Ga naar inhoud

Hoofdfilm van een DVD omzetten naar Divx


Aanbevolen berichten

Ik probeer al enige tijd mijn DVD collectie om te zetten naar Divx. Het rippen van de hoofdfilm + gewenste audiotrack + ondertitels is geen probleem, het omzetten naar Divx is dat helaas wel. Ik krijg het maar niet voor elkaar om een film te laten encoden die er acceptabel uitziet. Welk programma (al of niet betaald) is het beste? Kwaliteit is (veel!) belangrijker dan bestandsgrootte. Ik heb het geprobeerd met diverse programma's (o.a. Movavi, IMtoo, DVDFab 8 Qt) maar of ik doe iets verkeerd, of het programma voldoet niet, of ik ben te veeleisend. Wat is het beste programma voor deze taak, en welke instellingen zijn belangrijk?
Link naar reactie
Voor dat soort taken gebruik ik WinX DVD Ripper Platinum, deze kost wel geld, maar je kan een test versie downloaden om te kijken of het aan je eisen voldoet. Ik ben zeer tevreden. Anders kan je ook eens bij leawo gaan kijken, deze hebben ook een hoop producten die qua kwaliteit toch wel kunnen tellen.
Link naar reactie
Ben nu druk aan het experimenteren met WinX DVD Ripper Platinum. Het resultaat is veelbelovend. Nu nog een manier vinden om de wazige randjes rond de ondertiteling weg te poetsen. VirtualDub heb ik even bekeken, maar dat ziet er nogal ingewikkeld uit. Wellicht iets voor als ik iets beter bekend ben met de materie. Beiden hartelijk bedankt voor de tips (meer tips zijn altijd welkom). Nog één dingetje; ik heb gehoord dat het encoden van DivX sneller gaat wanneer je gebruik maakt van nVidia Cuda. Heeft iemand daar ervaring mee?
Link naar reactie
Als je snelheid en kwaliteit wilt kun je ook eens kijken naar een oudgediende; FLASKmpeg, tis gratis maar wel behoorlijk oude software, niet dat het overigens iets uitmaakt want het programma doet het nog steeds uitstekend ondanks een paar kleine bugs die er nooit meer uitgehaald zijn. Flask kan wat kwaliteits truuks op het paranoia niveau zoals de hele render keten in RGB modus laten lopen en HQ bicubic filtering en verschillende iDCT filters, de render tijd neemt dan wel behoorlijk toe maar je haalt zo wel het maximale er uit. Je zult je iig moeten gaan verdiepen in het dvd formaat,de resolutie en aspect ratio's van dvd's want daar zit nog wel eens wat rottigheid tussen. Die rottigheid in de dvd veroorzaakt incorrect croppen en resizen in automatische programmas en dat veroorzaakt weer ongunstige resize verhoudingen die de pixels aantast waardoor er veel onnodige ruis ontstaat die dan weer niet goed door de divx encoder kan worden bewerkt. Dat resulteert in een divx die of slecht van kwaliteit is of wel goed van kwaliteit is maar onnodig groot. Je kunt met dit onderwerp weken,maanden,jaren bezig zijn.... Als je dan nog een stapje verder wilt kom je uit bij Gordian knot maar dat is dan wel weer een duik in het diepe want GK is geen eenvoudig programma. Het gaat meestal hand in hand: als je eenvoud wilt kan dat maar dat kost doorgaans kwaliteit, wil je betere kwaliteit dan ontkom je niet aan het handmatig moeten instellen van allerlei zaken en dat vereist kennis van zaken. Ik zou overigens zoals Jaap al zei ver van hardware rendering vandaan blijven, je laat daarmee simpelweg te veel kwaliteit vallen voor een magere snelheid winst.
Link naar reactie
Snelheid is niet belangrijk. Mijn pc is een AMD Athlon 64 X2 5400 dus encoden duurt toch wel een eeuwigheid. Gelukkig hoef je er niet naast te blijven zitten ;-) Ik ga Flaskmpeg ook proberen. Het hoeft allemaal niet het nieuwste van het nieuwste te zijn, als het maar werkt. Ik ga er vanavond eens mee aan de slag.
Link naar reactie
Even wat algemene info over conversie software: bij het kiezen van conversie software zijn er ruwweg twee mogelijkheden: de software maakt gebruik van de in windows aanwezige codec bibliotheek of de codec gebruikt zijn eigen meegebrachte codec bibliotheek. Voor beide is wat te zeggen: als windows codecs worden gebruikt zijn dat doorgaans de codecs die communiceren via VideoForWindows (VFW) api en die aanwezig zijn vanuit windows zelf of door de gebruiker toegevoegd. De interface ziet er ruwweg bijna altijd hetzelfde uit: [img:4049b2aa20]http://whorld.org/temp/BmpToAviCompressionDialog.gif[/img:4049b2aa20] Dit levert een aantal voordelen en nadelen op: je kunt zelf iedere codec kiezen zolang je hem maar installeert, je weet wat er op het compressie vlak gebeurt als je wat instelt,nadeel: je hebt wel die codecs nodig en je moet weten wat je moet instellen. De andere optie is dat het programma zelf de benodigde codecs meebrengt, de redenen hiervoor kunnen zijn: het programma werkt kant en klaar uit de doos met alle opties,eenvoudiger te bedienen(alhoewel dat niet zo hoeft te zijn),je hoeft verder niets te installeren,de software bouwer weet zeker dat alles gaat werken-er zijn geen incompatibiliteit issues. nadeel:vaak beperkte instelmogelijkheden,de software bouwer maakt voor jou de afweging snelheid vs kwaliteit , de geleverde conversie is bij een aantal codecs niet van de maker van de codec zelf maar een interpretatie van de software bouwer. 1 voorbeeld nav hierboven(xilisoft): FFmpeg is een erg populaire open source codec/conversie tool die kan converteren via de command prompt naar diverse populaire formaten waaronder divx/xvid maar ook mpeg2,H264 en nog meer. divx/xvid is een mpeg4-part2 implementatie en dus kan in principe iedere mpeg4 encoder divx/xvid uit geven of althans iets wat er voor het grootste gedeelte op lijkt en in de praktijk ook zo te gebruiken is. Maar de inhoud is niet daadwerkelijk door de Xvid of Divx codec gecodeerd. Het is een klein verschil maar vooral op het kwaliteit vlak laat je zo punten liggen, vooral bij resizen is veel snelheid te winnen door niet voor de bicubic methode te kiezen maar bv nearest neighbor of bilinear en dat ga je uiteindelijk zien in het eindresultaat net zoals de hele keten laten lopen in YUY2 kleuren ipv YV12 waarin dvd-mpeg2 is of RGB als er ook aan kleur en helderheid moet worden geschroefd. Op dit moment zijn er 2 erg populaire codec "pakketen" die door diverse fabrikanten van conversie software worden gebruikt: FFmpeg en FFDshow. FFmpeg is een command tool dus heeft geen grafisch frontend en is alleen te bedienen via de prompt en FFdshow is een codec die als zodanig bruikbaar is en het ding heeft dan ook een grafisch frontend dus die kun je bedienen via een venster met opties maar het grafische frontend kan ook worden uitgeschakeld,de bediening loopt dan via de prompt. Beide zijn eigenlijk meer dan alleen een codec want zo kunnen beide zo goed als alle acties aan die je met video wilt doen zoals resizen,croppen,kleurruimteconversie en nog veel meer. Zo'n "codec" is erg handig want als je er een eenvoudig frontend voor ontwikkelt heb je een kant en klare video converter die je voor geld kunt verkopen,vandaar ook de enorme hoeveelheid aan conversie pakketjes die van A naar B converteren en meestal specifiek voor 1 doel zoals voor de Ipod,Ifoon,PSP,Zune en meer. Feitelijk is dergelijke software niet meer dan een script machine die na dat je alle instellingen hebt gemaakt een script uitdraait en dat aan de "codec" voert waarna de codec het daadwerkelijk werk gaat verrichten. Software als die van xilisoft maar ook handbrake,fair use wizzard,format factory,freemake,Pazera's en zo nog veeeeeel meer maken allen gebruik van FFmpeg of FFDshow en als je voor kwaliteit wilt gaan laat je alle links liggen. Als je even vlot een video zonder al te veel gedoe wilt omzetten is het een goede keuze maar ik zou zeker niet voor dergelijke "software" betalen. Kijk na installatie als eerste bij de codec opties en zie of je de standaard windows codecs kan oproepen via de VFW interface, zo niet--> de-installeren en op zoek naar de volgende. Als je eenvoudig wilt zien welke codecs er standaard in windows zitten en hoed de bijbehorende VFW vensters er uit zien open je in Virtualdub video/compression en kies je codec.
Link naar reactie
Wow, jullie steken er veel werk in! Als jullie eens vragen hebben over (Ricoh) kopiëerapparaten hoor ik het wel, dan kan ik wat terugdoen. Ik heb inderdaad gemerkt dat veel pakketten om en nabij het zelfde resultaat geven. Xilisoft, Fair Use Wizard, etc., allemaal een beetje lood om oud ijzer, en allemaal komen ze niet boven 'acceptabel' uit. Ook nog even de DivX Plus Converter geprobeerd, maar die crasht steeds. FlaskMpeg crasht ook trouwens (een wat ouder programma op Windows 7, dus echt verrast ben ik niet). Flask ga ik nog proberen op een XP machine. Ik zal me toch eens op Gordian Knot moeten storten. Er zijn vast wel wat handleidingen te vinden, en de terminologie is vast ook niet onoverkomelijk. Nogmaals allemaal heel erg bedankt, ik ben weer een stuk verder!
Link naar reactie
Owww oeps, ik draai XP en dat gaat goed maar win7 zou idd wel eens niet kunnen werken, dit is en blijft win95 software. Is er onder win7 geen comptabiliteit modus?(rechtsklikken op de *.exe en dan comptabiliteit/win95) Een ander punt: ik heb een Intel PC en Intel PC's zijn backward compatible tot aan de oer pentium, bij AMD is dat anders en ik weet dat er destijds voor flask enorm veel snelheids winst was te boeken met aangepaste iDCT bestanden maar ook dat die hele kwestie nogal crash gevoelig was. Het programma was en is in eerste instantie geoptimaliseerd voor Intel cpu's en de MMX en SSE2 instructieset. Als je hem niet werkend krijgt onder XP moet je nog maar eens melden, ik heb ergens op mijn server nog alles van flask staan inclusief de amd-iDCT bestanden (als ik het goed heb) Een andere nogal heel botte bijl is het (tijdelijk) verwijderen van het bestand amd2.idct.flask en weer proberen of flask werkt, hij zou dan moeten terug vallen op MMX en dat kan iedere amd cpu. Een goede help site die veeeel uitgebreide manuals/how to/stappenplan heeft van allerhande video software: http://www.videohelp.com/tools/Gordian-Knot
Link naar reactie
Hmmm...ik speel al een tijd met het idee om mijn niet-zo-interessante MJPEG-AVI'S (Canon cameraatje) die-ik-toch-niet-wil-weggooien om te zetten naar een kleiner formaat want die MJPEGs vreten schijfgeheugen. Ik dacht aan VirtualDub en Freemake maar ik begrijp dat Flaskmpeg ook hier een betere kwaliteit zou kunnen leveren?
Link naar reactie
Nee,flask is een tool om dvd's om te zetten en niets anders, virtualdub is een tool om avi's te bewerken. Virtualdub en flask werken overigens wel beide op hetzelfde bijna paranoïde niveau van kwaliteit, beide programma's hebben hun roots uit de tijd dat nog iedere bit er 1 te veel was en je op 1 cd van 650 MB het maximale moest zien te persen. Als je van mjpeg naar divx/xvid-avi wilt gaan met het beste resultaat dan is Virtualdub je tool. Houd er rekening mee dat mjpeg-avi uit een fotocamera zich vaak niet erg goed klein laten maken met divx/xvid(net zoals alle homevideo) als gevolg van de camera bibber. Je moet er bij divx/xvid een grote datarate tegen aan gooien om een goed resultaat te krijgen en daar is divx/xvid nou eigenlijk net niet voor bedoelt, je gebruikt de codec dan met een datarate waarbij hij niet optimaal presteert. Mijn ervaring is dat fotocamera mjpeg zich het beste laat klein maken met mpeg2 in het dvd formaat, de data reductie is dan niet enorm maar de video blijft wel goed van kwaliteit. Een , nog steeds, erg goede mpeg2 encoder daarvoor is TMPenc-plus 2.xx, de gratis versie codeert 30 dagen mpeg2 en daarna alleen nog maar mpeg1. Als je er echt werk van wilt maken zou je eigenlijk eerst de mjpeg video door beeld stabilisator moeten halen zodat de bibber minder word. Beeldstabilisator software of plugins zijn er voor premiere (of tegenwoordig wellicht al ingebakken?) en ook voor virtualdub is er met zoeken wel wat te vinden, als je met vdub aan de gang wilt kan ik wel op mijn server zoeken, er staat ergens nog wel wat in die richting dacht ik. Houd er rekening mee dat beeld stabiliseren een kwestie is van heel veel proberen en stapje voor stapje waardes veranderen en je verliest als gevolg van de stabilisatie wat van de omtrek van het kader van je video, het is alsof je inzoomt. Od eea toepasbaar is voor jou hangt sterk af van de video's, hoe ze gemaakt zijn en met welke resolutie en mjpeg datarate.
Link naar reactie
Het is een Canon A610 die geeft MJPEG's van 640x480 30 fps Hmm...effe een stukje MJPEG geprobeerd in VirtualDub. Bij Video>Compression voor xvid-MPEG4-codec gekozen en Full processing mode. Helaas, wel een piepklein bestandje maar uitsluitend geluid... :? Het zal eens een keer wél in één keer lukken met dat vidiogeklier! :evil:
Link naar reactie
Heb je de interne mjpeg decoder van vdub gebruikt? Als je file/open doet staat er onder in het venster 2 opties, 1 daarvan is "ask for extendet options after this dialog" aanvinken en na het kiezen van je bestand selecteer je "use internal decoders for mjpeg and dv" De andere opties niet aankomen. Overigens; als je een te lage bitrate voor de video kiest zal deze wegvallen, ik denk zo maar dat je dit gedaan hebt. Kies in inde xvid encoder:mpeg4 Simple @L 4a, de knop "target quantizer/target bitrate" zet je op target bitrate en stel met het schuifje de bitrate op 900 Kbs, single pass encoding. Als de video blokkerig word zal de bitrate omhoog moeten,en dus het bestand evenredig groter worden, om je een idee te geven: de fameuze divx trailer van The Matrix uit 1998 was gecodeerd met 640x480 op 900 Kbs en ziet er vlekkeloos uit en dat was met divx 3.11 die veel slechter codeert dan de Xvid van nu, maar beweging in de video zal er meestal voor zorgen dat je niet met die 900 kbs uit kan komen. Kies voor de audio MP3 44.1 Khz/mono/64 Kbs
Link naar reactie
Als je pc het kan trekken kun je de codec een andere instelling geven waardoor er meer rekenwerk word verricht, het bestand zal uiteindelijk niet kleiner worden maar er beter uit gaan zien. Je veranderd daarvoor de instelling mpeg4 Simple @L 4a naar; mpeg4 Advanced Simple@L5 De pc heeft hierdoor meer werk bij het coderen maar ook bij het afspelen is meer cpu kracht nodig, dat kan zo hoog oplopen dat een wat oudere pc , het niet meer kan trekken en de video gaat schokken maar ik denk dat jouw pc wel snel genoeg is. Ik heb de cpu even opgezocht maar dat lijkt me zo wel mee te vallen met de traagheid.
Link naar reactie
Het is een P4 2,8 Ghz en die L5 trekt ie makkelijk. Het bestand van 10 sec MJPEG 19.700 kB blijft ongeveer 5.400 kB zoals bij L4 maar ziet er wel beter uit. Voor de leut heb ik ook twopass gedaan, bestand blijft nog steeds 5400 kB maar oogt nóg iets beter (rustiger lijkt het wel maar moeilijk te oordelen overigens op mijn 1024x768 scherm). Heb je misschien suggesties voor nog-nog beter?
Link naar reactie
Dit waren de eenvoudige opties waarvan vast staat dat ze verbetering opleveren, wil je meer dan val je in QPEL(quarter pixel) en GMC (global motion compenstation) en adaptive quantization proberen, ze staan als optie in de xvid encoder, de effectiviteit van deze opties word betwist in sommige videos kan het helpen in sommige word de video slechter. Dan kun je uiteraard minder data aan de audio besteden, dan blijft er meer over voor de video, daarvoor zou je iig de lame codec moeten installeren aangezien deze een veelheid aan opties heeft waarmee je de audio nog verder klein krijgt zonder nadelige effecten. Uit een fotocamera komt doorgaans mono dus dat moet blijven,dan kun je de audio een lagere sample rate geven bv 22 khz maar dat gaat al snel slecht klinken, kwestie van proberen. Als datarate zou je wellicht zo lag als 32 kbs kunnen gaan, of dat slecht gaat klinken hangt van de audio af, ook een kwestie van proberen. Op de rand beschouwd; de audio is "maar" 64 kbs dus daar valt procentueel niet zo heel veel aan te verminderen tov de datarate van de video maar alle beetjes helpen. Overigens voor het geval dit niet duidelijk is: de uiteindelijke bestand grootte is alleen afhankelijk van de datarate instelling van de audio en video codec bij elkaar opgeteld, zolang je deze niet verandert blijft er iedere keer een bestand uit rollen met dezelfde grootte. Alle andere opties die je wel/niet gebruikt of veranderd maken de encoder meer of minder efficiënt binnen de dataruimte die je ingesteld hebt met de bitrate/datarate. Als dat allemaal uitgemolken is heb je het wel zo'n beetje met xvid en zou je naar andere compressie kunnen kijken, het meest eenvoudige is natuurlijk overstappen op H264 , ik kan je daar erg weinig van vertellen aangezien ik er niets mee doe, ik weet dat het in een mkv en mov container kan. Wil je in de avi container blijven dan zou je nog kunnen kijken naar de microsoft windows media video9 codec : http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=6191 Het is een wm codec die toch in avi kan coderen+ iedere audiocodec (mp3), er zijn de nodige opties zoals 1-2 pass, constant en variabele bitrate en nog meer. Kijk uit wat je doet met zaken als quality level en performance instelling, je versteld daar dingen mee die anders zijn dan de titel doet suggereren. De codec komt met een enorm uitgebreide manual/help die je van alles en nog wat uitlegt, lees hem als je het maximale wilt behalen. Op de rand beschouwd denk ik dat de wm9 codec iets beter is dan xvid maar het hangt sterk af van de video. Houd er ook rekening mee dat deze codec nagenoeg niet gebruikt word en dus andere windows systemen vaak een codec update nodig hebben om deze avi te kunnen spelen, nou gaat dat updaten in mediaplayer vanzelf maar dat wil wel eens mislukken. En er blijft natuurlijk het elimineren van beweging/trilling in de video,DE reden dat homevideo slecht comprimeert is 99% te wijten aan camera trilling, al die beweging(ook/vooral die minuscule trillingen) in het beeld moet gecodeerd worden en dat kost veel extra data, doordat veel data aan de trilling word besteed blijft er weinig over voor de video zelf en dus word het beeld slecht Rip maar eens een stukje dvd-video(bv een interview met de maker uit de extra's) en codeer deze eens met dezelfde instellingen, je zult versteld staan van de kwaliteit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...