zaken die je zonder meer gewoon als een geheel koopt ... Dus mijn stelling : een computer zonder OS is als een auto zonder motor, stoelen en wielen (*) en dat is een stuk erger dan MS die 'toevallig' gewoon iets meeleverd wat je niet wilt, want als je je aan de MS-standaard houd is het geen enkele probleem of iemand zoiets als IE heeft of niet. [quote:c5e9530a13] Windows sluit niets en niemand uit [/quote:c5e9530a13] oh jawel hoor. Ze zijn er maar pas mee begonnen, maar reken er maar op dat je bij de opvolger van Vista je als hobbyist nog meer problemen krijgt om software zonder een geldig 'certificaat' aan de gang te krijgen. Drivers worden al een stuk strenger behandelt in vergelijking met XP.
Link naar reactie
[quote:1c94eb780e="THE_GAME_MEN!"][quote:1c94eb780e="MirageH1992"]Optie 3. Alleen wat ik me wel afvraag... Als er geen browser is geïnstalleerd hoe ga je dan überhaubt een brower downloaden? :oops:[/quote:1c94eb780e] Dat wordt inderdaad een rompslomp van jewelste....[/quote:1c94eb780e]wget en ftp stellen geen moer voor.... Die worden dan gewoon kant en klaar aangeleverd. Scriptje of programma starten en installeren maar..... Het is allemaal niet zo'n hocus pocus als sommigen je proberen voor te doen... dat is bangmakerij. Zelfs zonder windows kom je tegenwoordig probleemloos het internet op. Je koopt een PC magazine waar een Ubuntu CD bij zit, of je vraag iemand zo'n Cd en de pc op "opstarten op CD" zetten , wat meer en meer auto gaat en na een paar minuten zit je al op internet.... Kan zijn dat je even gevraagd wordt of de netwerk kaart automatisch een ip adres toegewezen moet krijgen....
Link naar reactie
En denk jij werkelijk dat de gemiddelde consument zich daar mee wil bemoeien ? Je koopt toch ook geen auto om vervolgens zelf nog alle extra's die toch noodzakelijk zijn voor fatsoenlijk gebruik er op te gaan schroeven ? Dit is dezelfde simpele reden waarom Linux nooit populair zal worden ... er is gewoon zoveel keuze dat geen hond er meer wijs uit wordt. Nope, Windows met IE als vast onderdeel is gewoon het allerbeste om de pc als dagelijks 'gebruiksvoorwerp' te promoten. De andere optie is compleet over te stappen op de Apple-formule, dus niet alleen het OS maar ook alle hardware van Microsoft. Alleen een hobbyist vind het leuk om met pc's te rommelen, de rest wil dat het ding gewoon werkt.
Link naar reactie
Maar ja, is "We kunnen er toch niets aan doen dus laat dan maar..." de juiste instelling? Dat lost even weinig op. Het enige waar bv linux bij geleverd wordt is low end meuk computers. Bied twee dezelfde computer aan, de 1 met linux de ander met windows maar dan 100 euro duurder (verschil is eigenlijk groter) en kijk dan hoe het gaat. Op de huidige manier kan er nooit sprake zijn van een [u:ab68b587f0]eerlijke[/u:ab68b587f0] concurrentie.
Link naar reactie
Oh dat is simpel te voorspellen : = eerst koopt men de 'goedkope' linux-versie = merkt thuis dat photoshop, office en al het andere 'gratis' spul van Windows het niet doen = en installeert thuis vervolgens een 'goedkope' windows-versie of gaat naar de winkel om voor die paar euro alsnog de 'windows'-variant te kopen. Waarom dacht je anders dat op die EE-pc's tegenwoordig Windows zit ipv het Linux-achtige OS dat men eerst had ? Da's niet alleen door MS afgedwongen hoor ... (alhoewel de beslissing van MS om extra goedkope licentie voor die pc's te verzinnen een rol speelt). Dat heeft echt niks te maken met het gebrek aan gebruiksgemak van de moderne Linux-distributies zoals Ubuntu. MS is gewoon zo dominant dat je echt fanatiek moet zijn om het vol te houden. Zodra je een beetje serieuze spellen wilt spelen of moderne software wilt ben je verplicht terug te vallen op Windows. De gemiddelde consument wil gewoon iets dat werkt zonder moeilijk te moeten doen. Daarom stapt men eerder over op de 'dure' Apple ipv het 'goedkope' Linux. De ellende qua conversie is net zo groot, maar de marketing en ondersteuning (van Apple) zijn stukken beter.
Link naar reactie
[quote:d7d92240f9="Drewster"][quote:d7d92240f9="Phaldmmor"]Microsoft doet helemaal niet aan koppel verkoop met PC's, want er zijn genoeg computerboeren waar je prima een pc zonder OS kan kopen. [/quote:d7d92240f9]Probeer jij maar eens een Dell/HP/Packard Bell/Acer computer of laptop te kopen zonder OS. En dat zijn toch de merken dat het gros koopt, niet een door de computer boer in elkaar gesleuteld systeem. En ja, dan doet Apple er ook aan koppelverkoop maar die heeft niet 95 procent van de markt in handen. En voor Linux is echt geen speciale hardware vereist hoor [quote:d7d92240f9="Phaldmmor"]Ongeveer alle games, commerciële software, opensourcesoftware, freeware, shareware en andere vormen van software kunnen worden gebruikt onder Windows. Bijna alle verkrijgbare hardware word volledig ondersteund door Windows. Windows sluit niets en niemand uit. Zowel Apple als Linux hebben nog een erg lange weg te gaan voordat ze dit voor elkaar hebben, als ze het überhaupt ooit gaat lukken. [/quote:d7d92240f9]Dit is een beetje een cirkel redenatie. Omdat linux/OSX minder wordt gebruikt (door de koppelverkoop) worden er ook minder drivers/games voor gemaakt, gewoon omdat niet loont om voor 2 % van de gebruikers evenveel moeite te doen als voor 98%. En btw, het is voor mij ruim 10 jaar geleden dat ik voor het laatst problemen had met ondersteuning van hardware onder linux (en ik ben echt geen linux fanboy, ik type dit gewoon in windoos)... [quote:d7d92240f9="Phaldmmor"]Dat verhaal met IE is gewoon weer een berg politiek waarmee bepaalde soort mensen geld proberen te vangen.[/quote:d7d92240f9]Wie zijn "bepaalde soort mensen" en waar moeten die precies "geld van vangen"?[/quote:d7d92240f9] Dell kan je prima zonder besturingssysteem kopen, bij HP is het volgens mij ook geen probleem. Wat je wel dient te doen is even de telefoon te pakken en te bellen. Verder is het dus niet zo dat iemand niet in staat is om een PC zonder OS te kopen, er zijn ook gewoon PC's te koop met Linux. Mooi voorbeeld zijn de netbooks, in begin allemaal voorzien van Linux en toen Windows beschikbaar kwam wilden vele mensen toch liever Windows op hun netbook, netbooks met Linux werden zelfs terug gebracht omdat mensen er niet mee overweg konden. Ook al eens opgevallen dat er maal heel weinig winkels zijn die uitsluitend linux machines verkopen, en als ze er zijn ze ook snel weer gesloten zijn? Blijkbaar zit de consument hierop gewoon niet te wachten. Apple krijgt het wel voor elkaar om meer aandeel te verkrijgen en deze worden wel gewoon overal verkocht, dus denk niet dat het probleem zo zeer bij Microsoft ligt. Voor linux is wel degelijk speciale hardware vereist. Het heeft meer dan een jaar geduurt voor dat er drivers waren voor X-Fi serie van Creative, toch niet minst bepaalde merk. Nu ze er eenmaal zijn heb je geluid, maar alles uit de kaart halen is onmogelijk onder linux. Verder is het ook nog steeds een ware kunst om je draadloze netwerkkaart aan de praat te krijgen of bijvoorbeeld een 4 jaar oud SATA-controllertje. Wat ik wil is CD er in, drivers installeren en klaar, werkt het niet de fabrikant bellen en vragen om ondersteuning. Wat ook niet wil is een of andere hobby driver die maar 60% van de functies ondersteund. Verder is het geen cirkel redenatie wat betreft beschikbare software. De linux community prefereert opensource en vooral gratis software boven commerciële software. Zodra een leverancier een gesloten pakket uitgeeft voor linux word deze meestal gelijk tot op de grond toe afgebrand door vele mensen uit deze community, omdat de fabrikant niet voldoet aan de opensource, vrijheids gevoel, het word onveilig verklaart omdat men niet in de code kan kijken, complot theorieën worden gesmeed, etc. Dit geld zelfs voor drivers voor hardware. Bovendien weert linux elke vorm van DRM en andere middelen vanuit de industrie, waardoor vaak op alternatieve manieren gebruik gemaakt dient te worden van legaal materiaal (zoals bijvoorbeeld blueray). Dus waarom zou een fabrikant tijd en geld in dit OS steken om vervolgens door een groot deel van deze community naar de deur te worden verwezen? Bepaalde mensen bedoel ik op advocaten, politici en ander gespuis dat geld verdient met dit soort heet gebakken lucht. MS maakt wel weer een versie zonder IE die vervolgens niemand wil hebben. Waarom leert men niet van fouten die voorheen zijn gemaakt? Windows Media player is toch ook een groot fiasco, Windows N word niemand gebruikt, enige die er beter van is geworden is Europa door maar flink boetes uit te schrijven, de consument is er echt niet op vooruit gegaan en die krijgt nog steeds dezelfde pc + os voorgeschoteld.
Link naar reactie
Microsoft heeft een bijna-monopoliepositie op het gebied van besturingssystemen voor de desktop. Het is door Linux en Apple nog geen volledig monopolie, maar dat scheelt weinig. Eenvoudige economische theorie leert ons dat een monopolie lijdt tot hogere prijzen voor de consument. Bovendien heeft de fabrikant weinig reden zijn product te verbeteren. Daar staat tegenover dat een dergelijk monopolie tot op zekere hoogte ook lijdt tot een uniformiteit waar software en hardware ontwikkelaars van profiteren. Wat weer goed is voor de consument. Een veel groter probleem is dat Microsoft zijn monopolie op het gebied van besturingssystemen ook gebruikt om gemakkelijker te concurreren in andere markten. Omdat de kosten van software nauwelijks in de distributie maar bijna volledig in de ontwikkeling ervan zitten, kan Microsoft in principe bijna elke andere softwareontwikkelaar uit de markt drijven door een eigen alternatief te ontwikkelen en dit met Windows te bundelen. Dankzij het enorme volume van Windows is een kleine algemene prijsverhoging al voldoende om daarvoor te betalen. Pure inertia, het feit dat de meeste mensen niet de moeite zullen nemen een redelijk programma door een betere te vervangen, geeft Microsoft zo een enorm concurrentievoordeel. Ter illustratie, ik durf te wedden dat sinds de introductie van XP SP2 met meegeleverde firewall Microsoft zich een marktaandeel van meer dan 50% van de markt voor firewalls heeft toegeëigend. Zo vormt een zeer matig product een bedreiging voor het voortbestaan van ontwikkelaars van veel betere firewalls. De ideale oplossing is de besturingssysteem-afdeling van Microsoft af te splitsen. In dat geval kopen mensen nog steeds een Windows pc, maar met een non-Microsoft meegeleverde softwaresuite. Aangezien dit politiek niet haalbaar is blijft over om misbruik maken van zijn monopoliepositie voor Microsoft zo financiëel onaangenaam mogelijk te maken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...