Ga naar inhoud

Wist u dat.....


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:12f57c5292="Lange Pier"]Umami=jammie? :P Zonder neus smaakt niets. :wink: Wist U dat er op een niet geaarde stand alone PC 115 Volt ( halve periode ) staat?[/quote:12f57c5292] Wist je dat de aarde niet 0 volt hoeft te wezen ? Dat we het in feite over een spanningsverschil hebben ? En dat alles dus relatief is ? Dat je dus nooit 115 volt zult meten, tenzij je als referentie een exacte 0 hebt ? Wist je dat we bij de wisselstroom die we aan huis geleverd krijgen desondanks spreken van een 'nul' en 'fase' ? Wist je dat 'smeg' een merk koelkasten is, maar dat het tevens een scheldwoord/vloek is die in de tv-serie Red Dwarf vaak voorkomt ? Dat men dat toen niet wist ? Wist je dat ik denk dat ik genoeg nutteloze weetjes heb getypt nu ?
Link naar reactie
[quote:830d95c671="januz"]Dat sommigen die twijfelen aan het waarheidsgehalte van mn vorige post dit even moeten lezen: In de oorspronkelijke vorm bevatte Coca-Cola een zeer kleine hoeveelheid cocaïne uit de cocablaadjes. Daarom wordt cola ook wel afgekort als coke. [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola[/url][/quote:830d95c671] [quote:830d95c671="Lange Pier"]Daar zijn ze vanaf gestapt toen er mensen verdronken door het snuiven van Coca-Cola door een rietje. :P We praten dan over de 19e eeuw, was je er toen al? :wink: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola[/quote:830d95c671] Dat de link al was gegeven en dat de oudjes dat wel wisten? Dat ook veel jongeren het weten?
Link naar reactie
[quote:e46498083b="JaFO"] Wist je dat we bij de wisselstroom die we aan huis geleverd krijgen desondanks spreken van een 'nul' en 'fase' ? [/quote:e46498083b] Dat het ook een nul en fase is? Dat er in een blok huizen wel 3 fasen, waartussen 400Volt staat, kunnen worden gebruikt en dat de 0 bij de centrale is geaard?
Link naar reactie
[quote:70829312ca="Lange Pier"][quote:70829312ca="JaFO"] Wist je dat we bij de wisselstroom die we aan huis geleverd krijgen desondanks spreken van een 'nul' en 'fase' ? [/quote:70829312ca] Dat het ook een nul en fase is? [/quote:70829312ca] En dat dat voor ons als gebruikers niks uit maakt, tenzij je aan je net gaat sleutelen ? [quote:70829312ca] Dat er in een blok huizen wel 3 fasen, waartussen 400Volt staat, kunnen worden gebruikt en dat de 0 bij de centrale is geaard?[/quote:70829312ca] 400 ? Is het geen 380 meer dan ?
Link naar reactie
[quote:60304446cf="JaFO"] En dat dat voor ons als gebruikers niks uit maakt, tenzij je aan je net gaat sleutelen ? [/quote:60304446cf] Sleutelen=boeten? Boeten in de zin van straf (auw) of boeten in de zin van het (vis)net repareren? :P En wat maakt niet uit? Dat er op de 0 geen spanning staat? In de jaren 80 al veranderd, geloof ik. 220-240, 380-400.
Link naar reactie
Wist je dat dat je ook [url=http://nl.youtube.com]nl.youtube.com[/url] of voor mensen die .nl zijn gewend [url=http://nl.youtube.com]www.youtube.nl[/url] (het wordt nl.youtube.com) kan gebruiken? Of dat Sint Nicolaas van Turkije NIET in de oorlog naar Spanje maar naar Italië was vervoerd? De mensen wisten nog niet goed welk land het precies was...
Link naar reactie
[quote:b99e7b6ada="JaFO"][quote:b99e7b6ada="Lange Pier"][quote:b99e7b6ada="JaFO"] Wist je dat we bij de wisselstroom die we aan huis geleverd krijgen desondanks spreken van een 'nul' en 'fase' ? [/quote:b99e7b6ada] Dat het ook een nul en fase is? [/quote:b99e7b6ada] En dat dat voor ons als gebruikers niks uit maakt, tenzij je aan je net gaat sleutelen ? [quote:b99e7b6ada] Dat er in een blok huizen wel 3 fasen, waartussen 400Volt staat, kunnen worden gebruikt en dat de 0 bij de centrale is geaard?[/quote:b99e7b6ada] 400 ? Is het geen 380 meer dan ?[/quote:b99e7b6ada] Dat de 380VAC eigenlijk 220√(3) is, en dat toen de enkele fase 230VAC werd, krachtstroom (3 gecombineerde fasen), 230√(3) werd, wat ongeveer 400VAC is.
Link naar reactie
[quote:e8be3cacab="steeldevil"][quote:e8be3cacab="piacevole"][quote:e8be3cacab="januz"]Dat Coca-Cola vroeger cocaïne bevatte?[/quote:e8be3cacab] Amai, dan was ik vroeger aan de drugs! Is dat echt waar? :?[/quote:e8be3cacab] Dit een hele domme reactie is?[/quote:e8be3cacab] als ik 'vroeger' hoor aan 10 jaar terug denk? En dat ik niet de enige ben?
Link naar reactie
[quote:fcb429392d="Lange Pier"][quote:fcb429392d="JaFO"] En dat dat voor ons als gebruikers niks uit maakt, tenzij je aan je net gaat sleutelen ? [/quote:fcb429392d] Sleutelen=boeten? Boeten in de zin van straf (auw) of boeten in de zin van het (vis)net repareren? :P En wat maakt niet uit? Dat er op de 0 geen spanning staat? [/quote:fcb429392d] Het maakt in zoverre uit dat als je het 'omgekeerd' doet (dus de nul aan de schakelaar-zijde en de 'fase' aan de andere kant) dat je dan spanning hebt op een punt dat 'veilig' is als de schakelaar 'uit' staat. Voor de werking maakt het dus niks uit, maar voor de veiligheid wel. [quote:fcb429392d] In de jaren 80 al veranderd, geloof ik. 220-240, 380-400.[/quote:fcb429392d] Dat zal eind jaren 90 moeten zijn geweest, want toen ik les kreeg op de MTS/HTS was het nog 220/380. // --- Nog een leuk weetje : - wist je dat de naam 'wookie' voor het eerst gebruikt werd in de film THX 1138 ? - dat dat ook een film van George Lucas was - dat de afkorting THX later is gebruikt voor het 'kwaliteits-keurmerk' voor geluid in films/apparatuur
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...