Ga naar inhoud

toegang vanaf macbook naar een externe harde schijf


anoniem

Aanbevolen berichten

Het lukt me niet om op mijn backupschijf te komen vanaf de macbook van mijn dochter. Ik ben nu zover dat de bachupschijf op het macbook bij gedeeld staat. Als ik daar op klik, zie ik de mappen op de harde schijf. Wanneer ik op een van de mappen klik, krijg ik de volgende melding; " De bewerking kan niet worden voltooid omdat het originele onderdeel (= "mapnaam"), onvindbaar is. Ik begrijp dit niet want het laat de mappen met de mapnamen wel zien, maar kom er niet in. Ik heb geen namen en wachtwoorden om op de externe harde schijf te komen. Ik kom er altijd met elke computer in. Met de macbook probeer ik er als gast in te komen.
Link naar reactie
[quote:0c71cea5f3="Djieahr"]Het lukt me niet om op mijn backupschijf te komen vanaf de macbook van mijn dochter. Ik ben nu zover dat de bachupschijf op het macbook bij gedeeld staat. Als ik daar op klik, zie ik de mappen op de harde schijf. Wanneer ik op een van de mappen klik, krijg ik de volgende melding; " De bewerking kan niet worden voltooid omdat het originele onderdeel (= "mapnaam"), onvindbaar is. Ik begrijp dit niet want het laat de mappen met de mapnamen wel zien, maar kom er niet in. Ik heb geen namen en wachtwoorden om op de externe harde schijf te komen. Ik kom er altijd met elke computer in. Met de macbook probeer ik er als gast in te komen.[/quote:0c71cea5f3] De externe harde schijf is waarschijnlijk geformateerd met het windows NTFS file systeem, dit is niet compatible met het MAC file systeem
Link naar reactie
Dat moet gewoon werken, of beter gezegd, het werkt bij mijn pc en mac (snow leopard) wel. Ik doe het zo: 1. Ik deel een map, dus in jou geval die externe backup schijf. 2. Ik achterhaal het ip van de windows computer: a: Windowstoets + R b: in het schermpje tik je in: cmd c: in het dosschermpje tik je in: ipconfig/all d: Kijk wat er bij ipadres staat (ipv4). 3. Op de mac benaderen je volgens die pc zo: a: In Finder, bovenin in de contextbalk > Go > Connect to server b: In het adres tik je in : smb://adreswatjenetopgezocht hebt dus bijv: smb://192.168.1.2 c. Als het goed is vraagt hij nu welke map/schijf hij moet mappen en dan zit je er in. Lukt het niet kijk eens naar de firewall instellingen van de windows computer. Heb je nu nog steeds hetzelfde probleem? Succes!
Link naar reactie
Het lukt niet. Trouwens nu staat de externe schijf niet meer bij gedeeld. Ik weet het ipadres van de schijf. Het advies van Icentre (apple) werkt dus niet. Dat is; Klikken op finder. (Daarin staat dus de harde schijf niet meer gedeeld). Ik druk op cmd+k, dan krijg ik een popupscherm waar ik het ipadres in kan vullen. vervolgens klik ik op "verbind" Ik krijg dan een popup waar ik mijn naam en wachtwoord moet invullen (geregisteerde gebruiker). Die heb ik niet ingevuld, dus kies ik voor "gast" Vervolgens krijg ik de mappen te zien die op die externe schijf staan. Het maakt niet uit op welke map ik klik want klikken op alle mappen geeft dezelfde melding. Namelijk: Verbinding mislukt. Een fout: "controleer de naam en het ipadres van de server". Het ipadres is juist. De schijf heeft wel een naam (backupschijf), maar die vraag om dit in te vullen krijg ik niet te zien gedurende hiervoor beschreven procedure. De schijf heeft geen wachtwoord. Nu staat de schijf weer bij gedeeld. en als ik er op klik, krijg ik weer de melding als voorheen, namelijk: De bewerking akn niet worden voltooid omdat het originele onderdeel van "=mapnaam" onvindbaar is.
Link naar reactie
[quote:d8daa12ef8="Djieahr"]. Die heb ik niet ingevuld, dus kies ik voor "gast"[/quote:d8daa12ef8] En daar gaat het fout vermoed ik. Bij mij mag ik niet eens als guest aanmelden. Welke windows heb je? Het is in ieder geval aan te raden om juist wel een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven. Je moet je altijd aanmelden onder een gebruikersnaam en wachtwoord. Als je de computer aanzet doe je dat ook, het kan zijn dat je dat zelf niet doet, maar dan doet windows het automatisch voor je. In windows kan je zo de gebruikersaccounts bekijken: 1 Start> configiruatiescherm > gebruikersaccounts 2. Hier kan je dus ook een nieuwe gebruiker aanmaken, maak deze aan met een wachtwoord. 3. Probeer nu met je mac met dat nieuwe account in te loggen. Succes!
Link naar reactie
Het gaat niet om een windows-pc, maar om een externe harde schijf. (SMB server). Hierop kan ik geen wachtwoorden invullen. Dat kan alleen voor toegang in een map. Op geen enkele map staan wachtwoorden. Als ik die wel voor een map instel, werkt het ook niet. Hij vraagt al een naam en wachtwoord op het moment dat ik op de schijf wil komen. Hij vraagt dus een naam en wachtwoord van een geregistreerde gebruiker terwijl die op die schijf niet aangemaakt kunnen worden. Standaard wordt in de popup de naam ingevuld van de gebruiker van de macbook. Als ik geen wachtwoord invul en klik op "verbind" zie ik ook weer de aanwezige mappen op de schijf staan. Dat kan hij dus wel lezen. Klik ik daarop, krijg ik weer de melding van mislukt. Geef een geldige naam en ipadres van de server op. Het ipadres is ook het enige wat ik kan invullen bij het zoeken naar de harde schijf.
Link naar reactie
Heb je hier al wat gesnuffeld? [URL=http://www.google.nl/search?q=IOMEGA+MDHD500-N&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#sclient=psy-ab&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&biw=1440&bih=551&source=hp&q=IOMEGA+MDHD500-N+problem&pbx=1&oq=IOMEGA+MDHD500-N+problem&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=404509l408805l0l409351l8l6l0l0l0l0l1015l2293l0.3.6-1.1l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=56ee9451a64df57c]probleem[/URL]
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Ik besef dat dit een relatief oud probleem is, maar ik hoop dat zoekenden hier nog wat aan kunnen hebben: Een mogelijke oorzaak van dit probleem is een pad dat spaties of diakritische tekens bevat. Het zou zo maar kunnen dat als je bestanden verplaatst naar een submap van de root (en controleert of geen vreemde tekens bevatten) het benaderen dan wel kopieren wél werkt. Dat hangt o.a. van de versie van SAMBA af. Ik kan vanaf mijn NAS met verouderde samba bepaalde bestanden niet benaderen/overzetten, maar met een nieuwere versie van linux (met Samba up to date) lukt het wel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...