Ga naar inhoud

Drop outs


anoniem

Aanbevolen berichten

Tijdens het capturen van videofilms, krijg ik veel dropouts in premiere. Met freschdiagnose heb ik een benchmark test gedaan wat resulteerde in Write 5,2 MB/s en Read 3,66 MB/s onder win xp.Mijn hardeschijf snelheid is dus te laag. Voorheen draaide ik op millennium met 15 mb/s en 9 MB/s. Ik heb een pentium 3 500Mhz. In het Bios is niets veranderd. Waar gaat het fout ? Onder millennium draaide alles goed. Heeft het soms iets te maken met DMA ?
Link naar reactie
Wat voor schijf heb je? Probeer je te capturen op dezelfde hd als waarop xp is geinstalleerd of heb je een aparte hd voor capturen? Kijk eens in xp (apparaatbeheer) in wat voor udma mode hij draait en of dit klopt met wat hij zou moeten kunnen. Verder is het zo dat xp natuurlijk weer meer resources gebruikt dan zijn voorganger, dus meer hd-ruimte, meer geheugen en meer cpu, waardoor er minder overblijft voor de applicaties. Dit kan in jouw geval (p3-500) net de druppel zijn die teveel is. Nog een vraag. Hoeveel geheugen zit er in je pc? Dit in verband met het gebruik van de swapfile door windows. Hoe minder fysiek geheugen erin zit hoe vaker windows de swap-file nodig heeft om pages in- of uit- te swappen. Hetgeen weer gepaard gaat met schijfgebruik. Als dit op fysiek dezelfde schijf gebeurd als waarop je captured heb je vrijwel zeker last van dropped frames als windows vaak moet swappen omdat er weinig geheugen in de pc zit. Je zou ook eens kunnen proberen de schijf (of de partitie) waarop je captured de defragmenteren. Zorg ook dat je de juiste drivers hebt voor je capture-hardware in jouw geval dus xp-drivers.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie. Ik heb twee hd`s in mijn systeem: Schijf 1 Quatum Fireball Cr13OA 5400 rpm met als bestandssysteem NTFS. De grootte is 10GB waarvan 4 Gb vrij is. Hierop draait XP en premiere. Systeemherstel ingeshakeld en schrijfcache ingeschakeld. Schijf 2 IBM-DTLA-307045 7200 rpm met als bestandssysteem NTFS. De grootte is 43GB waarvan 39GB vrij. Hierop capture ik mijn films. Systeemherstel uitgeschakeld en schrijfcache ingeschakeld. Mijn interne geheugen is 400Mb en de HD`s zijn gedefragmenteerd. Ik heb in apparaatbeheer gekeken naar de udma mode waarover je het had, deze kon ik niet vinden . Wel het volgende in apparaatbeheer bij HD`s Eigenschappen: Algemeen Dit apparaat werkt correct Beleidsinstellingen Schrijfcache ingeschakeld Volume Schijf 1 Type Standaard Status Online Stijl partitie Master boot Record Capaciteit 43975 MB Niet toegewezen ruimte 0 MB Gereserveerde ruimte 0 MB Stuurprogramma 5.1.2535.0 (digitaal ondertekend microsoft) Onder millennium kon je DMA aanzetten waardoor je schijf sneller werd, de UDMA mode kan ik niet vinden of zoek ik verkeerd ?
Link naar reactie
[quote:2e56f0b86e="Rene Ro"] Onder millennium kon je DMA aanzetten waardoor je schijf sneller werd, de UDMA mode kan ik niet vinden of zoek ik verkeerd ?[/quote:2e56f0b86e] In apparaatbeheer onder de kop "IDE ATA/ATAPI-controllers heb je je beide ide kanalen. Als je daar de eigenschappen van opvraagt en vervolgens het tabblad "geavanceerde instellingen" kun je zien wat voor udma-mode er staat ingesteld voor de apparaten die op die poort zijn aangesloten. Normaal gesproken stelt windows dit gewoon automatisch goed in, maar daar jij problemen hebt is het misschien verstandig dit even na te kijken. Verder heb je in je antwoord nog niet aangegeven wat voor capture-hardware en drivers je gebruikt. Daar kan natuurlijk ook nog wat fout zitten. Het feit dat je een aparte hd gebruikt voor capturen is in ieder geval prima en voor jou geldt dat swap-verhaal in mijn vorige antwoord dus niet. Die IBM-schijf heb ik zelf ook gehad (is helaas een te vroege dood gestorven) en zou het qua snelheid makkelijk aan moeten kunnen. Als je mobo tenminste ata100 ondersteunt. Hij zou in iedergeval veel sneller moeten kunnen dan de luttele MB's die jij in je oorspronkelijke vraag aangeeft.
Link naar reactie
De instellingen van de IDE-controllers zijn als volgt: primair ide-kanaal Apparaat =0 Overdrachtsmodus ; DMA, indien beschikbaar huidige overdrachtsmodus ; Ultra DMA mode =0 Apparaat =1 Overdrachtsmodus ; DMA, indien beschikbaar Huidige overdrachtsmodus ; Ultra DMA mode =0 secundair ide-kanaal Apparaat =0 Overdrachtsmodus ; DMA indien beschikbaar Huidige overdrachts modus ; PIO-Modus Apparaat =1 Overdrachtsmodus ; DMA indien beschikbaar Huidige overdrachtsmodus ; PIO-Modus In bios gekeken: primaire master : Quantum Fireball piomode 4 en ultra dma mode 2 primairy slave : DVD Liteon piomode 4 en ultra dma mode 2 secundairy master : IBM-DTLA piomode 4 en ultra dma mode 2 secundairy slave : Hp Cd writer plus piomode 3 en ultra dma mode staat op disabled Volgens mij bepaalt je mobo dit automatisch. Mijn capture hardware is de pinnacle DV500 met de software versie 4.0 Mijn mobo ondersteunt ata 100 anders had ik ook problemen onder millennium gehad.
Link naar reactie
Ik neem aan dat je hd's op het primaire kanaal zijn aangesloten. Dan is het vreemd dat het bios ze meldt als udma 2 en in xp staan ze als udma 0. Probeer dit eens handmatig aan te passen. Dat in het bios staat dat het udma 2 is zegt voor xp niet veel, want als die eenmaal is geladen staat het bios buitenspel en wordt door xp niet of nauwelijks gebruikt. Daarom heeft het "shadowen" van het bios ook niet zoveel zin meer. Behalve natuurlijk als je vindt dat je teveel geheugen hebt. :wink: . XP vindt dat het udma 0 apparaten zijn, maar dit is volgens mij niet juist. Probeer daarom om dit handmatig aan te passen. Hoor wel of dit gelukt is en heeft geholpen. Die DV500 is trouwens een prima capture-kaart. Heb ik toevallig zelf ook. Drivers versie 4.0 zijn prima voor XP, dus daar ligt het niet aan.
Link naar reactie
Mijn hd`s zijn verdeeld over de twee IDE kanalen, als volgt: Primair locatie 0 Hd fireball locatie 1 DVD lite-on Secundair locatie 0 Hd IBM locatie 1 HP Cd-rom/brander Deze manier van verdeling/aansluiting is destijds aangeraden door de computerwinkel . Dan zijn namelijk de hd`s verdeelt over twee controllers waardoor de belasting per controller verdeeld is. Lijkt me wel logisch. Die udma mode is niet te veranderen onder eigenschappen voor primair ide-kanaal dit geldt zowel voor apparaat 0 als 1. Dit geldt ook voor de secundaire controller. Doordat jij met mij meedenkt, denk ik nu dat er misschien iets met mijn mobo of ide controllers aan de hand is. Volgens mij hebben we nu alle mogelijkheden bekeken
Link naar reactie
[quote:c3e4280e3d="Rene Ro"]Mijn hd`s zijn verdeeld over de twee IDE kanalen, als volgt: Primair locatie 0 Hd fireball locatie 1 DVD lite-on Secundair locatie 0 Hd IBM locatie 1 HP Cd-rom/brander Deze manier van verdeling/aansluiting is destijds aangeraden door de computerwinkel . Dan zijn namelijk de hd`s verdeelt over twee controllers waardoor de belasting per controller verdeeld is. Lijkt me wel logisch. Die udma mode is niet te veranderen onder eigenschappen voor primair ide-kanaal dit geldt zowel voor apparaat 0 als 1. Dit geldt ook voor de secundaire controller. Doordat jij met mij meedenkt, denk ik nu dat er misschien iets met mijn mobo of ide controllers aan de hand is. Volgens mij hebben we nu alle mogelijkheden bekeken[/quote:c3e4280e3d] Deze verdeling lijkt logisch, maar toch zou ik eens proberen om beide hd's eens op het primaire ide-kanaal te zetten. Mogelijk beinvloeden de tragere apparaten toch de snelle.
Link naar reactie
Ik heb de twee hd`s op het primaire - IDE kanaal gezet. In eerste instantie startte de pc niet op, omdat ik de kabels niet goed aangesloten had. Mijn C-schijf heb ik laten staan op master en mijn tweede schijf op slave gezet. Nu startte hij wel goed op, daarna een benchmark test gedaan. Het resultaat wat betreft die belabberde snelheid bleef het zelfde. Het maakt dus geen verschil, het was wel de moeite waard om te proberen. Ik ga nu de tip van rwillegen proberen, daarvoor moet ik eerst mijn schijf leeghalen met data die ik wil behouden.
Link naar reactie
Overigens ter aanvulling: het is duidelijk dat als je de schijf formateerd met een win98 diskette dat je dit in FAT32 zal moeten doen, win98 kent nu eenmaal geen NTFS. Het is dan ook niet bedoeld als blijvende oplossing maar meer om het probleem op te sporen. Ik heb zelf nu al meerdere malen gehad dat er kennelijk iets beschadigd raakt aan de mft(master file table) van de ntsf volume en daardoor de lees en schrijf performance enorm terug loopt. Na een fdisk/format naar fat32 en daarna een nieuwe format naar ntfs onder w2000 is het probleem dan weer opgelost.
Link naar reactie
Mijn hd heb ik leeggehaald en vervolgens opgestart met de win 98 opstart flop. Daarna deze schijf geformatteerd, het viel mij op nadat ik deze schijf geformateerd had dat er nog 277 MB door iets inbeslag genomen was. Dit zag ik met het programma partition magic. Op de hardeschijf zelf zag ik dat deze leeg was in xp, er stond geen data meer op. Ik weet nog uit het dos tijdperk dat je met een bepaald commando/opdracht de hele schijf leeg kon halen. Misschien weet jij dit commando/opdracht nog zodat ik de hele schijf leeg kan halen.
Link naar reactie
In principe moet met fdisk de gehele schijfruimte kunnen worden gezien tenzij er linux op heeft gestaan, dan wil wel eens bv een bootmanager verborgen blijven. Als je in fdisk de gehele zooi weggooit en een nieuwe partitie aanmaakt dan zal deze de gehele ruimte bevatten. Een uitzondering zijn bad-clusters, als de schijf ooit is gecrasht oid. dan zal bij een scandisk iedere badcluster worden gemarkeert en daarna is deze niet meer benaderbaar. Tenslotte kan je van Maxtor een proggie dl dat de hele schijf test en ook een soort lowlevelformat kan doen, de hele schijf wordt dan volgezet met nullen zodat je zeker weet dat er geen data meer op de schijf kan staan, dit heeft bij mij altijd uitstekend gewerkt. Bovendien test het proggie de schijf, je weet dan zeker dat ie ok is. Nagenoeg iedere schijf fabrikant heeft wel een soortgelijk proggie, dus ff naar de site van je fabrikant gaan. Is nu je datarate (na de format) wel goed? Want daar was het allemaal om begonnen....
Link naar reactie
Na het formatteren van de hardeschijf heb ik weer een benchmark test gedaan, de snelheid (eigenlijk de traagheid bleef hetzelfde). Ook ben ik wezen zoeken naar het progje op internet bij de fabrikant van mijn harde schijf (ibm) daar kon ik niets vinden. De komende week ga ik dit probleem voorleggen aan de computerwinkel waar ik regelmatig kom, misschien kunnen zij mijn pc testen. Of je moet nog meer ideeen oplossingen hebben, ik laat je in ieder geval weten (ook anderen die dit lezen) wat het is mochten ze wat vinden.
Link naar reactie
Je kunt er min of meer wel vanuit gaan dat na een formatering de harde schijven in orde zijn, er kunnen wel bad clusters op zitten maar die mogen de snelheid niet zo erg naar beneden halen. Dan moet het toch wel vrij zeker een DMA probleem zijn. Wat voor moederbord heb je? en wat voor chipset zit hierop? Bij een moederbord met intel chipset is toevoegen van drivers niet nodig om dma goed te laten werken, bij een mobo met via,sis of ali chipset kan dit wel moeten. Aangezien je een p3-500 hebt vermoed ik dat het wel een intel BX440 bord is en dan hoef je geen drivers toe te voegen, het zou met een kale windows goed al goed moeten werken. Gebruik je soms een losse Promise ata100 controller?
Link naar reactie
Ik heb mijn hardeschijven op 1 IDE controller gezet, nu heb ik geen dropouts meer, misschien dat er een conflict was tussen mijn hardeschijf en mijn brander, die samen op 1 IDE zaten. In ieder geval bedankt voor de oplossingen die je gaf. Binnenkort heb ik een paar vragen over het configurenen van een router voor het internet en voor twee pc`s die daar aan vastgeknoopt zitten.
Link naar reactie
[quote:af874ae3d2="Rene Ro"]Ik heb mijn hardeschijven op 1 IDE controller gezet, nu heb ik geen dropouts meer, misschien dat er een conflict was tussen mijn hardeschijf en mijn brander, die samen op 1 IDE zaten.[/quote:af874ae3d2] Die oplossing had ik een paarantwoorden terug al voorgesteld. :wink: Fijn voor je dat het nu werkt. :D [quote:af874ae3d2="Rene Ro"]Binnenkort heb ik een paar vragen over het configurenen van een router voor het internet en voor twee pc`s die daar aan vastgeknoopt zitten.[/quote:af874ae3d2] Weet ik bijna alles van, heb thuis ook een router met vier pc's daarop aangesloten en heb dergelijke installaties al bij diverse andere mensen geinstalleerd. Dus kom maar op met je vragen :lol:
Link naar reactie
rwillgen en hanky panky bedankt voor jullie tips, ik wil als laatste jullie mijn teruggevonden snelheden laten zien: Writespeed is nu 15,42 MB/s Readspeed is nu 9,55 MB/s Dit is voldoende, nu heb ik geen dropouts meer en kan ik weer capturen. De eerder gedane tip van hanky over het verplaatsen van mijn hd` op 1 ide controller had ik eigenlijk moeten toepassen. Dit heb ik niet gedaan omdat het eerst wel werkte en de computer zaak vertelde dat dit niet nodig was het verplaatsen van de ide`s. Jullie staan in hoog aanzien bij mij. Ik wil het hierbij gelijk afsluiten. Binnenkort stel ik mijn vragen over routers op een ander vorm. Misschien zie ik jullie daar weer . gr rene
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...