Ga naar inhoud

geen geluid bij Avisynth + Virtualdub


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een stukje film op mijn harde schijf gecaptured (direct in mpg-formaat). Nu ben ik aan het experimenteren met Avisynth in combinatie met virtualdub. M.b.v Avisynth maak ik een scriptfile(.avs) aan voor het openen van een mpg-file binnen Virtualdub. In Virtualdub open ik het .avs file en dan krijg ik een duidelijk beeldweergave echter zonder geluid. Heeft iemand een tip voor mij?
Link naar reactie
Nee ik heb geen expliciete scriptinstructie gegeven om audio te openen. Ik heb een stukje van TV gecaptured mbv 'Powercinema'. Dit levert, voor zover ik het kan nagaan, 1 file op, een mpg-file. Ik heb, gewoon om te experimenteren, een avs-scriptfile geschreven met daarin het volgende : DirectSowSource("...mpg") ReducedBy2 Sharpen(0.75) Vervolgens open ik dit file in virtualdub en zie ik o.a. een gehalveerd beeld maar ik had ook geluid verwacht. Wat heb ik fout gedaan?
Link naar reactie
Jij stelt het iets anders als ik het deed. Ik deed (als ik me nog goed kan herrineren): video=DirectShowSource("C:\mijn documenten\videootje.mpg") audio=DirectShowSource("C:\mijn documenten\videootje.mpg") Of bv: audio=WAVSource("C:\mijn documenten\liedje.wav") Ik weet niet of met de opdracht: DirectShowSource (******) zowel de video als de audio wordt geopend. Uberhaupt: heb je wel een directshow audiofilter op je pc welke mpeg audio kan lezen? Wat gebeurt er als je de scriptfile opent in Mplayer2 (mediaplayer)? schiet me nog wat te binnen: heb je al geprobeert een stukje te saven? , er staat me iets bij dat de audio niet te beluisteren is al is ie wel aanwezig.... Ik zit nu ff op iemand anders zijn pc (mijne is geploft) dus kan nix installen om met je mee te proberen.
Link naar reactie
Als ik de scriptfile open in de windows media player dan krijg ik de melding "the filter graph manager won't talk to me". Wat jij doet met de variabelen 'audio' en 'video' (DirectSourceShow) heb ik nog niet nagespeeld maar je maakt 2 variabelen aan! Hoe ga je daar verder mee om in de scriptfile? En verder zeg je "Uberhaupt: heb je wel een directshow audiofilter op je pc welke mpeg audio kan lezen? " Hoe kan ik dit controleren? Ik heb nog niets geproberd om te saven, dat doe ik morgen. Heb je misscien een tip voor een betaalbare vcr die een s-video uitgang ondersteunt?
Link naar reactie
Grappig, heb toch maar ff synth geinstalleerd, mijn mplayer zegt hetzelfde, ongeacht wat ik probeer te openen.... Wellicht is er iets met de nieuwere mediaplayer?, je krijgt als je mplayer update ook nagenoeg een geheel nieuwe medialaag, wellicht dat die het verbied, zou me nix verbazen microsoft kennende..... De twee variabelen is toch geen probleem? je zegt allen maar : open dit bestand met een directshow audio filter en open dit bestand met een directshow videofilter, is geen probleem. Een directshow audio filter, tja.... Die zal je denk ik al zelf geinstalleerd moeten hebben, als je bv PowerDVD XP4 installeerd krijg je een directshow mpeg2 video filter,stream splitter en een audiofilter welke ac3 en dts kan afspelen, maar daarmee kan het audiofilter dus ook mpeg1/layer2 audio afspelen en dat is wat bij een vcd/svcd/dvd zit.
Link naar reactie
Ik dacht dat je, door iets in een variabele op te slaan, een vervolgstap moest ondernemen met die variabelen bijv : run(audio) en run(video) (run heb ik zelf verzonnen, dient als voorbeeld), vandaar de opmerking. Ik heb inderdaad PowerDvd geinstalleerd dus met die direct show filters zal het wel snor zitten dan. Trouwens, is naar jouw mening, avisynth icm met virtualdub de beste methode om films die met mbv een videorecorder vanaf een videoband op de harde schijf zijn gezet op te vijzelen naar een hoge(re) kwaliteit?
Link naar reactie
om te beginnen en verwarring uit te sluiten: welke avi-synth gebruik jij? De officiele van Ben Rudiak Gold? Of de nieuwere die door (ik dacht) een nederlander is verder ontwikkeld? http://www.math.berkeley.edu/%7Ebenrg/index.html Of http://www.videotools.net/index.php?rub=guides&htm=intro2avisynth.htm&PHPSESSID=8298eb0f37d31e8f7e4037fd699a5624 Er is nl denk ik mogelijk een veschil in script taal, weet dat echter ook niet zeker... Wat betreft video verbeteren, ik neem aan dat je al reeds video materiaal op je hd hebt staan en dit wilt opkalefateren? En het materiaal is MPEG2? Dan zit je min of meer vast aan avi-synth maar er zijn meerdere wegen naar rome. Zo zou je natuurlijk met bv Flask de video kunnen omzetten naar ongecomprimeerde RGB of YUV video, flask kent ondertussen OPEN-DMI spec's en kan dus files <2 GB schrijven. Schakel je HUFF-YUV compressie in dan verklein je de boel aardig en heb je toch nog steeds geen kwaliteits verlies. De huff-yuv video kan je dan eenvoudig bewerken in vdub. Of: je doet het met TMPGenc, deze kan tegenwoordig zo'n beetje alles wat er bestaat aan video lezen(mits er maar een directshow filter voor geinstalleerd is) en bezit ook een hele reeks aan reparatie/verbeter tools. Of: je gebruik de TMPGenc-Readercodec. De werkwijze daarmee lijkt een beetje op avi-synth met het verschil dat de frameserver-script die je aanmaakt al een bepaalde hoeveelheid van de video-audiodata bevat. Het script moet dan ook gerendert worden en dit kost enige tijd en je eindigt dus niet met een txt van 1 Kb groot maar met een soort "dummy" file die een bepaald percentage van de video groot is, ik dacht iets van 20% (?) De readercodec zelf is een zeer stabiel stukkie ware, het grafische frontend is helaas een puinhoop, afhankelijk van je versie windows zit er een rare bug in de venster grootte die er voor zorgt dat je het venster niet kan oprekken. Hij is niet meer op de site van Hori(maker van tmpgenc) te vinden, als je wilt kan ik hem wel mailen, zal hem wel ff moeten opzoeken....En oh ja: de software is japans-talig maar ik heb een vertaling van welk knopje waarvoor dient, het stelt overigens niet veel voor: open file, make settings to save/save file persoonlijk heeft de HUFF-YUV manier met flask/vdub mijn voorkeur: werkt gegarandeert is redelijk snel( nou ja) en geeft geen kwaliteits verlies of andere narigheid, nadeel: kost een hoop schijfruimte , 90 minuten in 768x576 wordt iets van 40 a 60 GB.
Link naar reactie
Encoder/player will not read the AVIsynth scriptfile ? I noticed that many "new" programs do NOT use the Windows functions to read the AVI files. If they do NOT use those standard Windows functions AVIsynth will not work. Known programs that do NOT use those routines are CCE 2.62 SP and Windows Media Encoder Vx.x. Furthermore, I heard that there are problems with Windows Media Player 7. Het heeft bij mij altijd vlekkeloos gewerkt, ook de nieuwe versie maar ik zit nu niet op mijn eigen sys. Binnen enkele dagen heb ik alles weer terug en kan ik meer testen. Ik heb altijd een dual boot met w98se geheel in "standaart", dus nix geupdate waarvan ik weet dat het rottigheid veroorzaakt (zoals mediaplayer updates)... Tot dan kan ik er ff niet mee helpen.
Link naar reactie
Ik werk met De officiele van Ben Rudiak Gold. Ik heb nog steeds niks fatsoenlijks op mijn harde schijf staan omdat ik niet weet welk merk een fatsoenlijk s-video recorder heeft. Heb je nog een advies? Verder heeft mijn plaatselijke electronicaboer beweerd dat ik mijn VHS-banden niet in een betere kwaliteit op mijn harde schijf kan zetten met s-video. Dan had ik de films ook op moeten nemen met SVHS. Kan dit kloppen? Al met al lijkt het erop dat ik toch met een compositie moet gaan werken of met de coaxkabel. Of je nog meer suggesties?
Link naar reactie
S-video (Super-video?) S-VHS(Super-VHS) 2 verschillende dingen.... S-video= een manier van signaal overdracht net zoals composiet een manier van signaal overdracht is S-VHS= een VHS norm van JVC die een verbeterde opname en weergave kwaliteit belooft Je kunt dus een gewone videorecorder middels de gangbare composiet aansluiting ergens op aan sluiten, indien deze gewone videorecorder ook een s-video aansluiting heeft dan zal deze s-video aansluiting een betere overdracht van de video geven tov de composiet aansluiting , hoe slecht het materiaal ook is, het transport verloopt dus met minder verlies. Bij verlies moet je denken aan ruis/kleurruis en kleurscheiding, bij een s-ideo aansluiting zijn helderheid en kleurinformatie gescheiden en kunnen elkaar niet nadelig beinvloeden terwijl bij composiet alle twee de signalen over 1 kabletje lopen en elkaar dus wel beinvloeden. Het verschil is vaak bijna niet te zien in het gecapturede materiaal maar wordt pas merkbaar bij mpeg-codering, minder ruis en kleurfouten betekent simpelweg minder last van blokvorming. Jouw videorecorder heeft dus geen S-video aansluiting en ondersteund het (kennelijk) ook niet via de scart aansluiting. Indien je een andere videorecorder zou willen aanschaffen zou je er dus alleen maar op te hoeven letten dat deze daadwerkelijk een echte s-video aansluiting heeft, er moet dus achterin de vcr een stekkeraansluiting zitten waar de s-video kabel in past. Verder zou je natuurlijk ook in de spec's kunnen kijken of daar als in/uitgang s-video wordt vermeld. Of een s-video aansluiting nu alleen op s-vhs recorders zit weet ik niet, dat zou best wel eens kunnen. Ik heb een HI8 camcorder, is dus geen S-vhs maar ik heb toch een s-video aansluiting er op zitten... Dat je met een vhs band nix aan een s-vhs recorder zou hebben is niet helemaal waar, een hoop vcr's hebben een optie genaamt kwasie-s-vhs of simulated s-vhs waarbij de vhs band met een soortgelijke techniek wordt afgespeeld waardoor er een betere weergave is, het is geen s-vhs en dat zal het ook nooit worden maar het schijnt toch behoorlijk in beeldkwaliteit te schelen. Met de keuze van de recorder kan ik je niet verder helpen, logisch verstand gebruiken, haal van je merk van keuze een catalogus, vergelijk goed de modellen met elkaar en ga dan pas kijken wat ze kosten en let op aanbiedingen, een supertop recorder van 2 jaar geleden is nog steeds een heel knap apparaat en kan de helft of minder kosten dan het laatste model van 2002/2003. De vcr markt is zo'n dode/uitgeklede markt dat je volgens mij voor €400 een toprecorder koopt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...