Ga naar inhoud

DVD Book Types


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben me wat aan het verdiepen in de book types. DVD-ROM is schijnbaar de standaard, maar je kunt een beschrijfbare DVD ook instellen als DVD+R. Welk type is het beste booktype voor zelfgebrande DVD's als die compatibel moeten zijn in stand-alone DVD spelers? Ik wil namelijk een DVD maken voor iemand in Amerika en wil dan natuurlijk een schijf maken op basis van de meest gebruikelijke standaard.
Link naar reactie
Hallo Jaap, Je advies is duidelijk. Omdat ik echter een beginneling ben met het zelf maken van Video DVD's (met eigen camcorder opnamen) vraag ik me af, of ik er dus voor moet zorgen dat bij elke DVD video disc die ik brand, omwille van de beste afspeelmogelijkheden, altijd DVD ROM als booktype staat ingesteld..? Kan of moet ik dit voor het brandproces zelf beïnvloeden, of moet ik de software dit zelf laten bepalen? Ik gebruik Nero. Waar kan ik dat zelf instellen? In het dialoogvenster bij het branden zie ik vrijwel altijd "Automaticly set to Book Type DVD ROM" staan. Da's dan dus goed. Maar als er bv. staat DVD+R, is het beter om dat zelf te wijzigen? Hoe en waar kan ik dat in Nero instellen? Bijvoorbaat dank voor je antwoord...
Link naar reactie
[quote:3e0525916f="apeka"]Hallo Jaap, Je advies is duidelijk. Omdat ik echter een beginneling ben met het zelf maken van Video DVD's (met eigen camcorder opnamen) vraag ik me af, of ik er dus voor moet zorgen dat bij elke DVD video disc die ik brand, omwille van de beste afspeelmogelijkheden, altijd DVD ROM als booktype staat ingesteld..? Kan of moet ik dit voor het brandproces zelf beïnvloeden, of moet ik de software dit zelf laten bepalen? Ik gebruik Nero. Waar kan ik dat zelf instellen? In het dialoogvenster bij het branden zie ik vrijwel altijd "Automaticly set to Book Type DVD ROM" staan. Da's dan dus goed. Maar als er bv. staat DVD+R, is het beter om dat zelf te wijzigen? Hoe en waar kan ik dat in Nero instellen? Bijvoorbaat dank voor je antwoord...[/quote:3e0525916f] Je kunt dit naar mijn idee instellen m.b.v. de Nero Toolkit, loop het een en ander even bij langs a.u.b. Het is, zoals door mij hierboven reeds gemeld, naar mijn idee het beste de Book Type op DVD-ROM te zetten.
Link naar reactie
[quote:a7dc090872="neuf"]met alle respect, maar dit klopt echt niet. nero toolkit bestaat uit een drietal diagnostische programma's[/quote:a7dc090872] Als je Nero geinstalleerd hebt en een dvd brander aanwezig is die de Book Type of bitsetting instelling mogelijk maakt, kies dan: (Window$ XP Pro, Engelstalig) Start > Programs > Nero > Nero Toolkit > Nero CD-DVD Speed > Extra > Bitsetting
Link naar reactie
Hallo, Ik heb even een test gedaan. Nero zet bij het branden het Book Type automatisch op DVD ROM. Is dus correct. Inderdaad kun de bitsetting wijzigen met Nero CD-DVD Speed. Maar voorlopig laat ik het Nero dus maar even zelf uitzoeken.... Die setting heeft volgens mij ook alleen betrekking op de speler en wordt er toch niets op de disc zelf gezet? Ik weet dus niet wat mijn huiskamer speler ermee doet. Zo'n zelfgebrande DVD herkent ie in elk geval bij mij als DVD... Neuf: Over PAL en NTSC is mij bekend. Echter, ik heb laatst een 1:1 kopie gemaakt van een mini DVD-RW uit mijn (PAL) Sony DVD camcorder naar een gewone DVD+R en die meegegeven aan de Amerikaanse familie om eens te proberen. Tot mijn verrassing konden ze die disc bij hen thuis probleemloos afspelen...Ze hebben daar een gewone DVD speler, niet eens regiovrij, van een Japans B-merk, die ze bij Wallmart hadden gekocht. Zelf ik ooit via Amazon eens een Amerikaanse speelfilm gekocht (NTSC en regiocode 1). Die DVD speelde ook probleemloos af in mijn speler (die overigens wel regiovrij is). Alleen de kleur rood in die film was wat fel en moest ik handmatig aanpassen. Nogmaals waarom het werkt? Geen idee... :lol:
Link naar reactie
dvd spelers kunnen zowel pal als ntsc afspelen, daar is dus geen beperking. Deze beperking is er echter welbij videorecorders(vhs), deze zijn of ntsc of pal. Er bestaan ook zogeheten dual-standard videorecorders deze kunnen de andere niet-standaart (in europa is dat dus ntsc) afspelen via een soort simulatie, dat heet ook wel quasi-playback.
Link naar reactie
Hallo, Ik kreeg toevallig net een mailtje van mijn Amerikaanse zwager, dat hij een DVD+R die ik hem had gestuurd probleemloos kon afspelen op zijn DVD-speler. Dat bevestigt dus ook jou antwoord. Dit digitale tijdperk lost gelukkig een hoop conversieproblemen op.... Dat dit niet het geval is bij videorecorders was me al bekend. Toen ik begin jaren negentig terugkeerde uit de VS heb ik hier een van de eerste Panasonic multi-system videorecorders gekocht, zodat ik mijn Amerikaanse banden kon afspelen. Daar moest je dan wel weer minimaal een 60 Hz tv bij hebben, want anders had je alleen zwart-wit beeld...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...