Ga naar inhoud

Beperkte houdbaarheid DVD's


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik gebruik Pinnacle HD15 voor videobewerking. Als mijn film klaar is maak ik een image op de harde schijf. Vervolges defragmenteer ik de HD. Daarna brand ik een DVD. via pinnacle of Nero. Op de laagste snelheid (4x) Alles werkt dan prima. Na ca drie maanden kan de DVD-speler de DVD niet meer lezen. Ik gebruik DVD's van Sony DVD+R Wat kan ik hier aan doen om deze DVD langer bruikbaar te houden? Groet, Henny
Link naar reactie
Hallo, Bedankt voor jullie antwoorden. Ik test na het branden de DVD's of ze goed spelen. Omdat ik dit al eerder mee gemaakt heb ik de DVD brander van mijn PC vervangen door een nieuwe (Plextor PX-L8900SA. (ca half jaar geleden) Ik gebruik geen lightscribe en brand zo langzaam als mogenlijk is. De DVD's test ik eerst op een Philips speler en daarna op een oude Sony. Draaien die goed dan gaan ze naar de familie. Na een poos krijg ik ze terug en dan spelen ze bij mij ook niet meer. (ook niet meer op de PC) De DVD's komen van "ik ben toch niet gek" maar dat komt omdat er bij ons in Zeeland weinig andere winkels zijn. Groet, Henny
Link naar reactie
Het zo langzaam mogelijk branden van DVD's is ook niet meer van toepassing. Ik zou ook niet de snelste optie gebruiken maar ook niet de langzaamste. Misschien dat daar het euvel ligt. 16 speed kan je best op 12 speed branden. Probeer anders ook eens een ander merk. Eén van de beste merken zijn Verbatim en JVC. http://www.bigdennis.com/cd-dvd-blu-ray/dvd-r/jvc-dvd-r-16x-4-7gb-cakebox-25.html http://www.bigdennis.com/cd-dvd-blu-ray/dvd-r/verbatim-dvd-r-16x-4-7gb-cakebox-25.html
Link naar reactie
Bedankt, Ik ga een ander merk proberen. Ook zal ik eens wat sneller branden. Maar in een Computer!totaal van een paar jaar geleden werd er juist geadviseert om langzaam te branden maar dat waren Audio CD's. Al mijn DVD's geef ik altijd in een slimbox (dunne) DVD doos. Dus goed beschermd ook tegen licht, de terug onvangen hebben geen noemenswaardige krassen of beschadiging. Wel maak ik gebruik van Avery labels op de DVD. Dit zijn volle labels met een klein gat. Misschien dat de lijmlaag agressief is? Wel zijn de Sony DVD ietsje dikker dan surplus merken, maar dat lijkt mij beter. Groet, Henny
Link naar reactie
Ah, het sticker syndroom.... DVD's kunnen de-lamineren van stickers, dat komt omdat de sticker kan krimpen onder invloed van temperatuur en vocht. De kracht die bij het krimpen van de sticker vrijkomt is zo groot dat de 2 kunststof lagen van de dvd van elkaar los komen waarna de dvd defect is. Dus; geen stickers meer gebruiken, nooit, en ook niet op cd's. Als je er wat op wilt zetten dan een zachte stift gebruiken of lightscribe gebruiken, of printbare dvd's en deze met een epson bedrukken.
Link naar reactie
Ik had oa met Imation en Emtec meer dan gemiddelde problemen, zonder sticker..... met DVD stift beschreven. Afgegaan op recenties zou Verbatim beter zijn, gebruik ze nu. Data bewaar ik zo op meerdere HD's als backup ,niet op CD/DVD, film nog steeds op tape met backup op meerdere HD's, dus overal minimaal 3 exemplaren van, vaak zelfs 4. Binnenkort gaat zelfs een server in combi met mijn zoon naar zijn woonruimte zodat belangrijke data ook extern staan.
Link naar reactie
Hallo Allemaal, Ik heb ook oudere DVD's en CD's die het nog steeds goed doen. Ik heb juist met recente DVD's problemen. Daarom heb ik o.a mijn DVD brander een half jaar geleden vervangen. Maar de problemen zijn het zelfde gebleven. (korte levensduur). Een ander merk DVD is denk ik een goede optie. Het testen op een gewone DVD-speler heb ik geprobeerd. Ik werk op een school en daar hebben we wel 50 spelers allemaal niet meer te lezen. Bedankt voor het meedenken, Henny
Link naar reactie
[quote:6b63613457="jgbteg"]Ik vind dit wel erg kort. Ik heb dvd's van 6 jaar oud die het nog doen. Probeer het eens op andere dvd spelers af te draaien. Heb je de firmware van je brander gecontroleerd? Brander goed gereinigd? Sony dvd's zijn best goed maar verbatim is top.[/quote:6b63613457]Ik kon ze na ca 3 maanden al niet meer lezen, op geen enkele laptop/systeem... Ik kwam erachter toen ik de surfspot dvd voor mijn zoon tegenkwam; hij wilde een herinstallatie doen en kreeg de dvd niet geboot. Gezien een ervaring een paar dagen ervoor waarbij ik al een vermoeden had dat mijn andere dvd ook problemen gat, was ik er snel uit. Voorlopig alleen maar Verbatim, maar wel met ghosts of data kopie op andere systemen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...