Ga naar inhoud

Firewire-kaart en geluid, hoe gaat dat?


anoniem

Aanbevolen berichten

Aangezien er goed gereageerd wordt op dit forum stel ik hierbij nog maar een vraagje. Ik heb inmiddels begrepen dat het voldoende moet zijn om met een "simpele" Firewire-kaart mijn digitale videofragmenten over te zetten van mijn DV-camera naar mijn harde schijf. Nu mijn vraagje: Hoe zit het met het geluid? komt dit ook direct mee? en hoe zit het met de "synchroniteit"? Op dit moment werk ik nog met de DC30plus omdat mij destijds afgeraden werd de DC10 te kopen omdat dit problemen opleverde. Het geluid zou dan regelmatig niet meer synchroon lopen met de beelden omdat op de DC30plus ook het geluid verwerkt werd en op de DC10 ging dit via de geluidskaart van de computer, wat problemen kon veroorzaken. Hoe zit het nu met zo'n Firewire-kaartje. Moet ik een aparte geluidskaart kopen of gaat dit ook via die Firewire? Ik heb ergens gezien dat er speciale IE 1394-geluidskaarten te koop zijn. Zijn deze speciaal geschikt voor het verwerken van geluid van digitale videobeelden???? Ik hoop dat ik het hier weer krijg beantwoord.
Link naar reactie
Dag Koos, Bedankt voor deze supersnelle reactie, maar betekent dit dus dat ik geen problemen zal ondervinden met het "niet synchroon" lopen van beeld en geluid als ik een gewonen Firewire-kaart koop en geen aparte (speciale) geluidskaart. Oftewel, kan ik gewoon elke willekeurige geluidskaart in mijn computer stoppen zonder problemen te krijgen?
Link naar reactie
Bij DV video doet de geluidskaart in het systeem er niet toe, sterker: je zou zonder geluidskaart prima dv materiaal kunnen importeren, bewerken en weer terugschrijven naar tape, je hebt dan uiteraard geen controlle op het geluidsignaal maar de dv stroom trekt zich daar verder niets van aan. Een simpele kale dv kaart is dus voldoende. Er bestaan ook complete setjes, software en kaart in 1 pakket bv van pinnacle de dv-serie. Wat je daar meer van kan verwachten is een wat betere integratie van software en kaart een iets betere kwaliteit en snelheid van de dv decoder/coder. Bij een eenvoudig kaartje zonder software wordt bijna altijd gebruik gemaakt van de in het systeem aanwezige Microsoft dv codec, en alhoewel deze niet slecht is, is er wel beter.
Link naar reactie
Bij pinnacle is dat (bijna) nooit duidelijk totdat je het boeltje hebt gekocht, ga er maar van uit dat het NIET gaat. Pinnacle heeft sinds kort voor al zijn kaarten eigen software,die software is bovendien ook nog los te kopen/gebruiken met andere kaarten, dit betekent dat Adobe een concurent is geworden en men er alles aan zal doen om te voorkomen dat jij een pinnacle product zal gebruiken met adobe software. Heb je al Premiere? : koop een goedkoop firewire kaartje en probeer daar eens wat mee, die kaartjes kosten tegenwoordig bijna nix meer en zolang je maar een redeloijk moderne pc hebt kan er weinig misgaan. Het meest bekende probleem bij no-name kaartjes is dat bij export terug naar tape de boel stottert. Dit wordt bijna altijd veroorzaakt door te weinig computer bronnen, dit kan zijn een te trage cpu maar ook te trage harde schijven, AMD bezitters zijn daarbij in het nadeel, met deze pc's gaat het realief het meest mis, meestal veroorzaakt door een onwillige chipset op het moederbord.
Link naar reactie
Okay, Aangezien ik deze vragen stel omdat ik een compleet nieuwe computer ga kopen (2,4 Ghz, 512 MB geheugen, 120 Gig harde schijf 7200 rpm 8MB etc) denk ik dat het met de snelheid van die computer wel goed zal zitten. Is er ergens op het net ook te vinden wat een goede Firewire-kaart is (of zijn er ergens testen te vinden)? Mvg MvZ
Link naar reactie
Een "goed" firewire kaartje is een beetje een probleem, het zijn allemaal min of meer no-name kaartjes op de echte video kaarten van bv pinnacle na. Voor zover ik weet zijn er ook niet erg veel verschillen, de meeste maken gebruik van hetzelfde chippie. Kies een merk waar een website van is met software en updates. Ik weet geen tests, ook niet gezien, waarschijnlijk omdat het allemaal lood om oud ijzer is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...