Ga naar inhoud

systeem eisen voor bewerking?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik twijfelde een tijd op het hardware forum tussen een mac en een windows pc en het lijkt toch een windows te worden. Nu het volgende: ik ben op zoek naar een andere pc maar die moet er zeker weer een tijd tegen aan kunnen. Wat voor moederbord, procesor(intel ht of amd 64) en videokaart zou deze moeten hebben om een mooi fillempje te maken. Ik heb begrepen dat er een goed moeder bord in hoort, maar wat zijn de betere, met ruimte voor uitbreidingen? ik heb er niet zoveel verstand van maar ik wil het nu wel goed voor elkaar hebben. ik hoop dat er iemand een beetje licht in deze duisternis te kan schijnen, want er is wel heel veel keus (de bekende bomen en het bos) alvast bedankt p.s. ik weet niet wat zoiets zal gaan kosten maar ik hoor om me heen dat het met 1300 euro wel moet lukken of zit ik er dan flink naast, zonder monitor uiteraard.
Link naar reactie
[quote:dfc7d3c9be="nollie747"] ik heb net even gekeken naar die salland, het ziet er mooi uit, alleen maar een harddisk op 7200, en die video kaart zou dat 256 moeten zijn of lukt dat ook wel met 128 [/quote:dfc7d3c9be] Alles is aan te passen naar eigen wens, ik gaf het systeem alleen aan als prijsvoorbeeld. 10.000rpm harddisk kan ook, maar die hebben niet zoveel opslagruimte en zijn relatief gezien erg duur. De videokaart is niet van invloed op videobewerking, dit is meer van belang bij het spelen van de modernste games. En daar geldt: liever 128MB snel geheugen dan 256MB minder snel geheugen.
Link naar reactie
[quote:0994327946="nollie747"] Wat voor moederbord, procesor(intel ht of amd 64) en videokaart zou deze moeten hebben om een mooi fillempje te maken. Ik heb begrepen dat er een goed moeder bord in hoort, maar wat zijn de betere, met ruimte voor uitbreidingen? ik heb er niet zoveel verstand van maar ik wil het nu wel goed voor elkaar hebben. p.s. ik weet niet wat zoiets zal gaan kosten maar ik hoor om me heen dat het met 1300 euro wel moet lukken of zit ik er dan flink naast, zonder monitor uiteraard.[/quote:0994327946] Een mooi fillempje kun je met elke lullige PC maken. Het hangt er vanaf welke formaten je wil gaan gebruiken om in te capturen en te coderen. Als dat DV is dan is een dikke harddisk wel op zijn plaats. 160GB harddisks zijn prima betaalbaar. Minstens 512 MB geheugen. Moederbord en CPU maken niet bijster veel uit, een ECS Elitegroup of ASRock voldoet prima, een AMD Athlon XP 2000+ voldoet ook prima. 1300 euro is een heleboel voor een PC waar je videobewerking mee wilt doen.
Link naar reactie
Als je serieus op het punt stond om een mac te kopen dan zou ik de zaak eens goed overdenken met betrekking tot appels met peren vergelijken. Een mac is een geheel compleet uitgekiend apparaat met onderdelen en software die wat betreft kwaliteit ver uitsteken boven datgene wat in een gemiddelde win-intel pc steekt. Is daarmee een mac beter dan een pc?, nee ;zolang je maar een pc in elkaar zet die wat betreft onderdelen en software gelijkwaardig is aan de mac. Je zult dan overigens tot de ontdekking komen dan een mac helemaal niet zo "duur" is, een knappe pc bouwen kost ook een bak geld. Wat is dan gelijkwaardig en wat is goede kwaliteit? Nou miz is dat een onderdeel van een merk welke aandacht besteed aan het product en niet alleen tijdens productie en verkoop maar ook na de verkoop. Dat betekent een apparaat welke goede prestatie's koppelt aan betrouwbaar en stabiel werken maar ook een website waarop degelijke informatie te vinden is over evt problemen, software en driver updates enz enz. Er zijn miz niet zo veel merken die daar aan voldoen. Zou je aan de basis beginnen, dat is het moederbord dan kom je al snel terecht bij een fabrikant als asus, a-open of msi. Ga je nog specifieker kijken: de chipset op het moederbord bepaalt voor een zeer groot gedeelte de stabiliteit en snelheid van je pc en wil je daar geen risico mee nemen dan ga je voor een Intel chipset of een nvidia Nforce. Zonder daar een discussie van te willen maken; via en sys maken leuke erg snelle en erg complete chipsetjes die leuk zijn voor een desktop pc waarmee de meest populaire handelingen vericht kunnen worden maar voor video bewerking zijn ze minder geschikt. Zeker daar nagenoeg iedere keer na introductie van een nieuwe chipset blijkt dat er vervelende incompatabiliteits bugs zijn die hoofdzakelijk betreking hebben op beeld/video bewerking en allles wat daarmee samenhangt. Wil je van een ander geverifieerd krijgen?; kijk eens op de support paginas van de bekende video-software fabrikanten naar compatabiliteits lijsten wat betreft de software en moederborden. Bij nagenoeg allemaal is er de voorkeur voor een mobo met Intel chipset.... En dan zijn er ook nog mensen die zeggen dat ze met een aldi pc prima video bewerken. Zolang alles goed gaat ben je dan idd erg gelukkig en lach je naar diegene die een pc in elkaar zet voor 2000 euro en feitelijk er niet veel meer mee kan doen dan met de aldi pc van 600 euro. Er is een vergelijking te trekken met autos: op de snelweg rijd je met een opel astra net zo goed als met een mercedes van 100.000 euro, maar kijk dan eens wat er gebeurt als je een weg op rijd met belgische kinderkopjes. Niet alle wegen zijn geasfalteerd.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...