Ga naar inhoud

Lsx, Cinemacraft of toch Tmpgenc?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben een beetje aan het vergelijken m.b.t. conversieprogjes van Divx naar dvd. De enige die op dit moment foutloos een Mpeg2 file produceert is Tmpgenc. Tmpgenc doet de klus dus wel, maar de kwaliteit van de uiteindelijke mpeg-file vind ik ook niet om over naar huis te schrijven en het converteren kan -naar mijn mening- veel sneller. Er zijn nog meerdere proggies zoals Lsx, CCE enz. Maar welke doet nou het best de klus, dus snelheid / kwaliteit verhouding? Ik heb al eens een file met Lsx proberen te converteren maar Windows XP Pro geeft steeds op de helft de melding dat Lsx een fout heeft veroorzaakt. CCE kom ik nog niet helemaal uit. De instellingen zijn zeer summier. Voordat ik maandenlang opnieuw het wiel ga zitten uitvinden, de vraag: wie kan licht in deze duisternis scheppen... :-?
Link naar reactie
Vergeet LSX, deze maakt ,welliswaar snel, troep. Goede kwaliteit is wel enigzins te bereiken maar dit kost een hoop gerommel met compressor waardes. TMPGenc: vind ik erruuuug goed en goedkoop, bovendien is het uitermate fout-tolerant. CC: schijnt (?) wat betere mpeg te maken dan TMPGenc en doet dit wel veel sneller dan TMPG maar is zo belachelijk duur en heeft bovedien een erg merkwaardige interface die, als je maar diep genoeg graaft ,uiteindelijk (te) veel instel mogelijkheden geeft. Ik heb er een aantal avonden mee zitten stoeien en ben toen lekker verder gegaan met TMPGenc.....
Link naar reactie
Oké, ik ben aan de slag gegaan met Tmpgenc en heb al een aantal prachtige deeveedeetjes gebrand. Soms hakkelt het alleen. Ik ben erachter waarom dat is. De originele avi is nl. NTSC 23-nogwat fps en ik maak er steeds een PAL 25 fps van. Ik heb gisteren geprobeerd een NTSC template te gebruiken en heb deze ge-unlockd om de framerate van 29-nogwat naar 23-nogwat terug te zetten. Tevens heb ik op advies van vcd-help de pulldown op 3:4 gezet. Nu geeft Tmpgenc echter telkens (na +/- 18%) de foutmelding: Scanlines out of range (118). Iemand enig idee hoe dit komt. Of ligt dit gewoon aan de avi waar misschien een foutje in zit...? :-?
Link naar reactie
Het zal geen ntsc kunnen zijn want dat is 29.97 fps,volgens mij is het film, dwz bioscoopfilm, en die is op 23.976 fps gemaakt of eigenlijk 24 fps Er is het eea funny aan mpeg1/2 met film bron bestanden aangezien een aantal van de mpeg normen officieel film niet ondersteunen, hoe dit precies zit weet ik niet maar TMPGenc kan bv geen film-Svcd maken met 23.976 fps maar weer wel een VCD :roll: DVD kan ook geen film framerate hebben. Wat is de resolutie van het bron bestand? Daar is meestal ook wel het eea aan af te leiden. Volgens mij zit je met pulldown ook fout. Telecine pulldown gebruik je met een ntsc 29.97 (dvd)bestand welke origineel stamt van een bioscoop-film bestand met 23.976 fps welke dmv telecine 3/2 opgeschaald is. Que? Film is 24 fps,een dvd kan alleen in 25 of 29.97 fps. De 24 fps moet dus worden opgetransformeerd naar 29.97 fps. Gebeurt door eerst de 24 fps 1% te vertragen, kom je op 23.976 fps. Vervolgens wordt er iedere 4 frames 1 extra tussen geplakt, deze extra frame wordt geinterpoleerd uit de voorgaande en volgende frame. Om het nog allemaal een beetje lastiger te maken: die ene frame die er tussen wordt geplakt is niet 1 hele frame maar zijn 2 fields (=1 hele frame), de eerste field wordt toegevoegd na frame 1 en de tweede field wordt toegevoegd voor frame 3 AA-[color=red:2036f98a62]A[/color:2036f98a62]B-B[color=red:2036f98a62]C[/color:2036f98a62]-CC-DD Vandaar de naam 3:2 (3xA: 2xB) Telecine materiaal is dus ook een soort van ge-interlaced terwijl het bronmateriaal progresief is :roll: :roll: ja, zijn we er nog? Eigenlijk is dit dus wat jij moet doen, je moet telecinnen. Dit is dus het tegenovergestelde wat bijna iedere dvd-ripper doet: inverse telecine. Je moet dus de video behandelen met een telecine filter en dat is een probleem want alhoewel ik duizenden inverse-telecine filters ken, ken ik er geen 1 die telecine doet..... Nou ja 1, en het is geen filter maar een kompleet programma , en of het echt telecine is wat ie doet wet ik niet maar het programma upsampelt met een heel goede kwaliteit van 18 naar 25 Fps dus ik neem aan dat van 23.976 naar 29.97 ook wel goed zal lukken. Het heet Dynapel Motionperfect , www.dynapel.com Oh ja: het proggie is wel een beetje instabiel en wil nog wel eens vastlopen of crashen, vooral als het bronmateriaal wat download fouten bevat.... een andere optie is om de video te upsampelen naar 25 fps , dus PAL, zonder wat aan de snelheid te corrigeren, de video gaat dan dus iets sneller lopen. Je zult dit gescheiden voor de audio en video moeten doen anders krijg je de-syncronisatie. Je zult dan mogelijk ook de resolutie moeten veranderen zodat deze overeenkomt met PAL spec's.
Link naar reactie
Bedankt voor dit uitvoerige antwoord. Ik ga e.e.a. zeker proberen. Maar in the meantime; als ik hem converteer naar PAL (25fps) is dat voorlopig de beste oplossing? Ik heb nl. redelijk wat van de 23.9 fps files en het enige wat ze na de conversie doen is om de seconde even een milliseconde hangen. Dit is behoorlijk irritant bij lange zijwaards scrollende scenes. Dan zie je het pas echt. Maar voor de rest valt er wel mee te leven... :-?
Link naar reactie
Omzetten naar 25 fps is een redelijk snelle oplossing. Je zult de audio uit de avi moet rippen(rip naar wav/pcm compressie) en de audio met een audio editter moeten omzetten naar de lengte die de nieuwe video gekregen heeft op 25 fps. De verlengde audio moet je dan weer multiplexxen met de 25 fps video. Als je de schijfruimte er voor hebt raad ik je aan om de bewerkingen te doen met HUFFYUV video compressie om het conversie verlies zo klein mogelijk te houden. Huffyuv is een verliesvrije codec, de compressie is echter wel beperkt, een 90 minuten film in dvd resolutie wordt gauw zo'n 40 a 60 GB. http://math.berkeley.edu/~benrg/huffyuv.html
Link naar reactie
Het gekke is dat als ik met Vdub de audio eerst van de film scheid naar PCM 48000, 16bit stereo en vervolgens de avi met deze wav weer samenvoeg, daarna met Tmpgenc er een mpg van maak (DVD-pal template) de audio dan gewoon synchroon loopt... Ook de uiteindelijke DVD loopt dan gewoon synchroon. Dat is dan toch vreemd? Wordt de framerate in de oorspronkelijke avi dan wel goed weergegeven? Ik gebruik daar G-spot voor... :-?
Link naar reactie
Het kan zijn dat de divx niet goed gemaakt is of vbr mp3 bevat. Er zijn nogal wat afwijkingen aan een avi mogelijk waar je bij het afspelen weinig van merkt. Windows is behoorlijk tolerant wat betreft fouten in de avi stroom, je merkt ze dus nooit terwijl bij conversie de avi uit elkaar geplukt moet worden, kleine fouten in bv de interleaving gaan dan problemen geven. Een voorbeeld daarvan zijn divx met vbr audio. vbr audio is nu eenmaal eigenlijk niet indersteund in de avi structuur, dat het werkt is een verdienste van de player want deze vreet het kennelijk en kan het toch knap weergeven maar het blijft eigenlijk een "illegal" format. Zo is TMPGenc volgens mij wel aardig in staat om on-the-fly een framerate conversie te doen( weet dit niet zeker, nooit geprobeert) maar als behalve de framerate er nog meer niet deugt aan de avi dan kan dat wel te veel van het goede worden en struikeld hij erop. Het feit dat puur alleen de audio rippen naar pcm en weer samenvoegen je probleem oplost (toch?) betekent eigenlijk maar 1 ding en dat is dat er wat mankeert aan de avi. Mijn meest succesvolle oplossing voor allerhande (conversie)problemen is meestal de file uit elkaar rukken in zo elementair mogelijke brokken en met de brokken verder gaan. Ik probeer dus altijd te gaan naar ruwe ongecomprimeerde RGB avi en pcm audio.
Link naar reactie
Mijn ervaring met "avi" dit bleek dus een Xvid avi te zijn werkwijze Download Nandub laatste versie is 1.4 ( nandub is een aangepaste virtual dub) Laad de xvid in nandub en kijk onder menu file > info om wat voor soort film en geluid het gaat 23.976 25 29,97 fps compressor enz... Is het geluid VBR extract dan het geluid methode : Zet onder menu audio een vinkje bij direct stream copy onder file nu kiezen voor Save WAV Het wordt echter geen wav! maar een mp3 vbr om hier een wav van te maken gebruik ik winamp de lengte van de wav moet aangepast worden indien deze niet 25 fps is dit kan met besweet en opslaan als MP2 dacht ik (dit kan allemaal en nogveel meer in besweet) hierna de boel weer omzetten naar mp2 met bij een fps conversie van 23,976 naar 25 fps wordt de film en geluid korter Als je ook ondertitels hebt moet hier ook de timing van aangepast worden dit kan met SubTitleFPSConverter we zijn er bijna start nandub weer op en laad de avi zet onder audio op No Audio laat onder video eventueel resize filters en ook de ondertitel filter (subtitler van avery lee) onder video framerate bovenste gedeelte change to 25 fps nu kun je de film bewerken door opslaan als avi of via de frameserve mode onder file naar bv tmpgenc mpeg klaar ? nee bijna onder mpeg tools van tmpgenc nog even de beeld en geluid muxen, denk aan de goede instelling (mpeg 1/2 enz) zo dat was een heel verhaal de meeste spullen en nog veel meer info haal je bij doom9 http://www.doom9.org/index.html?/software.htm Peter
Link naar reactie
Er is niets illegaals aan, Nando is/schijnt zelfs een bekende te zijn van Avery Lee. Het opensource model staat wijzigingen in de broncode en compilaties toe vooropgesteld dat er bronvermelding is naar de originele auteur en de originele documentatie wordt bijgevoegd, in dit geval is dat de readme. Wat niet weg neemt dat Avery al meerdere malen openlijk heeft geprotesteerd tegen wat Nando met Virtualdub deed zoals het implementeren van vbr mp3 in avi. Ook schijnt er nogal wat mis te zijn met de manier waarop Nando de interleaving van de avi structuur heeft aangepast tov hoe dit standaart in vdub is geregeld, het is resultaat is overduidelijk: de meeste met Nandub gemaakte avi's zijn laterhand nooit meer om te zetten naar iets anders of leveren problemen bij omzetten en de avi's zijn erg gevoelig voor structuurfouten veroorzaakt door een corrupte download. Wat niet wegneemt dat er een aantal zeeer handige features in het programma zitten die Avery wat mij betreft ook wel eens mag toevoegen zoals bv de mogelijkheid om een bestand op te delen in brokken van een aantal MB's waarbij de deling wordt gemaakt op een keyframe, erg handig deze feature.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...