Ga naar inhoud

kleiner maken van MPEGs


anoniem

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een videocamera gekocht (SONY TRV16E) waarmee je MPEGs naar je PC kunt uploaden mbv het programma Pixela Image maker 1.0. Als ik dit doe dan worden de bestandjes te groot (30 sec = 20MB), dus niet geschikt voor internet of mail. De bandbreedte is meer dan 3000 Kbps, waardoor het ook blijft haperen bij mij in een REAL player. Ik hoop dus dat ik zo MPEGje op een of andere manier kan verkleinen. Weet iemand een manier of programma waarmee dat eenvoudig kan?
Link naar reactie
Voor het gebruik op internet wil je dat de bestandjes zo klein mogelijk worden met een zo goed mogelijke kwaliteit. Alhoewel divx, welke te maken is met Virtualdub, daarin geen slecht figuur slaat is het geen match tegen de twee hoofspelers: windowsMedia en Realmedia. Zowel bij Microsoft als bij RealNetworks kan je een gratis codeer programma (ook wel producer/mediaencoder genaamd) downloaden. Je kunt dan op een relatief eenvoudige manier door het kiezen van een doel template (bv 56 kbs modem of 128 kbs isdn) de video omzetten met de voor dat template geldende instellingen. Het filmpje wat eruit rolt is dan "live" oftewel "streamend" te bekijken over de verbinding waarvoor je het gemaakt hebt. Maak je dus een filmpje volgens het 56Kbs template dan is het voor alle verbindingen van 56Kbs en hoger streamend te bekijken, dat wil zeggen: kijken zonder eerst het filmpje in zijn geheel te hoeven te downloaden. Van msoft is maar 1 tool: de win media encoder9. Bij real zijn er 2 uitvoeringen:Helix Producer Basic=gratis en kan voldoende voor thuisgebruik de andere is Helix Producer Plus en kost $200 en is meer bedoelt voor de prof. http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/encoder/default.aspx http://www.realnetworks.com/products/producer/index.html Op dit moment is Real-Helix superieur wat betreft grootte/kwaliteit en net een stapje beter dan windowsmedia9. Voor Real heb je echter wel wat meer cpu nodig, een 640x480 op 500 Kbs die min of meer superVHS tot ongeveer dvd kwaliteit geeft/belooft heeft toch wel zeker een P3-700 Mhz nodig om soepel af te spelen. Kleinere resoluties zoals 320x20 of 160x120 kunnen uiteraard met een wat ouder systeem wel goed worden afgespeeld.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...